Yamaha TG500 MIDI probleem/ hulp gezocht met 'bank select'

Michaels Keys

Ouwe rot
Lid sinds
1 augustus 2006
Berichten
1.139
Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar uitleg over de bank select mogelijkheden van de TG500.
Vanaf een MIDI keyboard (Roland A37) wil ik een bepaald geluid selecteren/ opslaan (in een program van de MIDI keyboard). Met de JV1080 module van Roland ging dat probleemloos. Bank select code invoeren met de 2 getallen voor MSB/l LSB en het geluid (program change) naar keuze uit die bank.

Bij de TG500 vind ik een nogal onduidelijke MIDI implementation manual waarin lijkt te staan de je alleen geluid 0-64 kunt selecteren (en niet geluid 65-128) ????? En welk getal dan op welk van de plekken (MSB/ LSB) moet worden ingetoetst ... ik begrijp er niets van. Het lijkt mij toch dat ook deze module gemaakt is om aan te sturen vanaf een MIDI keyboard...

Is er een TG500 eigenaar met tips voor programmeren vanaf een masterkeyboard van deze module?
Ik zou er heel erg blij mee zijn, alvast bedankt dus!!

Groeten, Michael
 
Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar uitleg over de bank select mogelijkheden van de TG500.
Vanaf een MIDI keyboard (Roland A37) wil ik een bepaald geluid selecteren/ opslaan (in een program van de MIDI keyboard). Met de JV1080 module van Roland ging dat probleemloos. Bank select code invoeren met de 2 getallen voor MSB/l LSB en het geluid (program change) naar keuze uit die bank.
...
Ik heb geen TG500, maar na 5 minuten zoekwerk...

De (MSB/ LSB) controllers staan in hexadecimaal formaat aangeduid : Bn 00 xx 20 xx (omrekenen kan met een simpel rekenmachine).
Bn00 = 0 en Bn20 = 32 wordt dus CC0 en CC32, daarna de program change. De standaard bankselect controllers dus gevolgd door een program change.
De xx'en vervangen door de aangegeven waarden.
 
Dank voor de aanwijzing audiocollage!! Ben nog wel even aan het puzzelen hoe verder ... maar heb weer een clue!
 
Dus bij een geluid van bank 4 van een memory card, zegt MIDI manual: 00, 10
Bij MSB voer ik dan "00" in en bij LSB "10". En daarna nog het nummer van het geluid op die bank (tm 64)?
 
Dus bij een geluid van bank 4 van een memory card, zegt MIDI manual: 00, 10
Bij MSB voer ik dan "00" in en bij LSB "10". En daarna nog het nummer van het geluid op die bank (tm 64)?
Idd.
Je dient deze drie commando's te verzenden (direct na elkaar) :
CC00 op 0
CC32 op 10
1 Prg change met een waarde van 0 t.e.m. 63.

Op mijn website staat een gratis tool Midi Connect Check. Download en run, klik voice en een venster met voorbeelden verschijnt. Je kan makkelijk een extra lijst aanmaken specifiek voor de TG500.
 
Dank voor reactie audiocollage, heb inmiddels nog een belangrijk punt gevonden dat werking van bank select bevordert ... op p. 227 van de manual (was ik nog niet gekomen eerder ; ) staat dat je in Utility mode (MIDI, param) de waarde "direct" moet aangeven; als je dat hebt gedaan pakt hij sysex/midi data m.b.t. verschillende banken in card, Internal en Preset mode (de tabel met waardes staat op p. 228).
 
Back
Top