Wat maakt Super Audio CD zo super?

Origineel geplaatst door olafmol
FM radio lijkt me nou niet het meest geschikte medium om geluidsbronnen met elkaar te vergelijken..... ach..het blijft toch religie, ieder z'n ding :duivels:

Ieder zijn religie, dat wel! Maar we zijn hier om te discussieren toch, en iets bij te leren van verschillende meningen.

ps, Radio Klara heeft wel een mooi geluid vind ik en vooral s'avonds.
 
Origineel geplaatst door TheSoulguru
Het probleem is toch de A/D conversie van digitaal formaat,
mits het de complexe werkelijkheid tracht om te zetten in 1's en 0's.
Analoog behoudt naar mijn mening die complexiteit toch beter, en ok, misschien wel mits ruis. En dan?

Wat uiteindelijk uit een DA convertor komt is ook een analoog signaal en dat signaal kun je met meetapparatuur gemakkelijk gaan vergelijken met bv. een origineel signaal.

Die complexe werkelijkheid is een door de mens gecrëerde werkelijkheid die sommige mensen nog altijd snappen. Je gaat toch niet denken dat men SACD , DVD audio en ook CD ooit heeft ontworpen met in het achterhoofd dat vinyl toch nog altijd technisch beter is.

Ik zet ook graag eens een plaat op en voor sommige doeleinden (DJ'n) vind ik het nog altijd een vereiste om met platen te werken.

Ook al klinken die nieuwe media anders dat wil helemaal niet zeggen dat we er daarom op achteruit gaan, SACD heeft trouwens (zoals eerder vermeld) een serieus vinyl gehalte qua klank.
 
Origineel geplaatst door Toon
Wat uiteindelijk uit een DA convertor komt is ook een analoog signaal en dat signaal kun je met meetapparatuur gemakkelijk gaan vergelijken met bv. een origineel signaal.

Ja, mits de muziek bij de opname al gedigitaliseerd werd, moet ze nu haar natuurlijke vorm terugkrijgen.

Die complexe werkelijkheid is een door de mens gecrëerde werkelijkheid die sommige mensen nog altijd snappen. Je gaat toch niet denken dat men SACD , DVD audio en ook CD ooit heeft ontworpen met in het achterhoofd dat vinyl toch nog altijd technisch beter is.

Nee, maar dit is wel relatief, en ik neem het niet te serieus op. Voorbeeld, de quartz horloge is ook wel een technische vooruitgang, en is heel goedkoop te maken. Maar ik heb toch liever een automatiek; Geen gezeur met het getik, de wijzers vloeien van de ene tijd naar de andere. Mits regelmatig te dragen (zo windt het zichzelf op, daarvoor 'automatiek') duidt het de tijd altijd precies aan.
Dus quartz is dan weer practischer, maar is niet beter op zich. Oh en gebruikt een vervuilende batterij!
Nog zoiets, geef miij maar grote UV meters met grote wijzers, ipv LEDS, zoals bv op eindversterkers.
Dus hier zie voorbeelden dat ouderwets, vintage of old school daarvoor niet slechter zijn!

Ik zet ook graag eens een plaat op en voor sommige doeleinden (DJ'n) vind ik het nog altijd een vereiste om met platen te werken.

Dat waardeer ik enorm mensen die hun vak respecteren!!
Ik vind dat de cd als het ware het vak van de dj probeert te jatten met zijn automatizering enz.
Het is zoals dat apothekers hun eigen bereidingen niet meer mogen maken!! Dat is hun vak!!!!

Ook al klinken die nieuwe media anders dat wil helemaal niet zeggen dat we er daarom op achteruit gaan, SACD heeft trouwens (zoals eerder vermeld) een serieus vinyl gehalte qua klank

Ik heb nog geen SACD gehoord, maar heb wel interesse, en hopelijk kan ik de cd-speler vervangen.
Maar je zegt hierin zelf dat vinyl beter klinkt dan CD, dus waren we er toch niet op vooruitgegaan met de CD?
Op *practisch* gebied ja!
 
Origineel geplaatst door TheSoulguru
Origineel geplaatst door Toon

Dat waardeer ik enorm mensen die hun vak respecteren!!
Ik vind dat de cd als het ware het vak van de dj probeert te jatten met zijn automatizering enz.
Het is zoals dat apothekers hun eigen bereidingen niet meer mogen maken!! Dat is hun vak!!!!

idd...mijn CD's vliegen automatisch op het juiste moment uit de koffer de CD speler in en mixen zichzelf....nix meer aan.........duh.....
 
Origineel geplaatst door olafmol
idd...mijn CD's vliegen automatisch op het juiste moment uit de koffer de CD speler in en mixen zichzelf....nix meer aan.........duh.....

Was zeker niet gemeen bedoeld hoor. Mijn excuses als het zo over kwam.

Er is tenminste een grotere afstand gecreeerd tussen de DJ en zijn plaat.
En ik heb het recht dj's te respecteren die eigenzinnig blijven bij hun lompe elegante vinyls, en dat is ook een vorm van respect van hem tov zijn publiek.
 
Back
Top