Ensoniq EPS/EPS-16+/ASR-10 topic..

Een instrument is een verzameling layers die op zijn/hun beurt weer uit een een verzameling wavesamples bestaan. Jij hebt waarschijnlijk per instrument 1 wavesample en daarom is het verschil misschien wat wazig. Je kunt een instrument dus zien als een 'container'

een song is een verzameling sequences met alle daarbij horende parameters als tempo en zo

een bank is een 'kopie' van het geheugen: de ASR slaat in een bank op hoe het geheugen eruit ziet. Je kunt dit vergelijken met een image op een PC. Wat je daaraan handig is dat je als je een bank laad deze automatisch je instrumenten en song en effecten en alles laad

Als je een wavesample (instrument) opslaat, dan word automatisch per wave al zijn parameters opgeslagen (env1, env2, env3, filter, enz) maar niet de effect op de FX*Bypass page.

Als je op een externe sequencer sequences maakt moet je volgens mij daar de song opslaan en op je ASR alleen de instrumenten en een bank. Maar dat weer ik niet zeker want ik gebruik geen externe sequencer

Hopelijk is dit wat duidelijk
 
Origineel geplaatst door MadR
volgens mij draai jij het net om maddox
de asr 10 en de dp2 en dp4 komen allemaal uitdezelfde tijd
de asr x is pas veel later bij gekomen ...

daar zit de ESP2 effects chip in ..

While the ASR-X sequencer may not be flexible, the effects section certainly is. Ensoniq has included their new ESP2 effects chip and it sounds great! It features 40 insert algorithms, and includes everything from the standard reverbs, delays and choruses to multiple effect algorithms such as distortion-VCF-DDL and EQ-Comp-Gate. They also included a couple of Ensoniq exclusives---Chatter Box and Formant Morph. Each effect is fully editable and includes a set of parameters which allow full editing via MIDI. The insert effects can be accessed through a five bus processor. You also have the ability to chose dry, light, medium and heavy reverb and the insert.

die Chatter Box and Formant Morph zitten namelijk niet in de dp's

ook ik weet het niet 100% zeker want ik ken alleen de dp's

volgens mij is de dp4 rechtstreeks van de asr-10 afgeleid... of gelijktijdig uitgebracht...

ware het niet dat een asr-10 de kracht heeft van een dp2...

en je kan maar op 2 kanalen effecten toepassen... met 3 bussen waarvan 1 dry... wel heb je dus schakelingen van verschillende effecten achter elkaar... zoals dist.-comp.-rev. bijvoorbeeld... en dan zijn dus over 2 bussen verschillende effecten te gebruiken... meestal is bus 1 de hele effectenrij, en bus 2 alleen reverb, of je kan bus 2 gewoon de dry-wet belans anders instellen...


Maar weet iemand toevallig wat je allemaal per track qua CC's kan sturen, zodat er ook wat reageert? De pdf-manual doorspitten is een ramp...
 
al gevonden... werken dus per wavesample met XCTRL...

Range: 0 to 127
Most controllers on a synthesizer — mod wheel, breath controller, or foot pedal, for example —
have a MIDI controller number that can be assigned to this parameter. Doing so will make a
particular external controller available as a modulator to any of your programs.
One modulation source that can be selected is XCTRL (external controller). When the ASR-10
receives MIDI Controller messages corresponding to this controller number, they will be routed
to all parameters that have been programmed with XCTRL as a modulation source. Suppose, for
example, you are playing the ASR-10 from a keyboard with a breath controller (or want to use a
breath controller as a modulator when playing the ASR-10 keyboard). You can set up a
WaveSample on the ASR-10 in which the filter cutoff frequency is modulated by XCTRL. If you
then set “XCTRL=02,” the breath controller can modulate the filter, or any other parameter that
has its modulation source set to XCTRL.

The following controller numbers are commonly supported:
Number Controller Number Controller
1 Modulation Wheel
2 Breath Controller
4 Foot (Pedal) Controller
6 Data Entry
7 Volume
10 Pan
74 Brightness
64 Sustain
66 Sostenuto
70 Sound Variations (Patch Selects)
71 Harmonic Content (Timbre)
72 Release Time
73 Attack Time

vraagje: wat doet Timbre (cc71) en Brightness (cc74) met een geluid/wavesample?
 
Ja, gisteren gezien.
 
Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
een vraag voor de asr 10 mensen.

kan iemand mij in het kort even uit leggen wat het verschil is tussen het instrument en wave sample en tussen bank en song? - ik kom er even niet uit in de manual.

en als ik dan het instrument (ingeladen sounds) in de asr 10 laad - en vervolgens opsla - sla ik dan ook meteen de efx parameters op (de veranderingen die ik dmv effecten aan het geluid heb aangebracht?

wanneer ik een nummer maak - met de asr 10 als sampler met een externe sequencer erbij (de asr 10 als sampler enkel dus) - hoe moet ik dat opslaan, als bank of song?

groeten van een prutser :)

Hoi,

Het beste is opslaan als BANK.
Hierin zit dan ook je song en de sounds die je gebruikt hebt.
Houd er wel rekening mee dat hij de losse sounds/preset niet "direct" opslaat in een BANK.
Maar de bank onthoud welke sounds je gebruikt hebt en waar die staan op de HD of CD-ROM.
Dat bespaart HD ruimte.

Mocht je een sound achteraf ergens wissen... Dan heb je een probleem. De BANK kan dan niet de betreffende sound vinden.

Dus.
Als je alles bijelkaar wilt hebben in een BANK moet je eerst (als je song en bank klaar is) de ieder afzonderlijke preset saven in de folder waar dan ook (daarna) de BANK gaat opslaat.

Het is even lezen (manual) en uitproberen. Zodra je het onder de knie hebt zul je zien dat het een erg doordacht en goed systeem is.

Veel plezier met de ASR-10! Klinkt super en heeft een mega tof keyboard.

Rob
 
Sorry effe storen maar, heeft iemand nog OEX-6 of 8 Outputexpander voor asr 10 te koop ,
Ik zoek zo lang maar helaas geen resultaat.

Please laat me weten
 
Origineel geplaatst door robpapen
Hoi,

Het beste is opslaan als BANK.
Hierin zit dan ook je song en de sounds die je gebruikt hebt.
Houd er wel rekening mee dat hij de losse sounds/preset niet "direct" opslaat in een BANK.
Maar de bank onthoud welke sounds je gebruikt hebt en waar die staan op de HD of CD-ROM.
Dat bespaart HD ruimte.

Mocht je een sound achteraf ergens wissen... Dan heb je een probleem. De BANK kan dan niet de betreffende sound vinden.

Dus.
Als je alles bijelkaar wilt hebben in een BANK moet je eerst (als je song en bank klaar is) de ieder afzonderlijke preset saven in de folder waar dan ook (daarna) de BANK gaat opslaat.

Het is even lezen (manual) en uitproberen. Zodra je het onder de knie hebt zul je zien dat het een erg doordacht en goed systeem is.

Veel plezier met de ASR-10! Klinkt super en heeft een mega tof keyboard.

Rob

de FX settings worden ook opgeslagen in de bank... dus die hoef je in principe niet los te saven... tenzij je de FXpreset nog vaker wil gaan gebruiken...

zal het nog een keer herhalen :D
Instrument is je sounds opslaan onder je acht 'tracks'/'instruments'....
Song is de sequencer... dus je patterns en song opslaan.....
Bank is de combinatie van instruments opslaan, je algehele setting zoals je aan het werk bent... hierin valt dus ook de FX preset en de song/patterns...


SAMPLER, ASR10 TIP....
best simpele tip, magoed werk pas sinds kort echt zo... ik heb een FX-send op mijn mengpaneel richting de sample-inputs van de ASR-10 gedaan.... Nu kan ik dus heel simpel alles wat op mijn mengpaneel binnenkomt rechtstreeks samplen...zonder snoeren om te pluggen... en tijdens de mix kan ik de FX send gewoon gebruiken als DP2 Effect, Dus dan kan je zelfs vie je individuele Outputs, apart EQ'en... en dan toch stiekem nog door de effecten lussen...
 
Origineel geplaatst door Deminga

*Asr heeft geen timingsproblemen, iets wat toen op meerdere amerikaanse boards beweerd werd...geen glitch als je van sequence wisselt. Er is 1 sequencer bug, je laatste event wordt altijd fout gequantized...je kan dit overigens makkelijk rechtzetten of omzeilen.
.


wat is de snelste manier ?
 
Wat is eigelijk de url naar de site waar alles over de ensoniq's gepost zal worden?

Kheb zelf een EPS16+ met toetsen en een 19"versie. De 19" versie kank na de kerst van ut postkantoor afhalen. Doordat ik afgelopen maanden opnieuw ben begonnen met het opbouwen van een studio'tje heb ik nog niet veel ervaring met de EPS. De TB en de MC's hebben tot nu toe de strijd gewonnen ;) Het zal dan ook mn eerstvolgend project zijn.

Mensen uit de buurt van Rotterdam met EPS16 kennis en vrije tijd zijn welkom :)

Grtz,
SMS303
 
Ik ben heel erg benieuwd naar de Ensoniq EPS. Vooral met wat betreft de polyphonic aftertouch.
Natuurlijk zijn de toetsen van de EPS geen Steinway toetsen maar vroeg me af hoe ze te vergelijken zijn met de midi controllertjes van tegenwoordig als bijv de M-Audio Keystation serie en dergelijke.
Ik heb het in dit geval vooral over aanslag en dynamiek.
Wie kan mij hierover informeren?:)

Alvast bedankt,

Frederik.
 
Origineel geplaatst door gremlin23
Ik ben heel erg benieuwd naar de Ensoniq EPS. Vooral met wat betreft de polyphonic aftertouch.
Natuurlijk zijn de toetsen van de EPS geen Steinway toetsen maar vroeg me af hoe ze te vergelijken zijn met de midi controllertjes van tegenwoordig als bijv de M-Audio Keystation serie en dergelijke.
Ik heb het in dit geval vooral over aanslag en dynamiek.
Wie kan mij hierover informeren?:)

Alvast bedankt,

Frederik.

EPS weet ik niet meer. Maar de ASR-10 heeft een geweldig toetsenbord. Lekker snel. Niet te vergelijken met die trage toetsenbordjes van vandaag. Echt veel rotzooi bij.
 
geheugen voor de asr 10

geheugen voor de asr 10

ik ben hard opzoek naar geheugen voor de ASR 10 als iemand me hier aan kan helpen bijvoorbaat bedankt. Ik heb nu 2 strips geheugen en in totaal 31 seconden sampletijd.
 
Origineel geplaatst door robpapen
EPS weet ik niet meer. Maar de ASR-10 heeft een geweldig toetsenbord. Lekker snel. Niet te vergelijken met die trage toetsenbordjes van vandaag. Echt veel rotzooi bij.


Eps was wat houterig, heb er zelf ook 1 gehad (3200 gulden destijds zonder uitbreidingen, heb er laatst 1 weggegeven!), toen ruilde ik hem in voor de Eps 16+, die had een veel stillere toets (moest weer 1000 gulden bijlappen).
Weer een jaar later ruilde ik hem in voor de ASR10, die ik nog steeds heb, en die nooit meer weggaat:) (en ja, weer bijleggen:) )
 
Het klavier op mijn EPS-16+ rammelt inmiddels dat het een lieve lust is. Speelt niet echt lekker meer dus, maar ja, hij is ook wel heel veel gebruikt. De aftertouch gebruik ik er nooit van eigenlijk, maar kan me herinneren dat deze ook heel zwaar ging.
 
Ik heb 8 jaar een EPS 16+ gehad. Alleen het relatief kleine geheugen vond ik een beperking. De klank was vol en apart.

Nu heb ik een TS10 (die toch maar niet heb verkocht) en heeft net als de ASR-10 een geweldig toetsenbord. Ook de EFX zijn toppiejoppie.

Er staat zo'n ts10 op marktplaats btw.
 
Origineel geplaatst door René

Er staat zo'n ts10 op marktplaats btw.


Die komt deze kant op, alleen is die afgeragd en de diskdrive heeft kuren..
 
Back
Top