Ensoniq EPS/EPS-16+/ASR-10 topic..

Digimod

Really cool stuff
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
6.746
Locatie
Regio 030
Ensoniq EPS/EPS-16+/ASR-10 topic..

Ensoniq heeft door de jaren leuke samplers op de markt gebracht,
helaas bestaat Ensoniq niet meer en zodoende kunnen gebruikers met
vragen ook niet meer terecht bij ensoniq.
Ik hoop met deze topic zoveel mogelijk informatie te verzamelen
en dit op een website te plaatsen

Alles is welkom...

Vragen en tips ,prijzen etc...
 

Attachments

  • ens.jpg
    ens.jpg
    26,4 KB · Bekeken: 179
Laatst gewijzigd:
wat ik wilde weten is - hoe verhoudt de eps 16 zich tot de asr 10 - ik wil namelijk graag een ensoniq sampler keyboard - maar die asr 10 is nog best duur 2e hands. Is dat alleen om de status of is er ook wel iets van waarheid achter de prijs (vaak 500 tot 700 oiro 2e hands).
Die eps daarintegen is veel goedkoper. Zitten er effecten op de eps of is dat eigenlijk gewoon een sample player??


goed dat deze topic is opgestart - ik heb nog een paar brandende vragen over de ensoniq collectie....

waarom is ensoniq volgens jullie failiet gegaan?
 
Ah kijk 's aan :) Dat verklaart een boel.

@ Mensch-Maschine: op de EPS 16 zitten ook effecten, maar lang niet zo veel als op de ASR-10. De ASR-10 heeft eigenlijk gewoon een DP4 aan boord en valt ook los te gebruiken. Dus je kunt de effecten ook op andere apparaten gebruiken, wat met de 16+ niet zal lukken. Dat is wel een groot voordeel van de ASR-10 op de 16+.
 
over asr10
*resampling, opnemen tijdens sequencen, polyfone aftertouch, transwaves, unieke effecten

*mocht iemand ooit error 009 krijgen bij t booten van zn asr, t betekent dat je analoge bord kapot is of geen voeding krijgt. Heb voor diegene ook nog een adresje waar je losse analoge en digitale boards kan verkrijgen.
*Wees extreem voorzichtig met geheugens loswrikken, volgens mij zitten ensoniqs over t algemeen krakkemikkig in elkaar.
*Asrs worden gevaarlijk warm, je kan o.a. in hilversum een fan laten inbouwen.
*Ik heb meerdere maal gehoord dat je met 16mb vaker last hebt van een freeze-up tijdens shuffling data.
*Heb inmiddels stuk of 4 asrs met kapotte displays gezien ( missende letters ), dat 96 model met lcd scherm zal een veel betere keus zijn.
*Asr heeft geen timingsproblemen, iets wat toen op meerdere amerikaanse boards beweerd werd...geen glitch als je van sequence wisselt. Er is 1 sequencer bug, je laatste event wordt altijd fout gequantized...je kan dit overigens makkelijk rechtzetten of omzeilen.
*Interne sequencer is simpel maar erg bruikbaar, alles live inspelen want events programmeren is een rotwerk op de asr.

Zelf zou ik graag een vernieuwd scsi compatibility lijstje zien. Iemand ervarig met grotere scsi hds? ( kan je disks groter dan 4gb gebruiken? Welk merk? ) Zelfde voor nieuwere modellen scsi cdroms, klopt het dat de asr niet sneller laadt dan 8 speed cdrom? Ik zoek zelf nog een snelle cdrom die ook cdr trekt.
 
Origineel geplaatst door Chinetti
Ah kijk 's aan :) Dat verklaart een boel.

@ Mensch-Maschine: op de EPS 16 zitten ook effecten, maar lang niet zo veel als op de ASR-10. De ASR-10 heeft eigenlijk gewoon een DP4 aan boord en valt ook los te gebruiken. Dus je kunt de effecten ook op andere apparaten gebruiken, wat met de 16+ niet zal lukken. Dat is wel een groot voordeel van de ASR-10 op de 16+.

volgens mij een dp/2
en hij is zo met de machine verweven dat je er de meest rare truken mee kan uithalen.

Er zijn zelfs mensen die nieuwe os-en voor de asr10 hebben geschreven !

//offtopic
en ohja iedereen die asr10 sample geheugen moet hebben weet me te vinden ;)
 
en de mirage - waarom is de mirage niet toegevoegd? Is het een soort van uitgeklede versie van de eps? Zonder effecten
 
De ASR-10 is m'n eerste en denk ik ook mijn laatste sampler...

Ik vind hem echt helemaal geweldig, ik denk hem nu door en door te kennen, maar stiekem ken ik maar 15% van zijn mogelijkheden...

Toetsenbord vind ik ook relaxt spelen...

En DP2 of DP4 maakt qua effecten toch niets uit? alleen qua ingangen?

De ASR-10 is dan als DP-2 idd nog te gebruiken... alles resamplen met effecten en dan nog één van de coolste multi-effex erbij gebruiken...

hij werkt echt supersimpel en intuïtief, alleen kreeg ik hem in het begin niet geslaved aan SX, dus inclusief de interne sequencer... maar toen liep m'n hele midi nog te rammelen, zal het binnenkort nog eens proberen...

Maar echt cool instrument...! hij kan ook erg lage frequenties aan...;)
 
De Mirage heeft erg weinig sample-geheugen, maar wel analoge filters...

wat mede het karakter bepaald van de Mirage...
 
Origineel geplaatst door barn
De Mirage heeft erg weinig sample-geheugen, maar wel analoge filters...

wat mede het karakter bepaald van de Mirage...

ik heb gehoord dat er echt mensen zijn die van het "mirage geluid"houden..idd

hoe weinig is weinig sample geheugen?
 
trouwens - anthony rother is wel de grootste asr 10 freak die ik heb gehoord. Alle muziek (luister maar eens naar die laatste "hacker "cd) klinkt "ensoniq plastisch"! Warm en analoog. Hij jaagt alle signaal - incl drums door de asr 10.
Klinkt idd heel typisch.

Hoe is de asr 10 in gebruik. is het makkelijk en snel - ik doel hierbij voornamelijk op live gebruik. Kun je knoppen makkelijk tweaken of moet je door submenu's heen...?? Ik zit te denken om mijn su 700 te vervangen - ik voel me beperkt bij die machine


nogmaals dank mensen - voor deze thread. I love de synthforum
 
Echt veel knoppen heeft ie niet... één data-slider, maar die is live denk ik niet echt te gebruiken...

wel kun je uiteraard het modulatie-wheel zelf instellen, en/of een klein knoppen-bakje via midi ervoor zetten...

Zelf ben ik nu ook aan het uitvogelen wat allemaal via midi mogelijk is, dus als iemand suggesties heeft?

Kan je per track gewoon filter/envelopes enzo via cc aansturen? Of is dit niet mogelijk....
 
Mag de asr-x ook aan discussie toegevoegd worden?
Is in mijn ogen gewoon meer van het zelfde maar dan compacter.
In de asr-10 zit volgens mij een dp-2 want die heeft de asr-x ook.

Hebben er mensen ervaring mee?

Aja, zijn er mensen die onderdelen / uitbreiding voor de asr-x te koop hebben (ben o.a. op zoek naar een scsi-kaart)

Groeten Sascha.
:L
 
To check your firmware version, press Command then Env 1; the display will read "NO COMMANDS ON PAGE," but that's not really true - it's a "secret" page where the
diagnostic software resides. Scroll to the right until you see the SOFTWARE INFORMATION
page, and press Enter. The display will show the current RAM VERSION (the disk O.S. version
you booted up with). Press Enter again to see the ROM VERSION (the firmware version).

Let op , gebruik deze Functie alleen op je firmware version te bekijken !!
 
Origineel geplaatst door NewStyleSascha
Mag de asr-x ook aan discussie toegevoegd worden?
Is in mijn ogen gewoon meer van het zelfde maar dan compacter.
In de asr-10 zit volgens mij een dp-2 want die heeft de asr-x ook.

Hebben er mensen ervaring mee?

Aja, zijn er mensen die onderdelen / uitbreiding voor de asr-x te koop hebben (ben o.a. op zoek naar een scsi-kaart)

Groeten Sascha.
:L

ik heb het een keer opgezocht, maar in de asr-10 zit echt een dp-2, maar in de asr-x zit een ander soortgelijke effectprocessor, maar niet dezelfde als de dp2...

even om de informatie echt kloppend te maken... ;)
 
Back
Top