Roland xp-50 alleen mono output

tobias

Stamgast
Lid sinds
16 juli 2014
Berichten
198
Beste forumleden,

Ik heb via mp een gratis Roland XP-50 weten te bemachtigen. Echter waren er wel wat dingetjes defect. Hetgeen wat nu rest is het (kennelijk bekende) output probleem. Ik kan alleen mono geluid krijgen uit het apparaat. Als ik de kabeltjes niet helemaal in de output stop krijg ik wel uit beide outputs geluid (echter is het dan wel het zelfde signaal).
Het probleem zou kunnen liggen bij een lege batterij. Deze heb ik vervangen maar ik blijf met het probleem zitten.

Op internet heb ik kunnen vinden dat het ook kan liggen aan (leeggelopen?) SMD capacitors bij de output. Deze zou ik wel willen vervangen echter weet ik niet welke ik dan zou moeten aanschaffen. Een beetje solderen kan ik onderhand wel (Ik heb wel vaker gedoe met synthesizers gehad). Heeft iemand hier toevallig meer ervaring mee? Of ideeen hoe ik verder moet?

Hier heb ik ook de service manual> http://www.polynominal.com/site/studio/gear/synth/Roland-xp50/roland-xp50-service-manual.pdf

Dankjulliewel!
 
Misschien plugje ff in en uit rossen. Zwik keer in en uit. Ff schoon maken
 
Oke, jammer. Je was toch handig. Dan haal je die onderdeeltjes kosten bijna niets en las je ze er in. Met een beetje geluk kan dan dit draadje op slot ;-)
 
capacitors veranderen van waarden toch. Je kan ze na meten en dan weet je zo of ze verrot zijn. Ben geen tech. Lees alleen en let op als iemand iets verteld. Ja gewoon nuchter boeren verstand. Dat laatste ontbreekt helaas erg van in Nederland
 
misschien te simpel voor woorden, heb je de output gemeten op het bord onder de connectoren? of even een krokodilletje erop en de audio afluisteren? 98 van de 100 keer is het een vuil / versleten / van-het-bord-gerosste connector. ook met een plug in de uitgang die wel werkt, want blijkbaar zijn ze aan elkaar gelinkt vanwege de mono/stereo sluiting. bij mijn XP-80 was het zelfs even het soldeer aantippen, terwijl ik al onnodig aan het googlen was naar onderdelen.
 
Back
Top