Ik snap je frustratie, maar het kost me altijd moeite om op mijn tong te bijten als mensen willens en wetens op zwaar verouderde, niet langer ondersteunde systemen blijven werken (met alle veiligheidsrisico's van dien) met de onderbouwing dat het goed werkt, om uiteindelijk geconfronteerd te worden met het feit dat het dan toch eigenlijk niet goed werkt. Beetje flauw, ik geef het toe.
Maar in jouw geval is het natuurlijk wel zuur dat je expres een oude versie koopt die het zou moeten doen en dan toch niet werkt.
Je aanbod is verleidelijk, ik denk ook dat ik het wel aan de gang zou krijgen (uiteindelijk). Tegelijkertijd zou dit me waarschijnlijk erg veel tijd kosten en hangt er nog een "boete" boven als het toch níet zou lukken wat mij dan enigszins afschrikt. De reden dat ik denk dat het me (uiteindelijk) wel zou lukken is dat ik in het verleden véél problemen heb gehad met Native Instruments zooi en er daardoor veel dieper in ben gedoken dan ik eigenlijk zou willen. Zowel op oude systemen als recent nog toen ik een Kontakt Instrument met geen mogelijkheid geregistreerd/geactiveerd kreeg wegens een fout in het installatieproces. Native Instruments maakt hele fijne producten, maar hun installatie en authorisatie procedures zijn een draak, een schoolvoorbeeld van slecht software design - variërend van het gebruik van hardcoded ipv relatieve padnamen tot volledig ontbreken van uninstallers of repair opties. Als alles volgens het boekje verloopt werkt het prima, maar als er onderweg een keer wat mis gaat - enfin, je ondervindt dat nu zelf. Gelukkig is het met wat geduld, uitzoeken en hackwerk meestal wel op te lossen.
Hierbij is echter geen trefzeker pad naar succes, het is vooral een kwestie van heel veel zoeken, heel veel forums en helppages af, heel veel dingen proberen en weten hoe je Mac er onder de motorkap uitziet.
Wat mijn aanvliegroute zou zijn:
1. Volledige deinstallatie. Dit is niet mogelijk vanuit de software zelf en moet je met de hand doen.
https://support.native-instruments....Software-and-Drivers-from-a-Mac-OS-X-Computer
2. Opnieuw installeren vanaf DVD
Als dit niet lukt, kijken in welke fase het fout gaat of wat er gebeurt voordat het fout gaat. Is het helemaal aan het eind van de installatie (als de progress bar vol is)? Of juist ergens in het midden? Maakt de DVD speler een raar geluid? Het laatste kan wijzen op een rotte schijf. Heb je de schijfjes gecontroleerd op vlekken of krassen? Soms kan een vette vinger al genoeg zijn. Als je er 100% van overtuigd bent dat het de schijf is, kun je 2 dingen doen:
1. Nieuwe schijven bemachtigen. Ik heb Kontakt 4 als onderdeel van Komplete 6, eventueel kan ik je deze schijfjes doen toekomen want ik heb ze toch niet meer nodig. Ik vermoed dat als je de Komplete 6 installer gebruikt en alleen Kontakt 4 (en Service Center) selecteert, het mogelijk is deze met je eigen serienummer te activeren maar dat weet ik niet 100% zeker.
2. Een ISO bemachtigen via Native Instruments support (waar die updates staan) of anders uit de duistere krochten van het internet onder het mom van het recht op een thuiskopie aangezien je de originele media hebt.
Als het nu nog niet werkt is er toch sprake van een compatibiliteitsprobleem dat kan liggen bij jouw specifieke configuratie (combinatie hardware + OS) of Native Instruments en zou ik het niet meer weten en blijft alleen improvisatie en trial & error over. Hierbij zou ik vooral veel gaan zoeken op forums/helppages want je mag er vanuit gaan dat er meer mensen met oude NI software op 'legacy' systemen werken, en dat als het probleem bijvoorbeeld in Service Center zit (die zichzellf misschien probeert te updaten naar een versie die niet werkt op jouw Mac) daar misschien een weg omheen is middels een DNS/proxy spoof ofzo (dus in plaats van dat hij naar de NI server gaat om te checken voor updates, je deze aanvraag naar een lokale server doorstuurt die terug zegt dat de laatste versie geïnstalleerd is). Maar ik weet dus niet of dit kan.