tbn
ToevalBestaatNiet
Push2
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Samplers worden over het algemeen niet meer gemaakt en met een goede reden. Een DAW is stukken sneller en efficienter.
Als ik zo lees dat je bang bent voor langzame laadtijden dan raad ik je een hardware sampler af. Dit is hoe dan ook langzamer dan een sampler in je DAW. Een s950 of andere 12 bitter is leuk maar m.i. voor one shots en niet om hele piano sets mee te maken, ook vanwege het beperkte geheugen. Maar goed dat is persoonlijk.
Samples opwarmen kan ook met andere apparatuur. (Tape, buizen etc..)
Ik heb die ervaringen dus nog niet.
Maar ik hoor wel verschil tussen softsynths en externe synths.
Het voordeel van softsynths is dat je het heel makkelijk kan bewerken en snel kan experimenteren met vst-plugins. Dat gaat met een externe synth veel moeilijker en omslachtiger.
In eerste instantie hoeft het je niet eens op te vallen. Ik heb ook vaak gedacht: die klanken op de softsynth zijn veel mooier dan op mijn external device.
Maar na een paar dagen greep ik toch weer terug naar de klanken op mijn stagepiano.
Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven. Ik wil niet arrogant en conservatief zijn. Er zijn veel componisten die hartstikke mooie muziek maken met niets meer dan een laptop.
Maar toch heb ik er een beetje het gevoel bij dat het ene kristal is en het andere gewoon glas. Het valt nauwelijks op en de meesten ervaren geen verschil. Maar toch is het er.
En wat betreft 8bit, 12bit of 16bit. Hangt denk vooral van de sample zelf af. Uiteindelijk ga je in de mix toch weer knoeien met equalizers etc en er effecten zoals galm overheen gooien
Heb je het over wavetable-synths? De geluidsbanken zijn meestal niet noot voor noot gesampled. Hangt helemaal af van de klankkleur en hoe je het sampled.Realiseer je wel dat als je een synthesizer geluid wilt samplen, dat je deze dan noot voor noot zou moeten opnemen, wil je in de buurt komen van het origineel.
Het hangt er helemaal vanaf hoe het is geprogrammeerd.Het is wel grappig om te zien dat sommige mensen zichzelf beperkingen opleggen door te stellen dat je multisamples MOET gebruiken om een goede weergave van het origineel te krijgen.
En dan te bedenken dat een Fairlight CMI pas bij de Series III multisampling kreeg.
Waar ga je je DAW anders voor gebruiken? Het is een beetje zoals zeggen "ik ga met de fiets, want met de auto gaan kost brandstof"Bijkomend is mijn Akai 128 stemmig. 26 Types filters.32-part multi timbraal. Matrix modulatie. 16 Outputs... DAW ? Dat vreet CPU bij een DAW.
Samplers worden over het algemeen niet meer gemaakt en met een goede reden. Een DAW is stukken sneller en efficienter.
Als ik zo lees dat je bang bent voor langzame laadtijden dan raad ik je een hardware sampler af. Dit is hoe dan ook langzamer dan een sampler in je DAW. Een s950 of andere 12 bitter is leuk maar m.i. voor one shots en niet om hele piano sets mee te maken, ook vanwege het beperkte geheugen. Maar goed dat is persoonlijk.
Samples opwarmen kan ook met andere apparatuur. (Tape, buizen etc..)
Exactly.Het gaat de topic starter er dus eigenlijk niet alleen om of hardware samplers beter klinken dan softsamplers, maar om een geluid wat hij zoekt wat hij niet lijkt te kunnen krijgen in the box. Dit onderwerp komt natuurlijk wel vaker ter sprake.
Exactly.
Ik heb een download binnengehaald met de klanken van de Fairlight CMI en daar staat deze tussen. Klinkt verrassend goed voor 8 bit 30 kHz, maar het is geen mooie loop.