Een patchbay - ook handig voor kleine setups?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Ik zie ze altijd bij die grote studios... Maar als je maar een paar apparaten hebt, is een patchbay dan handig of kan je beter de dingen met je mixer oplossen? Ik zie wel mogelijkheden dat ik er wat aan kan hebben, vooral om met een audiosignaal aan verschillende samplers te kunnen voeren..

Ik zie bv als plaatje bij de Neutrik NYS SPP L1 patchbay staan dat je hem kan instellen op half normalized/split/isolated... Maar is dat een setting voor alle kanalen? of kan je dat per kanaal instellen?

Kan je dan een signaal splitten naar 2 signalen, ik bedoel: kan je een mono signaal toch 2 kanaals maken (een soort pseudo stereo) en zo een effectprocessor (Kaospad) in sturen?
 

Attachments

  • 3406182_800.jpg
    3406182_800.jpg
    14 KB · Bekeken: 161
Dat kan je per kanaal "instellen" door het broodje om te draaien in de 1u unit. En ja je kan het signaal op die manier splitten en 2 keer voeden. DB's gaan wel omlaag met splitten.
 
Kost je wel n boel geld aan kabel. De patchbay kost niks...
En die neutrik is nogal een prik onvriendelijke. Ik heb 4 samson bays. Wat duurder maar prikt veel aangenamer en schakelaar op t frontje voor max gemak
 
ja die samson. Neutrik: ze werken gewoon vervelend. Kabel in en uitprikken voelt gewoon kut. gaat 'moeilijker' dan samson. Het is gewoon rommel, die neutrik kost ook niks.
behringer zou ik ook niet doen, ik had er eentje 2e hands en die schakelaars moest je manipuleren om de storingen te verhelpen, waar ben je dan mee bezig...
 
Al jaren een zooitje verschillende Behringer patchbays, nooit problemen mee gehad. Een van die weinige dingen uit die tijd die Behringer dan wel weer goed kon bouwen.:okdan:
 
Ah Behringer durf ik echt niet aan.. :D
 
Die neutrik heb ik ook, en werkt prima zolang je niet teveel steekwerk hebt idd. Je prikt met gemak het halve broodje aan de achterkant weer naar buiten ghehe.

Ik vraag me ook wel eens af wat het doet met de geluidskwaliteit ondanks de passieve bouw.. Maar goed, voor mijn bezigheden is het een top ding verder. Behringer zou ik ook niet aandurven
 
Super handig maar inderdaad prijzig aan kabels
Ook nog nooit problemen gehad met mijn behringer patchpays terwijl ik een no fan ben van dat merk.
Ik vind die neutrik patchbays ook niet handig, jacks zitten gewoon te stevig vast en wil je een andere setting moet je die broodjes er uit halen en er anders insteken pff wat een geode.
Die Samson zien er ook wel goed uit,handig dat de switch van de settings van voor staat ipv boven op,
want hierdoor verlies je rack space als je nog aan de schakelaars wil kunnen komen.
 
nadeel aan de samson is dat je erg weinig plek hebt om te labelen.
 
Recent een Leem patchbay 2dehands gekocht.
Je vind er weining info over maar het voelt allemaal heel solide aan t.o.v. mijn Behringer patchbay (met schakelaars die het verkloten).
Samson is inderdaad nogal klein om te labellen; en labels zijn wel belangrijk op een patchbay.
 
nadeel aan de samson is dat je erg weinig plek hebt om te labelen.

maw er is een markt vr een andere nieuwe patchbay nl

Een patchbay met deftige maar soepele jacks inputs
Schakelaars van voor ipv van boven
en plaats vr je label

Zal wel gemakelijk gezegd dan gedaan zijn want zo veel plaats is er niet he op het frontpaneel van 1u hoog
 
ben zelf heel laat pas aan de patchbay gegaan, om meerdere redenen: makkelijk chainen van analoge fx, afstand overbruggen, vermeerderen van outputs, in en uitpluggen verminderen op de mengtafel en t paste perfect bij mn hybride setup samen met een zed r16.. die heeft weinig auxen en geen subgroepen
 
Een Behringer patchbay beïnvloed de sound weet ik uit ervaring. Dus voor mij geen Behringer!

Neutrik wordt mij (relatief vaak) door 'experts' geadviseerd, maar het lijkt mij rommel. Het kan toch ook haast niet goed zijn voor die belachelijk lage prijs lijkt mij.

Ik zit dus aan de Samson te denken (die weinig plaats heeft om te labelen *). Ik vraag me alleen af of de schakelaars van de Samson niet (snel) voor storingen gaan zorgen. Misschien dat klinkske daar iets meer over kan zeggen. Als dat ok is: "Let's go" voor de Samson. :okdan:

[* Maar het is wel te doen, zoals de foto's van klinkse duidelijk laten zien.]
 
ja is te doen om te labelen, scoor op ebay of zo 'n label printer van dymo (letratag) die in versch tekstgrootte kan printen, dan bijknippen. Let op: die label rolletjes zijn pokkeduur, en als je een pakket koopt zi er altijd een rol bij om op textiel te kleven.
beetje rondzoeken op ebay voor de beste prijs van 'n boel rolletjes (ik gebruik zilver, geel en wit - maar er is wit papier en wit plastiek... papier is goedkoop)
De schakelaars vd samson boezemen me meer vertrouwen in dan een boel synths die ik heb ;)

Ik heb 4 samsons, ik heb die neutrik en behr verkocht om een 4e samson te kopen; 'nough said?

Gek genoeg heb ik 3 blauwe en één zwarte samson.
 
Een Behringer patchbay beïnvloed de sound weet ik uit ervaring. Dus voor mij geen Behringer!

Neutrik wordt mij (relatief vaak) door 'experts' geadviseerd, maar het lijkt mij rommel. Het kan toch ook haast niet goed zijn voor die belachelijk lage prijs lijkt mij.

Ik zit dus aan de Samson te denken (die weinig plaats heeft om te labelen *). Ik vraag me alleen af of de schakelaars van de Samson niet (snel) voor storingen gaan zorgen. Misschien dat klinkske daar iets meer over kan zeggen. Als dat ok is: "Let's go" voor de Samson. :okdan:

[* Maar het is wel te doen, zoals de foto's van klinkse duidelijk laten zien.]

Hoe wordt de sound dan door een Behringer beinvloed?
 
......'nough said?
Ja :) Duidelijk verhaal, bedankt voor je reactie! :) Te lang over iets nadenken is ook niet goed, het gaat de Samson worden. :okdan:

Nu alleen nog even uitzoeken hoeveel ik er nodig heb. Ik wil niet later kleurverschil hebben als ik er later een bij zou moeten kopen. ;)

Hoe wordt de sound dan door een Behringer beinvloed?
Ik kan me die vraag heel goed voorstellen, want ik had dezelfde vraag toen ik het constateerde. Het heeft met crosstalk, groundloops, etc. te maken, maar er zitten hier op het forum elektronica techneuten die dat veel beter kunnen uitleggen als dat ik dat kan. Slechte kabels kunnen de oorzaak niet geweest zijn, omdat een Tascam patchbay - aangesloten op dezelfde kabels - het probleem niet had.
 
Als je iets hoort dan hoor je iets.....maar wat maakt het ontwerp aan de binnenkant van een Behringer patchbay dan zo anders als een ander merk. Het is niet dat er veel inzit....ik gebruik divers patchbays in de studio en nooit echt een probleem of iets raars.
 
Back
Top