Midi CC omvormen naar een andere CC?

Manic

Ouwe rot
Lid sinds
5 januari 2009
Berichten
1.324
Locatie
Achterhoek
Ik heb met mijn Roland System-1m en System-8 het probleem dat de AMP Sustain en AMP Release faders CC 96 en CC 97 gebruiken. Dit zijn volgens de midi standaard geen midi berichten die absolute waardes (0 tot 127) versturen, maar "Data increment" en "Data decrement" (zie http://www.nortonmusic.com/midi_cc.html)

Wanneer ik nu deze faders probeer te koppelen aan een parameter in mijn DAW (FL Studio), dan gaat hij heel vreemd doen. Beetje lastig uit te leggen wat er precies gebeurt, maar hoe dan ook, het werkt niet zoals het moet.

Nu heb ik al met Roland contact gehad, maar ze erkennen het niet echt als een probleem aan hun kant.. Na een ellenlange mailconversatie tussen mij, Roland België en Roland Japan, geef ik het op en probeer ik een workaround te verzinnen.

Nu dacht ik: is het niet mogelijk om via één of ander programmatje de midi CC 96 en 97 'om te vormen' naar een andere CC? Dan zou het probleem ook opgelost zijn. Bijv. naar CC 25 en CC 31 (die zijn beide nog niet in gebruik).

Wie weet of dit kan en hoe dit dan moet?
 
Idd, makkelijkst is denk midi-ox. Dan onder Options, data mapping
 
Bedankt voor jullie suggesties. Ik heb een windows PC dus Midipipe Link is zowiezo geen optie.

Ik heb Midi-ox nu gedownload, en de regels toegevoegd die ze zouden moeten omvormen, maar het werkt nog niet. In de bijlage een schermprintje. Doe ik iets fout?

Ik weet ook niet echt goed welke midi output ik moet instellen in de Midi-ox.. Heb het idee dat het daar mee te maken heeft.
 

Attachments

  • Midi-ox.PNG
    Midi-ox.PNG
    45,4 KB · Bekeken: 99
Laatst gewijzigd:
Ik zie hier dat hij ook LoopBe gebruikt, is dat misschien wat ik ook nodig heb?
 
Pure data effe induiken. Gratis, en je word er niet dommer van :)
 
Met "Bome Midi Translator Pro" kun je van alles vertalen; voor MacOS en Windows beschikbaar.
 
...Ik weet ook niet echt goed welke midi output ik moet instellen in de Midi-ox.. Heb het idee dat het daar mee te maken heeft.
Zo'n mappings heb ik zelf nog niet gedaan met MidiOx, maar zover ik MidiOx begrijp :
Die in- en outputs dien je n.m.i. te kiezen onder MIDI-devices, het groene icoon van midi-poort.
De juiste midi output is die waar je de gemapte controllers gegevens naartoe wil sturen.

LoopBe heb je volgens mij helemaal niet nodig.
Die mapping in je schermprintje, lijkt me goed te zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Pure data effe induiken. Gratis, en je word er niet dommer van :)
Dat ziet er interessant uit, maar vraag me af of dat niet een veel te omvangrijk project zal gaan worden. Heb je er zelf ervaring mee?
Met "Bome Midi Translator Pro" kun je van alles vertalen; voor MacOS en Windows beschikbaar.
Die heb ik eerder al eens geprobeerd (alleen dan de "classic"). Ik had het werkend gekregen, maar toen de volgende dag deed hij het niet meer. Kreeg het ook niet meer voor elkaar... En het was een trial: je moet ervoor betalen na een bepaalde periode...
Zo'n mappings heb ik zelf nog niet gedaan met MidiOx, maar zover ik MidiOx begrijp :
Die in- en outputs dien je n.m.i. te kiezen onder MIDI-devices, het groene icoon van midi-poort.
De juiste midi output is die waar je de gemapte controllers gegevens naartoe wil sturen.

LoopBe heb je volgens mij helemaal niet nodig.
Die mapping in je schermprintje, lijkt me goed te zijn.
Ja het probleem is: de output moet naar mijn DAW. Die kan ik alleen niet selecteren. Moet ik dan gewoon de midi in en out hetzelfde instellen? Dus de System-1m/8? Dit heb ik geprobeerd, maar FL Studio ziet gewoon de originele cc en niet de nieuwe "omgevormde" cc. Ook logisch volgens mij, want midi-ox stuurt het signaal terug naar de synth, maar de synth moet het juist uitzenden. Zou miss op te lossen zijn door midi thru aan te zetten?

Heb het idee ook dat FL Studio en midi-ox naast elkaar lopen en dat het originele midi signaal al door Fl studio herkend wordt voor midi-ox er iets mee heeft gedaan...
 
...
Ja het probleem is: de output moet naar mijn DAW. Die kan ik alleen niet selecteren. Moet ik dan gewoon de midi in en out hetzelfde instellen?...
Ha zo, ja dan heb je een extra tool nodig, LoopBe of beter MidiYoke (ook te vinden op de midi-ox site). Stel MidiYoke in met 1 of 2 extra virtuele poorten (geen acht zoals default => dat gebruik je wss niet en maakt het dan overbodig ingewikkeld).
Opzet :
* Kies in MidiOx als input je synth-poort die je wil mappen.
* Kies voor MidiOx output de MidiYoke input.
* Kies in je DAW als input MidiYoke.
* Zet de mapping in MidiOx.
 
Het verbaast me zeer dat daar (nog) geen VST voor bestaat (ook niet van FL zelf) ?

VSTi plugins zijn hier ongeschikt voor. Die willen MIDI als input en geven audio als output. Voor bewerking van MIDI streams zijn geen plugin-standaarden.
 
Ha zo, ja dan heb je een extra tool nodig, LoopBe of beter MidiYoke (ook te vinden op de midi-ox site). Stel MidiYoke in met 1 of 2 extra virtuele poorten (geen acht zoals default => dat gebruik je wss niet en maakt het dan overbodig ingewikkeld).
Opzet :
* Kies in MidiOx als input je synth-poort die je wil mappen.
* Kies voor MidiOx output de MidiYoke input.
* Kies in je DAW als input MidiYoke.
* Zet de mapping in MidiOx.

Ah dat klinkt logisch! Ga ik vanavond proberen, bedankt!
 
Ik heb Midi Yoke nu ook geïnstalleerd. De mapping in Midi-ox gedaan en aantal poorten van Midi Yoke naar 2 gezet.

Maar om de één of andere reden kan ik in FL Studio Midi Yoke niet als midi input kiezen (ook niet als output).. Zie ik wat over het hoofd?
 
Ik ben erachter! Hij doet het alleen wanneer ik de 32 bit versie van FL Studio gebruik.... Aangezien Midi Yoke zelf ook 32 bit is, werkt hij niet in 64 bit :( das wel balen, want wil wel 64 bit FL Studio gebruiken ivm extra ram geheugen etc.

Maar het werkt dus wel in 32 bit! Is er een goede 64 bits alternatief voor Midi Yoke?
 
Ik heb het ondertussen werkend gekregen met Midi-ox icm LoopBe! Bedankt allemaal voor jullie hulp!
 
:? Er staat niet VSTi maar VST.
Bovendien heb ik ondertussen al wel VST's gevonden die dit kunnen, zelf gratis versies.

VST (niet i) doen audio in, audio uit. Niet midi. Welke plugins heb je in godesnaam gevonden dan?

Edit: Ah, VST heeft een "MIDI fx" standaard. Nooit eerder van gehoord. Ik heb geen VST sequencers gebruikt sinds Cubase SX. De AU en AAX standaarden hebben dit niet. My bad.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top