Teisco 110f en Moog Prodigy vergeleken

patturik

Stamgast
Lid sinds
24 juni 2005
Berichten
197
Hey allemaal!

Ik heb net de teisco 110f gekocht en ga mijn Moog prodigy verkopen :)
Toch heb ik ze nog even naast elkaar gezet en ingeplugd om te vergelijken. Leuk om te doen en interessant! Ik heb de Teisco gekocht, omdat ik toch niet kan leven met de 2 en een half octaaf van de prodigy en de afwezigheid van de noise generator. En de 4 stage envelope voor de VCA vind ik toch ook wel fijn. That being said... hier mijn bevindingen voor wie dat interessant vindt :)

Allebei 2 VCO's, 24db filter en 2 envelopes voor de vca en filter.
Puur op toon vergeleken is het toch niet te ontkennen dat de moog net dat iets mooiere dikkere ronde laag heeft. Ze gaan beiden best wel diep, maar de moog heeft wel echt dat beetje extra.

Ook de filter van de moog gaat verder open. Dat hoge gehisssss komt er bij de Teisco net niet uit. Daarom speel ik graag de teisco voor oudere mensen vanaf 30 plus, die horen dat toch niet meer ;)

Behalve deze 2 punten kun je ze echt heel erg hetzelfde laten klinken. Ook juist de filter van de teisco heeft wat mij betreft hetzelfde karakter als de moog. Logisch natuurlijk door de 24db filter, maar toch was ik heel erg benieuwd in hoeverre dat hetzelfde zou klinken. Met de envelopes spelend kun je ook alles precies hetzelfde laten klinken. Snappy bassen, of lange swells is allemaal geen probleem voor de teisco. Ik ben er echt heel blij mee!

Natuurlijk qua features en overige functies zijn deze 2 niet echt te vergelijken. Het enige wat echt wel voor de moog spreekt is de te gekke Sync functie. Zowel voor het verdikken van je toon, als het welbekende prodigy sync effect voor leads heb ik nog nooit zo mooi op een andere synth gehoord. Ook heeft hij een wat fijnere pitch bend en modulation wheel, wat op de teisco echt drama is met die touch pads. Moet er zowat met een hamer op slaan om een vibrato te krijgen.. :stupid
Op de teisco ben ik nog niet begonnen met alle LFO routings die hij heeft, Pulse width (modulation), de noise, de Ring modulator!!, Osc cross modulatie enz.

Ook de filterbank is een interessant ding. Ik dacht eerst dat het een soort equalizer was, maar het gedraagt zich toch heel anders. Volgens mij geeft het een soort feedback op de filter op de aangegeven frequenties, maar ik ga het nog even opzoeken.. misschien weet iemand het hier.

Ben benieuwd wat andere mensen vinden van deze teisco synth. Ik ben er in ieder geval echt heel blij mee, alhoewel ik dus heel erg de pure sound van de moog ook waardeer en misschien uiteindelijk later als ik groot ben wel weer terug zou willen in de vorm van een mini 8)
Ik was begonnen met een filmpje om het verschil te laten horen. Misschien dat ik het binnenkort even ga posten en dan zet ik het hier weer neer.

:biertje:
 
Heb de 110F ook gehad. Als het goed is zit er een klein papieren stickertje met licentie ARP op de onderkant oid. Heb de mijne weer verruild tegen een berg Atari 2600 spullen. Filterbank is wel cool. lampjes zijn ook heel cool. Klank was best oke. Kreeg hem niet aan de gang met cv/gate
 
Die licentie betreft de drukgevoelige pads.
 
Ja, voor die pads moet je trainen, niet echt subtiel. Overigens was het met mijn Axxe niet veel beter. De filterbank maakt het echt een supersnelle sounddesign machine. Ach waarom heb ik 'm toch weggedaan? Te groot? Met zoveel functies? Sukkel ben ik toch................
 
Mijn 110F staat al jaren werkloos tegen de muur…heeft echt serieus veel TLC nodig. Ik moet daar echt een keer werk van maken (= wegbrengen), want van wat er uitkomt ben ik namelijk wel onder de indruk. Hij klinkt echt goed en dat wordt voor een groot deel (maar zeker niet alleen) ook door het filter veroorzaakt.

Die filterbank vind ik ook gaaf….volgens sommigen niet meer dan een gimmick, maar je kunt er toch heel snel de klankkleur van je sound mee bepalen en er bijvoorbeeld een heerlijk lo-fi sausje mee over je bas etc. toveren.

Echt een leuke bak dit!
 
Back
Top