Ambient Kwurqx 138 (Prophanity)

Kwurqx

Happy synthing
Lid sinds
16 mei 2017
Berichten
918
De afgelopen dagen een beetje aan het experimenteren met 70's analoge synthesizer sequencer muziek.

Deze track is gemaakt met de gratis Roberson Audio - Prophanity VST synthesizer.

Prophanity is een emulatie van de iconische Sequential Circuits Prophet 5.

Robertson Audio heeft nog een aantal mooie gratis VST synthesizers die ik later nog verder ga bekijken.
www.robersonaudio.com/

Drums zijn gemaakt met E-Phonic - Drumatic 3

 
Mooie en chille plaat.. Jammerlijk is dat de achtergrond geluiden (synths) zo ontzettend stil staan.. als je deze luider zou kunnen zetten, had je meer variatie. Iets wat deze plaat een beetje kan gebruiken. Doe zo verder ! Cheers :)
 
Mooie en chille plaat.. Jammerlijk is dat de achtergrond geluiden (synths) zo ontzettend stil staan.. als je deze luider zou kunnen zetten, had je meer variatie. Iets wat deze plaat een beetje kan gebruiken. Doe zo verder ! Cheers :)

Wederom dank voor je terugkoppeling(en).

Over het relatief zachte volume van de "achtergrondgeluiden": mogelijk bedoel je de soort van string/pad achtige patch? In dat geval: dit zijn 2 instances van Prophanity die een bijna gelijke patch draaien (enkele parameters iets anders) en een bijna gelijke sequence (timing en velocity verschillen). Deze bevinden zich respectievelijk ver links en ver rechts in het stereoveld (+/- 80%).

Gevolg van dit alles is dat er door de timing- en klankverschillen tussen beide kanalen klank- en fase-verschil en daardoor dynamische interferentie tussen beide stereo kanalen optreed. Althans: daar waar ze kunnen interfereren. Daar waar "links" en "rechts" overlappen. En dat is in de vrije lucht (door speakers) zeker het geval (je hoort altijd het linker- en het rechterkanaal). Op een koptelefoon is dit niet het geval. Want daar zullen links en rechts niet interfereren (links hoor je alleen links en rechts alleen rechts). In geval van deze track (omdat voor +/- 80% LR pan is gezet) is er met een koptelefoon alleen interferentie in de +/- 20% overlap (in het "midden").

Die hele kleine dynamische fase verschillen tussen links en rechts (doordat de noten niet links en rechts op exact hetzelfde moment starten) leveren (minimaal) 2 effecten op: comb-filter effecten (klank dynamiek) en Haas-effecten (ruimte dynamiek). Leek me we eens leuk om in deze track te proberen.

Maar... onderlinge fase verschuivingen van bijna gelijke signalen kunnen (naast gevolgen voor de klank) ook behoorlijke gevolgen hebben voor de perceptie van volume door het uitfaseren van delen van de harmonische inhoud. Zeker als ook de grondtoon (de "noot") en lagere harmonischen/frequenties voor een flink deel tegen elkaar uitfaseren. Maar dit geldt ook voor de mids en hoger, die ook bepalend zijn voor de perceptie van volume (Fletcher-Munson curve). Maar in meestal mindere mate, omdat hier meestal steeds meer harmonischen/frequenties per octaaf zitten die nooit allemaal tegelijkertijd tegen elkaar uitfaseren.

Ik denk dat de track (die gisteravond op koptelefoon gemaakt is) wat dat betreft dus nu niet zo speaker/mono compatibel is. Ik zal hem eens in MONO checken. Want dan interfereren beide kanalen wel (voor 100%) en komen dit soort fase issues snel naar voren.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zie trouwens dat de link naar KVR Audio niet goed is...herstel...

https://www.kvraudio.com/product/prophanity-by-roberson-audio-synthesizers


https://www.kvraudio.com/developer/roberson-audio-synthesizers


prophanity.jpg
 
Kan even niet goed uit opmaken of dit nu 32bit of 64bit VST's zijn.
 
Kan even niet goed uit opmaken of dit nu 32bit of 64bit VST's zijn.

32 bitters......

Er zit SynthEdit onder....en dat is alleen 32-bit.
De meeste 64-bit DAW's kunnen hier wel mee overweg (al dan niet via een bridge).
Bij mij draait dat ook prima in een 64-bit DAW.
 
Back
Top