Roland D-50 en Pro-e issues.

Jeroenhn

Nieuwkomer
Lid sinds
30 april 2003
Berichten
17
Mogguh,
Ik ben bezig een D-50 op te lappen. Deze machine had/heeft nogal wat isssues, maar stukje bij beetje komt er weer wat leven in de brouwerij. Na het ondoen van jaren aan stof, gunk en de nodige lijmresten van gaffertape, is er eigenlijk nog een best goed uitziende machine tevoorschijn gekomen. Hij mist nog wel een toets en heeft een afgebroken bender handel.
De machine start doorgaans niet op (scherm blijft leeg, wat ledjes branden wel), maar eens in de zoveel tijd, voornamelijk als ie al wat langer aanstond, boot ie wel. Ik heb dus al een aantal tests kunnen doen, incl. geheugen test. Alles lijkt dan goed te zijn. Alle knopppen lijken te werken. De toetsen reageren zoals verwacht voor een deel niet.
Ik heb er een nieuwe batterij in gedaan. Ik heb de voedings rails gemeten, en hij krijgt netjes alle + en - 12 en 5v. Ik heb verschillende tests gedaan door zoveel mogelijk los te koppelen (keyboard, audio board etc), maar dit maakt niet zoveel uit. Blijft er over dat er dus mogleijk op het moederboard iets fout zit, Ik denk aan een cold solder joint. Ik kan zelf niets vinden. Zijn er in NL techs / shops te vinden die op dit level kunnen meten / repareren? Een ander moederbord erin kan altijd nog, maar die worden ook schaarser.. En het lijkt me zonde om dit bord af te scrijven als ie voor het grootste gedeelte gewoon werkt.
Daarnaast heb ik een pro e waarvan de dial encoder niet werkt. Nu had ik er nog een van een D-70, die erin gezet, hij werkt ten dele. Hij telt altijd op, of je nu linksom of rechtsom draait... iemand enig idee??
Alvast dank!
 
Daarnaast heb ik een pro e waarvan de dial encoder niet werkt. Nu had ik er nog een van een D-70, die erin gezet, hij werkt ten dele. Hij telt altijd op, of je nu linksom of rechtsom draait... iemand enig idee??

Waarschijnlijk andere volgorde van de aansluitingen.
 
Een updateje van de D50: Ik had het vermoeden dat er wellicht een cold joint of tracebreukje op het bord zat. Van een eerder D50 project had ik nog een bord, die toendertijd wel boote, maar crashde bij een patch change. Die erin gedaan maar ook die boot niet. Wat me opviel is dat de symptomen met beide borden identiek is (de manier waarop sommige lampjes wel / niet aangaan enzo). Ik had 'm al aan de kant gezet maar het bleef knagen dus ik heb een andere d50 uit de collectie (ja, liefhebber hier) gepakt, daar het bord gewisseld met het oude bord wat ik al had, en wat schets mijn verbazing? Hij boot normaal, en werkt normaal.....(crashed ook niet meer bij een patch change) Het moet dus toch in de voeding zitten, hoewel ik wel +12 / -12 en 5v meet ( niet 100% nauwkeurig, maar 11.58 ofzo). Voedingsbord ziet er relatief eenvoudig uit - iemand wat suggesties om te proberen? De condensatoren zien er op het oog ok uit (ik zie geen lekkages, ze staan niet bol).
 
Het kan zijn dat er troep op de voedingslijnen zit die je niet ziet met een voltmeter. Meet je belast of onbelast (losse voeding of met mb eraan?). Misschien is de voeding niet stabiel.
 
Het kan zijn dat er troep op de voedingslijnen zit die je niet ziet met een voltmeter. Meet je belast of onbelast (losse voeding of met mb eraan?). Misschien is de voeding niet stabiel.

Ik heb ze belast en onbelast gemeten, maar ik heb alleen een envoudige voltmeter. Er komen nog 2 lijnen uit de voeding: Mute (op de 12v rail) en RST (op de 5v rail) en ik weet niet waar die voor zijn. Heb inmiddels het originele board in een andere d50 gezet en ook die werkt zoals het hoort, dus gelukkig hoef ik niet opzoek naar een ander mainboard.
 
Er komen nog 2 lijnen uit de voeding: Mute (op de 12v rail) en RST (op de 5v rail)

Ik heb de service manual niet bij de hand, maar mute is waarschijnlijk om de outputs uit te schakelen tot na power up, en RST lijkt me reset (voor de processor). Als de reset brak is dan kan dat ook leiden tot niet goed opstarten.
 
Ik heb de service manual niet bij de hand, maar mute is waarschijnlijk om de outputs uit te schakelen tot na power up, en RST lijkt me reset (voor de processor). Als de reset brak is dan kan dat ook leiden tot niet goed opstarten.

Dank je! Lijkt me zaak om de powersupply te refurbishen. Eerst even nog wachten op wat kleine onderdeeltjes zodat ie weer compleet is, dan de voeding fixen en dan is er weer eentje van de schroothoop gered. :okdan:
 
Even een updateje: De voeding werkt weer naar behoren, nadat ik 3 condensatoren heb vervangen. Dus dat is positief. Helaas blijkt bij de moederbordjes er toch wat issues. Bij 1 bord, doet 1 output kanaal het niet (getest op zowel de phone jack als de twee losse output connectors. Alleen links geeft geluid. Hier kan ik weinig aan diagnostiseren, ik heb geen scopes of iets dergelijks, dus het wordt erg lastig dit uit te vinden. Het andere bord heeft toch het symptoom dat deze crashed wanneer je van patch verwisseld. Er zit een gate array op het bord welke verantwoordelijk is voor dit alles. Ik zie dat 1 spoor slecht zichtbaar is (ik zal kijken of ik daar foto's van kan maken). Alle andere functies van het bord werken zoals normaal. Het betreft hier R15229849 / HG61H25B18F welke SMD gesoldeerd is. Ik ga vanavond voorzichtig probberen of het spoortje onderbroken is. Zo niet, kunnen deze dan vervangen worden? Vintage planet had deze chips wel altijd (ze zijn nu even offline helaas). Het zou fijn zijn om in elk geval 1 van deze borden weer 100% te hebben, maar het liefst natuurlijk alletwee zodat ik altijd een goede spare heb.
 
Back
Top