Een patchbay - ook handig voor kleine setups?

Als je iets hoort dan hoor je iets.....maar wat maakt het ontwerp aan de binnenkant van een Behringer patchbay dan zo anders als een ander merk. Het is niet dat er veel inzit....ik gebruik divers patchbays in de studio en nooit echt een probleem of iets raars.
Nee, ik heb ook nooit problemen met patchbays gehad, totdat ik die Behringer in het rack had. Ongelofelijk, maar wel waar...
 
is het niet gewoon zwakkere contactjes, of mindere isolatie ofzo..
Maar ik zou gelijk een goeie duurzame willen kopen.. Het is net als goedkope kabels kopen ipv eentje die 15,- per stuk kost.. Totdat je te maken hebt met kabelbreuk en krakend geluid bij je 3,- China kabeltje.. Dat is echt super irritant...
 
Een Behringer patchbay beïnvloed de sound weet ik uit ervaring. Dus voor mij geen Behringer!

Misschien heb ik al jaren bananen in mijn oren maar nog nooit ook maar het minste van gemerkt.
 
Op internet is met goed zoeken veel info te vinden over low-end 1/4 inch TRS patchbays. Iedereen is het er wel over eens dat deze patchbay's invloed hebben op het audio signaal. Een patchpay is defect als dit (toevoeging ruis / signaal degradatie) hoorbaar is. Opvallend is dat de Behringers inconsistent van kwaliteit blijken te zijn. Ik heb zelfs gelezen dat iemand van de 5 Behringers er 4 defect moest terug sturen.

Over de Neutrik's is lang niet iedereen blij met het om flippen van de jack panels voor een andere mode. En voor send/return mode moet je een daarvoor geschikt jack panel als accessoire bijkopen. Verder heb ik wel wat negatieve verhalen over de Neutrik's gelezen, maar niet heel veel. De dbx PB-48 - nog niet genoemd hier - valt m.i. onder dezelfde kwaliteit als de Behringers: Slecht. Over de Samson's lees ik vrijwel uitsluitend positieve verhalen. De Samson's zijn van een Low-end klasse, maar misschien ook high-end bruikbaar. Dan heb je ook nog de Art P-48 waar ik niet veel info over kon vinden. Dat kon weleens een goede patchbay zijn, maar deze kost € 159 en de (push) buttons om te switchen van mode zit op de achterkant. En thru mode is bij de Art P-48 niet mogelijk.

Mijn conclusie m.b.t. 1/4 inch TRS low-end patchbays...
Behringer: Slecht
dbx: Slecht
Neutrik: Redelijk / goed
Samson: Goed
Art: ???


Custom stickers (wit pvc) voor de Samson...

1k0.jpg


Misschien heb ik al jaren bananen in mijn oren maar nog nooit ook maar het minste van gemerkt.
:halleluja Nee, geen bananen! :D Ik denk dat jij (bij toeval) al jaren een goed exemplaar gehad hebt. :)
 
custom stickers voor de samson? Waar vond je die of zelf maken?

oh ebay of reverb, gevonden. Maar heb ik niks aan. Weet nog steeds niet hoe ik ze allemaal zal gaan gebruiken en dan is 4 * pakweg 25 euro veel te gek. En die labeling moet je doorgeven bij bestelling.
Ik heb momenteel pakweg 50% in gebruik.
 
Nee, geen bananen! Ik denk dat jij (bij toeval) al jaren een goed exemplaar gehad hebt.

Oef man... ook geen bananen in mijn oren :okdan:
dus Ernie hou nu maar je bakkes :D:D

En dan ook al jaren een goed exemplaar
ah ja en toeval bestaat niet dat zijn gunstige omstandigheden.:beard:
 
custom stickers voor de samson? Waar vond je die of zelf maken?
Iemand die een eigen bedrijfje heeft waar hij dit kan (laten) maken. Ik wist niet dat ze te bestellen waren. Idd veel te duur!
 
Een vriend van me heeft een eigen bedrijfje waarmee hij ook bestickering doet. Van scooter tot auto, van raambekleding tot .... patchbays? Zal hem dit topic even laten zien, misschien komt er wat uit :)
 
Kleine setup
Kleine mixer
Weinig inputs
Steeds omsteken of gewoon patchen?

Er is niks vervelender als herbekabelen. Wil je echt alle 8 outputs van je sampler gebruiken een keer dan is dat prik prik prik prik prik gedaan met een patchbay anders moet je achter je machine kruipen kabels omprikken wat een gedoe. Het enige wat je soms moet doen is even de kabel achter bij een apparaat er uit trekken zodat de individuele out niet steeds gebruikt wordt (sommige drumcomputers) maar dat is niet zo irritant.
 
Ik heb een kleine Yamaha MG10/2 mixer en die kan ik eigenlijk maar voor 5 aparte kanalen gebruiken.. ( hij heeft 5 'faders').
Ik wilde m'n s950 met z'n 8 individuele outputs gaan gebruiken (want dan kan ik eq'en en ik kan 1 fx send gebruiken per output) en heb zodoende een sub mixer gekocht (Boss bx80) , en die lus ik door naar de Yamaha.

M'n vraag over de patchbay kwam voort uit het probleem dat ik 3 verschillende samplers hetzelfde audio signaal wil voeren vanuit de Yamaha mixer.. en dat gaat niet makkelijk want ik heb maar 1 main stereo out... (die dan naar 3 samplers moet).
Dus vandaar dat ik aan een patchbay dacht, misschien was dat een oplossing..

Maar ik heb al een andere oplossing gevonden.. Die Samson patchbay met kabels zal ook wel tegen de 150,- gaan namelijk... Ik stel de aankoop effe uit, of ik koop een grotere mixer..
 

Attachments

  • mixerts.jpg
    mixerts.jpg
    55,7 KB · Bekeken: 97
Laatst gewijzigd:
Ben van een Behringer PX-2000 naar een Neutrik NYS-SPP-L1 gegaan. Die PX kreeg toch last van de bekende slechte contacten. De NYS zit allemaal wat strakker.
 
De Behringer PX2000 is legacy, het is nu de PX3000. De PX3000 hebben ze echter bij Thomann uit het assortiment gehaald. Waarom zou dat zijn? Bij Bax wel te koop, voor € 84. De Neutrik kun je kopen voor € 55, de Samson voor € 94. Bij de Samson heb je het voordeel dat je snel met (push) buttons (aan de voorkant) van mode kunt switchen.

En voor € 59 krijg je bij Thomann de Neutrik incl een setje jack-patchkabels (6 st.)
 
Een vriend van me heeft een eigen bedrijfje waarmee hij ook bestickering doet. Van scooter tot auto, van raambekleding tot .... patchbays? Zal hem dit topic even laten zien, misschien komt er wat uit :)

ha cool
 
Back
Top