Ensoniq ASR-X User Thread

HUEY

A flying legend
Lid sinds
6 oktober 2008
Berichten
606
Locatie
Zwijndrecht
Wie gebruikt deze ouwe gouwe nog?

Jaren een ASR-10 gehad, maar deze weggedaan omdat er geen SCSI opzat en ingeruild voor een Akai S3000XL. Ik heb toch altijd een zwak gehad voor ensoniq dus maar weer een ASR-X teruggekocht (met SCSI :D)

Ik heb hem zelf een maand of 2 (fully exp.) Ik kan er inmiddels redelijk mee overweg. Hij hangt via SCSI aan mijn PC met een CD-rom en Zip250 ertussen.
Toch heb ik een hoop vragen en kan misschien wat praktisch tips gebruiken. Misschien aardig om ze hier te delen.


*Hoe maken jullie van wav. filetjes snel een eigen ASR-snd (drummap b.v.)?

De sneltste methode die ik heb gevonden is al de wavjes in Kontakt 3 inladen en vervolgens opslaan. Vervolgens sleep ik met Chickensys translator deze file naar een ASR/EPS geformateerd Zip schijfje en lees deze direct in met de ASR-X

Dit werkt uitstekend, maar kan dit nog sneller?


*Import Akai CD-roms
Volgens de manual moet de ASR-X direct Akai CD-roms kunnen lezen. (S1000). S3000 slikt hij niet is mijn ervaring (No folder....etc)
Echter als ik akai programs inlees met de ASR-X zit er een harde tik/attack? aan het begin van elke sample en is hiermee onbruikbaar geworden.
IK heb 20 verschillende AKAI cd's geprobeerd met 3 verschillende merken externe CD-rom spelers allemaal met hetzelfde resultaat
Wat is jullie ervaring?

Met chickensys translator kan ik wel de akai programs direct naar een ASR/EPS geformatteerd zip schijfje slepen.
Dit werkt, als de root key van elke sample verschillend is in de program. Als de Root key van elke sample b.v. C4 is, moet ik op de ASR-X alle samples goed gaan pitchen. (niet altijd handig dus)

Het gaat wel goed als ik een Akai program naar een Roland S7xx geformateerd zipschijfje sleep en deze direct met de ASR-X inlees. Ongeacht de root key werkt dit goed!!
Heb met 1 Akai CD een probleempje gehad dat wanneer er 2 of meer akai programs in 1 folder staan, de samples niet goed gemapped waren.


Verder is het mij nog niet helemaal duidelijk wat de relatie is tussen de filters onder "Pad edit" en " Track edit"

Ik hoor graag jullie tips en bevindingen


Cheers
 
Laatst gewijzigd:
Heheh... luxe man! Ik gebruik nog floppy. ALS ik hem al gebruik voor samples, dan knip ik meestal op m'n mac de sample en gooi die op de floppy. Ik zal die translator eens downloaden..

PAD EDIT is de edit per PAD, dus per sample. TRACK EDIT is van de hele track, dus de hele bank. Slolov van het forum hiero is 'n echte Ensoniq abuser. We hebben samen 2 EPS16's en 2 ASR10's versleten door de jaren heen.

Ik gebruik mijn ASR-X meestal voor 'n opvullend drum sampletje uit een van de standaard kits die erin zit. Gebruikte het ding ook vaak als filterbak, dat doen ze stieken toch het beste bij Ensoniq. De on-board DSP DP2 is super vet en warm. Ooit hoop ik nog op het goeie moment 'n DP4+ tegen te komen...........
 
Kheb een ASRx pro, hij staat alleen nu op zn zijkant.
Die draaiknoppen zijn beetje naar du knoppe.
Volgende week eindelijk die dingen fixen
 
Gelukkig, nog meer liefhebbers :)

PAD EDIT is de edit per PAD, dus per sample. TRACK EDIT is van de hele track, dus de hele bank. Slolov van het forum hiero is 'n echte Ensoniq abuser. We hebben samen 2 EPS16's en 2 ASR10's versleten door de jaren heen.

QUOTE]

Tot zover was me duidelijk, maar volgens mij zijn de instellingen bij track edit afhankelijk van de instellingen onder pad edit, maar hoe precies? Bij pad edit heb je de keuze uit 2 filters, bij track edit alleen F en Q. Stuurt deze 1 van de 2 filters onder pad edit aan of ??........


Cheers.
 
De on-board DSP DP2 is super vet en warm. Ooit hoop ik nog op het goeie moment 'n DP4+ tegen te komen...........

De effecten zijn idd super.
De ASR-X heeft een ESP2 chip. Ik heb gelezen dat dit dezelfde is als in de DP/Pro.
De ASR-10 heeft een oudere versie van deze chip en schijnt gelijk te zijn aan de DP/2 & DP/4. (als ik het goed heb, lees veel verschillende verhalen)

Omdat ik de effecten van de ASR-10 zo vet vond heb ik nadat ik hem had verkocht een DP/Pro gekocht (voor een klein vermogen). Persoonlijk heb ik het idee, dat ik de effecten van de ASR-10 toch beter vond klinken, maar dat is puur gevoel omdat ik ze niet naast elkaar heb vergeleken
 
Laatst gewijzigd:
Voor degenen die nog een ASR-X hebben en geinteresseerd zijn:

Sample transfer via SCSI (SMDI) werkt met de Ratoc USB naar SCSI converter (Ratoc U2SCX) en WinXPsp3
Getest met Wavelab, Wavesurgeon en Zero-X software en alle 3 perfect, zowel zenden als ontvangen.

Ik ben hier zelf enigsinds vebaasd over omdat ik dacht dat dit nooit ging werken, maar wel dus !!
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top