NRPN programmeren via midi CC

Ferric

Housekabouter represents
Lid sinds
25 mei 2002
Berichten
669
Locatie
Den Haag, mèn dorrup!
In navolging tot een eerder draadje van me... Ik heb wat problemen met het begrijpen van NRPN. De spaarzame en karige filmpjes op YT geven wel een beeld van hoe NRPN werkt, maar helpen verder niks in mijn specifieke situatie. Ik probeer het zo eenvoudig mogelijk te houden:

Ik probeer met m'n MPC mijn Summit aan te sturen. Midi cc, control change met MSB en LSB werken goed en is geen issue, maar ik wil het globale volume van de synth kunnen aansturen. Bij Novation synths blijkt dit niet zomaar met de 'standaard' CC07 te werken.

Voor zover ik NRPN enigszins begrijp is de MSB in te stellen met midi CC99, de LSB met CC98, dan de data entry van MSB met CC06 en data entry LSB met CC38 (midi standaarden).

In de tabel van de handleiding staat op een regel: Mixer Patch Level (tip van mede-forumlid, lijkt me ook wel in de goede richting). Tabel zegt: NRPN 0:41 Range 0 to 127; default 64.
Deze MPL is voor zover ik kan zien niet gekoppeld aan een knop, en de werkelijke knop voor het master volume stuurt verder geen signalen uit, dus ik kan dit niet met een midi-monitor uitlezen, dat zou al wat meer duidelijkheid hebben kunnen bieden.

Instellingen die ik heb geprobeerd:

optie 1. CC98 en CC38 blanco; CC99 = 41 voor de MSB en CC06 waarde voor volume, toegekend aan een Q-link en gedraaid, maar dit doet verder niks.
optie 2: CC99 en CC06 blanco; CC98 = 41 voor de LSB en CC38 waarde voor volume, toegekend aan een Q-link en gedraaid, ook dit doet niks.

Ik doe iets fout, ik begrijp iets/het niet. Iemand die me een duw in de goede richting kan geven?

Als ik dit voor elkaar zou kunnen krijgen dan heb ik de grootste hobbel gehad en lukken de andere zaken qua instellingen me ook wel.

Thanks!
 
Nou, na een tijdje pielen is mijn conclusie dat het volumelevel zo niet te tweaken is, wat dat MPL verder inhoud weet ik verder dan niet, ik weet wel dat ik met de 'optie 1' iig wel goed zat an sich. Met de mini monitor in beeld op de MPC aan/op andere knoppen draaien en drukken van de Summit die wel nrpn-gekoppeld zijn zie ik netjes de corresponderende cc's voor msb en lsb voorbij komen met de begeleidende data naar verwachting, duidelijk nu ook hoe ik de lsb en msb uit de tabel van de manual moet interpreteren. Leerzaam avondje zo :) Draadje mag dicht ;) Dank voor het meelezen ;)
 
Wat ik niet zo goed begrijp is dat een basisfunctie zoals volumeautomatisatie zo ingewikkeld zou zijn bij een Novation. Maar je wil de Summit aansturen via de MPC (ik neem aan via de Q-links?). Kan je dan niet verder met de MIDI learn functie op de MPC? Je moet dan wel de MIDI-poort in preferences oproepen en "control" activeren om dit mogelijk te maken. Als je dat nog niet geprobeerd hebt, raad ik je aan om eens op YT te zoeken naar die MIDI learn functie.
Het zou mij heel sterk verwonderen dat volume via NPRN's moet aangestuurd worden.

Jammer genoeg is mijn Live 2 terug naar Thomann omdat het verrekte ding onvoorspelbaar en veelvuldig herstartte (ook al hing er geen perifere aan en had ik de optionele SSD verwijderd). Pas eind april, begin mei zal ik een nieuwe mogen verwachten. Ik kan je dus voorlopig niet verder helpen door achter de MPC te gaan zitten en kijken wat er allemaal mogelijk is.

In ieder geval succes met je verdere zoektocht :okdan:

:doei:

Danny
 
Wat ik niet zo goed begrijp is dat een basisfunctie zoals volumeautomatisatie zo ingewikkeld zou zijn bij een Novation. Maar je wil de Summit aansturen via de MPC (ik neem aan via de Q-links?). Kan je dan niet verder met de MIDI learn functie op de MPC? Je moet dan wel de MIDI-poort in preferences oproepen en "control" activeren om dit mogelijk te maken. Als je dat nog niet geprobeerd hebt, raad ik je aan om eens op YT te zoeken naar die MIDI learn functie.
Het zou mij heel sterk verwonderen dat volume via NPRN's moet aangestuurd worden.

Jammer genoeg is mijn Live 2 terug naar Thomann omdat het verrekte ding onvoorspelbaar en veelvuldig herstartte (ook al hing er geen perifere aan en had ik de optionele SSD verwijderd). Pas eind april, begin mei zal ik een nieuwe mogen verwachten. Ik kan je dus voorlopig niet verder helpen door achter de MPC te gaan zitten en kijken wat er allemaal mogelijk is.

In ieder geval succes met je verdere zoektocht :okdan:

:doei:

Danny

Thanks @Danny, ik heb gisteravond heel het internet afgezocht, en als ik de posts op andere fora en Reddit zie, is het voor veel mensen een issue. Voor sommigen zelfs een reden om de Summit te ditchen. Nu ga ik dat niet doen, veel te fijne synth verder. Maar ook mijn Novation X-station doet niks met de main-volumes. Echt een stom Novation-dingetje. Maar goed, ik heb intussen ook weer veel geleerd, en kom erachter dat ik veel te moeilijk aan het denken en doen was. Het levert me in rap tempo zo wel veel kennis op, dus dat is goed.

De enige manier om het volume van externe synths (Novations, red.) te regelen is via een externe mixer en dan een return naar de MPC. Nu dacht ik eerder een mixer nodig te hebben waarmee ik de faders etc. via midi zou moeten kunnen aansturen, maar inmiddels heb ik door dat 'routing' één van de sterkere punten is van de MPC en dat je daar geweldige dingen mee kan doen.

Vooral i.c.m. externe digitale mixers, zo blijkt. Zoals een Tascam model-12 o.i.d. Via USB kan je tot 32 tracks uitsturen en 'returnen', midi-tracks out (naar ext. synth) combineer je zo met audiotrack in (vanuit ext. synth), alles te regelen verder via MPC, als je de boel hebt ingesteld en geprogrammeerd. En misschien wist je dit al, maar voor mij was dit allemaal nieuw :)

Maar wat balen van jouw MPC. Was je power-source wel goed? Of je connector daarvoor? Kan je eventueel de deal cancellen en via Bax ofzo een nieuwe halen als het je te lang duurt?
Ik heb met mijn MPC-X tot nu toe (knock on wood) nul problemen gehad. Nou ja, er zit een pennetje scheef in de eerste midi DIN-poort waardoor ik er geen stekker in krijg. Niet uit te halen, denk dat het intern ergens vast zit. Aan de andere kant, ik heb nog 3 DIN-out poorten over en ik heb alles tot dusver via USB aangesloten, so who needs it anyways... ;)

Voor de rest is het lekker puzzelen, maar zover ik de MPC beter leer kennen begin ik er meer en meer verliefd op te worden. Dus ik hoop voor je dat je er weer snel mee aan de bak kan.
 
MPL (Mixer Patch Level).. In de manual lees ik dit:

Voice Menu Page 2:
Patch Level
Displayed as: Patch Level
Initial value: 64
Range of adjustment: 0 to 127
This is an additional level trim control, whose setting is saved with the Patch. This allows
you to set the overall volume of each Patch, so all the Patches in use are at the levels you
want. With a value of 0, the Patch volume is halved; with a value of 127, it is doubled.

Ik neem aan dat er ook geen MIDI-data wordt uitgezonden als je deze edit in het menu? Niet dat je daar wat aan hebt maar toch benieuwd.

Ik heb geen Summit maar zag in de manual ook nog wel deze: Mixer VCA gain NRPN 0:42. Ook al geprobeerd?
 
MPL (Mixer Patch Level).. In de manual lees ik dit:

Voice Menu Page 2:
Patch Level
Displayed as: Patch Level
Initial value: 64
Range of adjustment: 0 to 127
This is an additional level trim control, whose setting is saved with the Patch. This allows
you to set the overall volume of each Patch, so all the Patches in use are at the levels you
want. With a value of 0, the Patch volume is halved; with a value of 127, it is doubled.

Ik neem aan dat er ook geen MIDI-data wordt uitgezonden als je deze edit in het menu? Niet dat je daar wat aan hebt maar toch benieuwd.

Ik heb geen Summit maar zag in de manual ook nog wel deze: Mixer VCA gain NRPN 0:42. Ook al geprobeerd?

Hi @ishi , thanks voor de tip! Ik lees nog weleens over dingen heen (ADHD valt echt niet mee), ik ga het checken. Net klaar met werk en ga zo ff boodschapjes voor het weekend doen enzo (who cares, I know), maar daarna de hele middag en avond beschikbaar om er in te duiken. To be continued! En ik laat het uiteraard ff weten :)
 
Maar wat balen van jouw MPC. Was je power-source wel goed? Of je connector daarvoor? Kan je eventueel de deal cancellen en via Bax ofzo een nieuwe halen als het je te lang duurt?
Ik heb met mijn MPC-X tot nu toe (knock on wood) nul problemen gehad. Nou ja, er zit een pennetje scheef in de eerste midi DIN-poort waardoor ik er geen stekker in krijg. Niet uit te halen, denk dat het intern ergens vast zit. Aan de andere kant, ik heb nog 3 DIN-out poorten over en ik heb alles tot dusver via USB aangesloten, so who needs it anyways... ;)

Ik heb geen flauw idee wat de oorzaak van het rebooten is geweest. Op den duur zat er niets meer in en hing er niets meer aan en toch nog te pas en te onpas herstarten ... zulk materiaal vertrouw ik dan niet meer. Misschien dat een volledig cleane installatie het wel zou opgelost hebben maar daar begin ik zelf niet aan.

Voor wat betreft de beschikbaarheid van de Live of X lijkt het nogal lastig te zijn. Bax geeft zelfs een onbekende levertermijn op, Mudic Store eb Thomann geven allebei 12+ weken op. Dus ik ga gewoon geduld moeten uitoefenen. En voorlopig kan ik nog altijd verder met mijn twee oude trouwe Roland MC500 mk 2 ´s *D .

In ieder geval heb ik tijdens de dikke week dat ik de Live heb mogen proberen veel interessante en handige toepassingen ervaren, zeker voor wat midi sequencing betreft.

:doei:
 
Ik heb geen flauw idee wat de oorzaak van het rebooten is geweest. Op den duur zat er niets meer in en hing er niets meer aan en toch nog te pas en te onpas herstarten ... zulk materiaal vertrouw ik dan niet meer. Misschien dat een volledig cleane installatie het wel zou opgelost hebben maar daar begin ik zelf niet aan.

Jammer dit te horen, en tegelijk bedankt voor het delen vd ervaringen. Laten we hopen dat het een exemplarisch incident is en het gefikst/vervangen wordt.

Tegelijk geeft 't me even een (ehh sorry) reset om voor buiten de deur zoveel mogelijk doe-het-via-laptop te willen vermijden.
Als in: dergelijke (MPC... etc) hardware inside ook een computer,
dus ondanks een al dan niet dedicated operating system alsnog crashes niet uit te sluiten.

En om voor een optreden nu ook al een reserve MPC (oid) mee te moeten nemen - dan realizeer ik me dat het praktischer(/saaier) is om gewoon een reserve laptop...
voor de prijs van 1 hardware apparaat kun je best 2 bruikbare laptop+interface setups hebben.

OK, dit terzijde, back to topic.
 
@ishi Thanks again voor de tip, de patch level kan ik idd aanpassen met nrpn, echter: het gaat om een subtiel volumeverschil, op waarde 0 klink het volume 'zachter' dan bij een hogere waarde, maar is zeker niet nul. Ook daar is hooguit wat nuanceverschil mee te creëren, maar niet de moeite waard om in een track zo in te zetten. Het maakt ook niet uit. Met m'n eerder beschreven 'ontdekkingen' kan ik tracklevels iig automatiseren met envelopes via een externe, of de interne mixer van de MPC, dus het komt wel goed. Ik weet nu iig wel hoe het nrpn-gebeuren werkt, en daarmee is wat deze thread betreft de kous af :D
Iedereen bedankt voor de input, ik weet wat ik wilde weten.
 
Jammer dit te horen, en tegelijk bedankt voor het delen vd ervaringen. Laten we hopen dat het een exemplarisch incident is en het gefikst/vervangen wordt.

Tegelijk geeft 't me even een (ehh sorry) reset om voor buiten de deur zoveel mogelijk doe-het-via-laptop te willen vermijden.
Als in: dergelijke (MPC... etc) hardware inside ook een computer,
dus ondanks een al dan niet dedicated operating system alsnog crashes niet uit te sluiten.

En om voor een optreden nu ook al een reserve MPC (oid) mee te moeten nemen - dan realizeer ik me dat het praktischer(/saaier) is om gewoon een reserve laptop...
voor de prijs van 1 hardware apparaat kun je best 2 bruikbare laptop+interface setups hebben.

OK, dit terzijde, back to topic.
Het inderdaad een Linux computer in een apart jasje. Maar een laptop met Windows wil ik al helemaal niet. Afhankelijk zijn van updates van Miekesoft geeft me de kriebels (heb er op m´n werk al dikwijls op gevloekt).

Maar zelfs de superstabiele en krachtige sequencers á la MC500, MC50, MC80 zijn na 40 jaar onderhavig aan floppy problemen. En oplossingen zoals floppy emulatoren blijven mijnsinziens lapmiddelen. Ik hoop gewoon dat het een exemplarisch probleem is geweest.

Voorts wil ik deze thread niet kapen maar ook hier weer hartelijk dank voor het medeleven :okdan:
 
Maar zelfs de superstabiele en krachtige sequencers á la MC500, MC50, MC80 zijn na 40 jaar onderhavig aan floppy problemen. En oplossingen zoals floppy emulatoren blijven mijnsinziens lapmiddelen. Ik hoop gewoon dat het een exemplarisch probleem is geweest.
Auw, niet ook de kwetsbaarheid bij de MC-80 noemen, da's een van de alternatieven :D

Die ik heb heeft ook een Zip-drive, dat zal vergelijkbaar aan floppy zijn qua mogelijke problemen...

Er kan ook een interne HDD in. Als dat op dezelfde manier kan als ik eens met een converter bij een VSR-880 HDD deed kan wordt het dus de betrouwbaarheid van een SD-kaartje, moet OK zijn. Maar zal mogelijk vergelijkbaar zijn aan die floppy emulatoren die je noemde.
 
Back
Top