Roland D-50 troubleshooting

FrankB

Stamgast
Lid sinds
23 september 2011
Berichten
273
Mijn Roland D-50 met PA-Decoder board doet het niet meer!

Wat gebeurd er wanneer ik de D-50 aanzet:
Het scherm licht iets op, maar er verschijnt geen tekst. Het upper lampje brand heel kort en vervolgens gaat het value lampje branden en blijft branden.
De D-50 reageert nergens op en maakt ook geen geluid.

Ik heb redelijk wat reserve onderdelen voor een D-50 liggen en heb al redelijk wat boards tijdelijk vervangen om te kijken of het probleem weg ging. Helaas.

Wat heb ik al geprobeerd:
- Het PA-decoder board verwijderd en een standaard eprom chip geplaatst;
- Het Power Supply board vervangen;
- De transformator vervangen
- Het dyna scan board vervangen;
- Het panel board assembly (exclusief display) vervangen;
- Het memory card board vervangen;
- Het Jack board vervangen

Uiteraard heb ik de delen stuk voor stuk vervangen en na het testen het originele onderdeel weer terug geplaatst.

Ik beschik niet over de volgende onderdelen, dus die heb ik niet vervangen:
- LCD unit
- Bender board
- Main board

Ik heb sterk het vermoeden dat het probleem in het main board van de D-50 zit. Een chip die de geest heeft begeven of zo. Visueel kan ik niets raars waarnemen op het main board.

De D-50 bevindt zich qua uiterlijk in een uitzonderlijk goede staat, dus ik zou het beestje graag weer in werkende staat krijgen.

Wie heeft er tips?

of

Bij welke professional zou ik aan kunnen kloppen om een diagnose te laten stellen. Tegen vergoeding uiteraard, ook wanneer de diagnose luidt: valt niet meer te reanimeren. Als ik maar weer in welk board or chip het probleem zich bevindt. Dan kan ik op zoek naar onderdelen.

Dank u!
 
Hier heb je alvast een professional. Niet echt in de buurt misschien, maar het is wat.
http://www.muziekreparatie.nl/
Ik heb wel eens gelezen dat er een draad verwijderd moet worden als je de originele eprom terugplaatst, heb je dat gedaan? Ik heb ook een tweede D50 die ook kuren heeft. Vermoed dat het ook in die upgrade zit, heb alleen de originele eprom niet meer om dat te testen.
Succes verder.
 
Ja, de draad heb ik verwijderd. Die zat op een pinnetje gesoldeerd van een chip op het main board. De PA-Decoder upgrade laat ik er voorlopig uit totdat het probleem verholpen is. Daarna zie ik wel of ik de upgrade er weer in plaats.

Een chip met de standaard firmware voor de D-50 kan je vrij makkelijk regelen. Op mp biedt een persoon zijn diensten aan voor het branden van een eprom. Jij hoeft alleen maar de juiste binary aan te leveren. De juiste binary kan je vinden op het internet. Om de kosten (10 euro incl. verzenden) hoef je het niet te laten.

Hier heb je alvast een professional. Niet echt in de buurt misschien, maar het is wat.
http://www.muziekreparatie.nl/
Ik heb wel eens gelezen dat er een draad verwijderd moet worden als je de originele eprom terugplaatst, heb je dat gedaan? Ik heb ook een tweede D50 die ook kuren heeft. Vermoed dat het ook in die upgrade zit, heb alleen de originele eprom niet meer om dat te testen.
Succes verder.
 
Oh, dat is wel interessant. Zal eens opzoek gaan dan.
Ik heb wel begrepen dat er verschillende versie's eprom gebruikt zijn destijds.
Even uitvogelen welke erin moet.
Thanks!
 
Paar weken terug heb ik een eprom laten bakken met daarop de D-50 firmware. Na het plaatsen van de eprom gaf de D-50 nog steeds geen teken van leven. Het probleem zit waarschijnlijk ergens op het main board. Daarom heb ik een ander main board aangeschaft en deze gemonteerd. Resultaat: de D-50 is alive!!!

Mijn kennis is te beperkt om het probleem op het main board te lokaliseren, dus dat gaan we ook niet doen. De D-50 werkt weer en daar ben ik erg blij mee.

Het PA-Decoder board ga ik niet meer monteren.
 
Back
Top