Houston we've got a problemoog

Montfrooij

Ouwe rot
Lid sinds
4 februari 2020
Berichten
4.433
Locatie
Gelderland
Geintje natuurlijk.
Ik heb 99 problemen, maar m'n Moog's zijn er niet één van.

Moogs....
Naast de Subsequent 37 heb ik eergisteren een Minitaur op de kop getikt via MP.
Nu zul je misschien denken : waarom een Minitaur als je al een Subsequent 37 hebt?
En die vraag is heel legitiem en ik moet ook echt zoeken naar een valide reden :P
Maar hier komen ze :
- Hij was 'goedkoop'
- Ze zijn redelijk waardevast
- Ik heb begrepen dat de Minitaur net weer anders klinkt dan de S37
- Hij klinkt echt als een klok.
- Hij is lekker compact.

En dan de echte reden.
- Omdat ik me niet in kon houden en graag een tweede Moog wilde.

Wat het eerste plan is met de Minitaur :
1 Kijken of hij inderdaad een aanvulling is naast de S37 qua mogelijkheden
2 Testen of ik ze kan poly chainen (al 2 uur zitten prutsen, maar dat werkt nog niet zoals ik had verwacht)
3 Testen of ze ook samen voor een nog dikker geluid kunnen zorgen (ook al even mee gestoeid, het werd er nog niet mooier op)

2 en 3 lijken geen succes. Ik zal daar tzt nog een video van maken, want misschien zie ik iets over het hoofd (dat hoop ik eigenlijk)
1 ga ik uitvinden.
Ik heb gisteren heerlijk zitten jammen met m'n zoontje (hij op de S37, ik op de Minitaur). Dat was al een genot.
Gisterenavond even een vergelijk gemaakt op 'oscillator' niveau tussen de 2.
Ook daar volgt nog wel een video van.
Korte conclusie :
De Minitaur is op papier (qua frequentie analyse) ongeveer gelijk aan de S37 MAAR
Dat is als je 1 oscillator aan zet en het filter helemaal open.
En als je het 'hoort', zit er wel degelijk verschil tussen. Ook puur saw / square met 1 oscillator.

Met een tweede oscillator wordt het al anders (de Minitaur is minder stabiel, dus geeft een heel andere samenspel)
En ze hebben natuurlijk een ander signaalpad, waarbij de S37 nog 'multidrive' heeft en een extra sub oscillator.
En de beide filters klinken net even anders.

Alles zal toegelicht worden in de genoemde video, maar dat kost tijd om te maken :)

Als de Minitaur mag blijven (voldoende toevoegt naast de S37) dan wil ik hem vooral inzetten met de MC 707 om dat vette bas geluid te krijgen EN wat minder snel tegen de polyfonie beperkingen aan te lopen van de MC 707
Maar zover zijn we nog niet.

WhatsApp Image 2020-12-28 at 18.59.47.jpeg


WhatsApp Image 2020-12-28 at 20.24.56 (1).jpeg
 
Minitaur idd voor bass gaan gebruiken en de 37 meer voor plucky midrange, moet het echt puntig, pak je de peak.
Ja idd.

Geinig om deze post weer te lezen.
Na een (bijna) jaar kom ik tot de conclusie dat de Minitaur beperkt is qua mogelijkheden (goh), maar wel heel lekker klinkt in dat waar hij voor bedoeld is.
Voor de prijs is het een prima instap in de Moog sound, maar af ent oe mis ik de hogere regionen wel.

Mocht er ooit nog een betaalbare Sirin voorbij komen, ga ik hem misschien wel omruilen.
 
Na een (bijna) jaar kom ik tot de conclusie dat de Minitaur beperkt is qua mogelijkheden (goh), maar wel heel lekker klinkt in dat waar hij voor bedoeld is.
Misschien wel maar dit soort dingen kan ook met een Minitaur, dat klinkt niet echt beperkt vind ik;

 
Back
Top