Welke sampler voor eigen instrumentklanken

Van al diegenen die de voorkeur geven aan softsamplers de vraag: hoe vaak maak je er zelf samples mee?

Ik ben nou juist de laatste tijd weer heel erg op mijn hardware samplers aan het samplen geslagen.
Daarbij hoor ik een verschil tussen m'n S5000 en m'n ESI2000. Het transponeren klinkt echt anders.

En dan heb ik ook nog iets wat de naam sampler eigenlijk niet helemaal waard is daar er meestal iets totaal anders uitkomt dan wat je er in gestopt hebt.
Al die perfectionisten hier met hun 12bit samplers....tsss...4 bits te veel!!
Rauw 8 bit samplen met een analoog filter er achter.
Ik heb het dan uiteraard over de Ensoniq Mirage.

En nee, ik gebruik mijn samplers nooit voor lange loops, dat gaat vele malen makkelijker als audiotrack in mijn DAW.
 
In de tijd dat mijn ASR-10 nog werkte samplede ik me helemaal suf want het ging zo makkelijk. Je zet hem klaar om op te nemen, je speelt een noot, je speelt op het keyboard in wat begin en einde van de kenrange is, je trimt een beetje en klaar. Volgende noot. Met een beetje handigheid sample je onder de 10 seconden per geluid (los van het inspelen van de noot).

Als een Kanye West er muziek mee kan maken moet het wel simpel zijn zal ik maar zeggen.
 
Ik heb die ervaringen dus nog niet.

Maar ik hoor wel verschil tussen softsynths en externe synths.

Het voordeel van softsynths is dat je het heel makkelijk kan bewerken en snel kan experimenteren met vst-plugins. Dat gaat met een externe synth veel moeilijker en omslachtiger.

In eerste instantie hoeft het je niet eens op te vallen. Ik heb ook vaak gedacht: die klanken op de softsynth zijn veel mooier dan op mijn external device.

Maar na een paar dagen greep ik toch weer terug naar de klanken op mijn stagepiano.

Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven. Ik wil niet arrogant en conservatief zijn. Er zijn veel componisten die hartstikke mooie muziek maken met niets meer dan een laptop.

Maar toch heb ik er een beetje het gevoel bij dat het ene kristal is en het andere gewoon glas. Het valt nauwelijks op en de meesten ervaren geen verschil. Maar toch is het er.

En wat betreft 8bit, 12bit of 16bit. Hangt denk vooral van de sample zelf af. Uiteindelijk ga je in de mix toch weer knoeien met equalizers etc en er effecten zoals galm overheen gooien
 
Samplers worden over het algemeen niet meer gemaakt en met een goede reden. Een DAW is stukken sneller en efficienter.
Als ik zo lees dat je bang bent voor langzame laadtijden dan raad ik je een hardware sampler af. Dit is hoe dan ook langzamer dan een sampler in je DAW. Een s950 of andere 12 bitter is leuk maar m.i. voor one shots en niet om hele piano sets mee te maken, ook vanwege het beperkte geheugen. Maar goed dat is persoonlijk.
Samples opwarmen kan ook met andere apparatuur. (Tape, buizen etc..)

Dit is een goed punt, ik gebruik mijn S950 puur (wel omdat ik em leuk vind) maar vooral voor drum hits,
t geeft een leuke sound , ik denk dat als je synthesizer of piano partijen wilt maken dit niet de meeste praktische methode is. Daarom doe ik dat ook nooit met mijn Hardware samplers.
 
Ik heb die ervaringen dus nog niet.

Maar ik hoor wel verschil tussen softsynths en externe synths.

Het voordeel van softsynths is dat je het heel makkelijk kan bewerken en snel kan experimenteren met vst-plugins. Dat gaat met een externe synth veel moeilijker en omslachtiger.

In eerste instantie hoeft het je niet eens op te vallen. Ik heb ook vaak gedacht: die klanken op de softsynth zijn veel mooier dan op mijn external device.

Maar na een paar dagen greep ik toch weer terug naar de klanken op mijn stagepiano.

Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven. Ik wil niet arrogant en conservatief zijn. Er zijn veel componisten die hartstikke mooie muziek maken met niets meer dan een laptop.

Maar toch heb ik er een beetje het gevoel bij dat het ene kristal is en het andere gewoon glas. Het valt nauwelijks op en de meesten ervaren geen verschil. Maar toch is het er.

En wat betreft 8bit, 12bit of 16bit. Hangt denk vooral van de sample zelf af. Uiteindelijk ga je in de mix toch weer knoeien met equalizers etc en er effecten zoals galm overheen gooien

8 en 12 bit is meer iets voor hiphop en dance drums in het algemeen. Het is niet alleen het aantal bits. Maar een drum uit een SP-1200 klinkt gewoon wat meer van "baf". Maar denk ook aan oude Prince drums, dat zijn ook omlaag gepitchte samples van lagere resolutie maar dan wel uit een machine die verder compleet super professioneel gebouwd is ook qua filters VCA's etcetera.

Verschillende samplers hebben wel een verschillend karakter. Ensoniq en EMU worden meestal muzikaler geacht, de AKAI's neutraler tenzij het de oude 12-bitters zijn. Dan heb je nog de sampling synthesizer zoals de SCI Prophet 2000, Ensoniq Mirage of de Korg DSS-1 maar de meeste modernere (>1992) samplers hebben wel een soort van synthesizer achtige functionaliteiten.

Volgens mij zijn de latere EMU's nog niet echt herontdekt in Nederland dus je kunt een goede kopen voor weinig geld op dit moment. Ze waren voorheen vooral bekend voor Drum & Bass, je haalde wowwowowwo bassen er makkelijk uit vanwege de goede (digitale) filters. Misschien wil je iets met een keyboard er aan zoals een E4K maar eigenlijk vind je vooral modules.

Een SP-1200 of een MPC-60 zou een aanvulling kunnen zijn op het gebied van drums aangezien die daar goed in zijn ook qua input doordat ze pads hebben. Maar dan zit je wel heel erg in de hiphop hoek. Een MPC-2000 werkt volgens de zelfde methode maar klinkt neutraal. In ieder geval heb je met een drumsampler een andere manier van muziek maken dan klik klik klik met je muis of het misbruiken van een piano-achtig keyboard.

Had ik al een Ensoniq ASR-10 aangeraden? 8)
 
Realiseer je wel dat als je een synthesizer geluid wilt samplen, dat je deze dan noot voor noot zou moeten opnemen, wil je in de buurt komen van het origineel.
Heb je het over wavetable-synths? De geluidsbanken zijn meestal niet noot voor noot gesampled. Hangt helemaal af van de klankkleur en hoe je het sampled.

Je zou op internet een gratis SF2-file kunnen downloaden van piano's die noot voor noot in 5 lagen zijn gesampled en Gigabytes groot zijn.

En dan nog kan de klank van een digitale piano van 16 Mb minstens 100x beter zijn.

Samplen is idd een kunst op zich. Maar dat maakt het ook interessant
 
Het is wel grappig om te zien dat sommige mensen zichzelf beperkingen opleggen door te stellen dat je multisamples MOET gebruiken om een goede weergave van het origineel te krijgen.
En dan te bedenken dat een Fairlight CMI pas bij de Series III multisampling kreeg.
 
Ik zeg niet dat je iets MOET, je moet helemaal niets, ik zeg dat het nodig is om het origineel te benaderen, bij synthgeluiden in het algemeen. Eén enkele sample een octaaf omhoog gepitched heeft weinig meer met het origineel te maken, mee eens?

Als ik hier een vraag stel, hoor ik ook graag meerdere meningen, en niet alleen mensen die me 1 kant op sturen...
 
Het is wel grappig om te zien dat sommige mensen zichzelf beperkingen opleggen door te stellen dat je multisamples MOET gebruiken om een goede weergave van het origineel te krijgen.
En dan te bedenken dat een Fairlight CMI pas bij de Series III multisampling kreeg.
Het hangt er helemaal vanaf hoe het is geprogrammeerd.

Multisampling trekt de aandacht, want je krijgt het idee dat er aandacht is besteed aan details. Evengoed de bestandsruimte van alle samples bij elkaar. Je zou denken dat er meer details in zitten naarmate de bestandsgrootte toeneemt.

Maar degene die het samplet bepaalt hoe het klinkt.

Als je bijvoorbeeld een elektrische piano wilt samplen en je vindt het belangrijk dat je er lekker dynamisch op kan spelen, kan je ook spelen met bepaalde parameters. Dat bij een zachtere aanslag de toon niet minder luid wordt, maar ook doffer (lagere cut-off).

En wanneer je in staccato-klanken dynamiek wilt aanbrengen, kan je spelen met de decay. Dus bij een krachtige aanslag (forte) klinkt de toon net ietsje langer door dan bij een zachte aanslag (piano)

En dit ontkracht dat gesamplede klanken geen ziel hebben. Degene die de samples opneemt, bewerkt en programmeert, stopt er zijn ziel in.
 
Als je met een soft sampler dezelfde dynamiek en punch wil als bij (latere) 16-bit HW samplers (Akai S5/6K, EMU) dan kan je maar beter een echt goede ADDA aan je PC'tje hebben hangen. Nee, geen M-audio dus...

Bijkomend is mijn Akai 128 stemmig. 26 Types filters.32-part multi timbraal. Matrix modulatie. 16 Outputs... DAW ? Dat vreet CPU bij een DAW.
Maar ik gebruik toch ook ESX24 en Battery, meer voor de presets. Mijn Akai gebruik ik meer voor eigen sound design waarbij de basis vaak een VST is waarvan ik de WAV's digitaal over USB naar de Akai stuur. Gek genoeg klinkt dat dan beter...dus die sampler doet 'iets' wat mijn soft sampler niet doet. Ik blijf grote fan van dit apparaat en je vind hem samen met grote broer EMU nog vaak terug in Pro recording studio's...
http://www.synthman.com/akai/301000.html
http://www.synthman.com/emu/303700.html
 
Laatst gewijzigd:
Bijkomend is mijn Akai 128 stemmig. 26 Types filters.32-part multi timbraal. Matrix modulatie. 16 Outputs... DAW ? Dat vreet CPU bij een DAW.
Waar ga je je DAW anders voor gebruiken? Het is een beetje zoals zeggen "ik ga met de fiets, want met de auto gaan kost brandstof" :P

Als ik een extra computer koop om softsynths op te draaien kost het ook geen CPU op m'n hoofdDAW, en dat is in feite wat je met een S5/6K doet. Het voornaamste voordeel is dat een DAW de sporen direct kan freezen/bouncen op het moment dat ik vind dat het CPU-gebruik oncomfortabel hoog wordt.

Wat een hoop mensen over het hoofd zien: digitale audio is een stream van data. Vergelijk het met een fabriek waarbij er aan het einde van de dag 100 widgets gemaakt moeten worden. Of ik zelf nu 1 uurtje werk en de rest van de dag slaap (omdat ik zo'n snelle en efficiente werker ben) of 23 uur werk en maar 1 uurtje slaap krijg (omdat ik niet zo snel en efficient ben) - zolang het criterium van 100 widgets per dag gehaald wordt is het prima. Als dat niet gebeurt krijg je audio dropouts (buffergeheugen is geinitialiseerd op leeg) of zo'n leuke hoge tonen (buffergeheugen wordt geloopt, in feite niet verschillend van een korte sample loopen; afhankelijk van je buffergrootte.

Dus zelfs 99% van je CPU is geen probleem, zolang je audio maar ononderbroken door kan gaan.
 
Samplers worden over het algemeen niet meer gemaakt en met een goede reden. Een DAW is stukken sneller en efficienter.
Als ik zo lees dat je bang bent voor langzame laadtijden dan raad ik je een hardware sampler af. Dit is hoe dan ook langzamer dan een sampler in je DAW. Een s950 of andere 12 bitter is leuk maar m.i. voor one shots en niet om hele piano sets mee te maken, ook vanwege het beperkte geheugen. Maar goed dat is persoonlijk.
Samples opwarmen kan ook met andere apparatuur. (Tape, buizen etc..)

Piano sets op ensoniq mirage moet prima kunnen. En wat een karakter heeft die bak!

Kijk er is 1 voordeel van samplers. Je bent wel x uur bezig om instrument te maken maar als je het goed hebt gedaan kan je daar jaren plezier mee maken want daarna gewoon inladen en klaar.

En onder goed beschouw ik echt een eigen sound bouwen.

Los van dit moet je ook iets anders niet vergeten. Akkoorden samplen op bijv een mirage en dan transponeren. Hele house en new beat sound is op dit principe gebouwd.

En je kan dat zelfs heel muziekaal gebruiken.

Tuurlijk blijven tracks soms heel simpel dan maar als je het goed doet kan je daar gewoon omheen noten vinden en er wel serieuze muziek mee maken.

Sterker nog je kan zelfs akkoorden op andere pitch samplen, dan pitch die je wil gebruiken uiteindelijk om alleen dat transpose effect over je geluid te krijgen.

Aantekeningen maken en terugrekenende en gaan met die banaan. Soort van 45 toeren samplen van 33 toeren drumbreak op sp1200 truukje maar dan anders.

Anyway weer genoeg creativiteit van deze jongen. Jullie kunnen aan de slag :D
 
Oh en nog een voorbeeld. Het is alleen jammer dat ik het niet meer kan vinden.

Stond op soundcloud ooit een voorbeeld van een poly studio elektronics se-1.

Was een sound met een daw denk ik gerobot sampled. En vervolgens kon je daar polyfoon mee spelen. Stabs daarvan klonken heel dik!
 
Bij m'n computer heb ik altijd het idee dat veel geluiden samen door een dunne trechter moeten. De losse geluiden worden dunner, je moet alles weer gaan compenseren met effecten enzo.

Het lijkt alsof een hardware sampler meer ruimte heeft voor de losse geluiden en dat die beter overeind blijven als je ze samen hoort.
 
Het gaat de topic starter er dus eigenlijk niet alleen om of hardware samplers beter klinken dan softsamplers, maar om een geluid wat hij zoekt wat hij niet lijkt te kunnen krijgen in the box. Dit onderwerp komt natuurlijk wel vaker ter sprake.

Als je niets speciaals doet, en gewoon droog softsynths en softsamplers gebruikt, dan kan het inderdaad nogal eendimensionaal, heel schoon en plastic klinken. Als je oudere hardware bakken gebruikt, dan hebben die meestal al een eigen karakter, zonder dat je hier zelf bewust moeite voor hoeft te doen.

Nu zijn er mensen die zeggen dat ze met allerlei plugins en truukjes toch in the box dat hardware geluid kunnen benaderen. Mij is dat niet gelukt, maar ik heb er ook niet heel veel moeite voor gedaan.

Je kan dan dus op zoek naar manieren om toch in the box dat geluid te benaderen wat je zoekt. Voor softsamplers lijkt me dan de eerder genoemde TAL de beste optie.

De andere optie is om buiten the box te werken en voor bepaalde hardware bakken te kiezen, waarvan je weet dat ze een geluid hebben wat je aanspreekt. Dat is wel echt meer bewerkelijk, maar uiteindelijk is het geluid het enige wat echt telt. Als je je stage piano nu wel lekker vindt klinken bijvoorbeeld, dan moet je die gewoon opnemen. Er zijn al veel goede tips gegeven voor hardware samplers. Realiseer je wel dat je dit dan echt leuk moet vinden, want het zal je wat tijd kosten om hiermee te leren werken, en je opslag gaat vaak met SCSI ipv makkelijk over USB wav files drag en droppen. Als je niet technisch bent ingesteld, dan kan het allemaal ook een beetje te ingewikkeld zijn.

Ook klinken niet alle hardware bakken "goed" of heel anders dan software. Veel moderne synths hebben bijvoorbeeld een geluid dat dicht in de buurt van VSTs ligt. Zelfs analoge synths zoals de Korg Minilogue. Je moet dan dus echt op zoek naar bakken waarvan jou het geluid bevalt.

Ikzelf hou van een viezig jaren 90 geluid. Het is me niet gelukt om dat in the box te krijgen, daarom heb ik gewoon een soort jaren 90 hardware studiootje nu, met oude Mackie mixer, Emu sampler en effecten uit die tijd. Ik heb daarmee zoveel meer plezier dan met software, dat ik wou dat ik dat veel eerder had gedaan. Maar voor mij is het wel puur hobby en ik vind die oude apparaten ook gewoon leuk om mee te werken.
 
Het gaat de topic starter er dus eigenlijk niet alleen om of hardware samplers beter klinken dan softsamplers, maar om een geluid wat hij zoekt wat hij niet lijkt te kunnen krijgen in the box. Dit onderwerp komt natuurlijk wel vaker ter sprake.
Exactly.

Nu heb ik ook producties gehoord die juist omdat het zo schoon en steriel klonk een bepaald karakter heeft.

http://aon.electriceye.net/

Hier MP3's van remixen van The Art Of Noise. Track 8 (Paranoimia van Kapitano) is een goed voorbeeld dat steriel ook zeker goed kan klinken. Het klinkt heel relaxed in je oren.

Maar sowieso wil ik de klanken op mijn stagepiano gebruiken voor mijn producties. Ik vind Roland niet perfect, maar de klanken zijn wel vol. Je krijgt geen dun geluid.

Het samplen daar gaat veel tijd inzitten ja. Sowieso ben ik van plan om wat samples die alleen toegankelijk zijn in Logic erop te zetten. Ik heb daar wel een heel mooie brass synth gevonden. Klinkt heel vintage. Maar doordat het gerenderd wordt doir software klinkt het ook te steriel. Hoe deze gesampled is, kan je gewoon in Logic zien en exporteren.

Allereerst wil ik wat met deze klank gaan doen: Juist omdat die zo karakteristiek is. En veelzijdig, want hij klinkt ook goed polyfoon. Je kan er met een langere attack en release een pad van maken of andersom dat hij staccato klinkt. Het kan ook een heel interessant contrast opleveren met heel andere klanken, zoals rhodes, warm pad of gitaar.

Ik heb een download binnengehaald met de klanken van de Fairlight CMI en daar staat deze tussen. Klinkt verrassend goed voor 8 bit 30 kHz, maar het is geen mooie loop. Ik had ooit van iemand anders deze klank gekregen die hem op een roland keyboard had staan. Daar had hij meerdere opnames van gemaakt (van de A en D binnen elke octaaf). Ik had veel tijd nodig gehad, maar het is mij wel gelukt om er naadloze loops van te maken.

Nog eens uitzoeken hoeveel sample-bestanden ik ga gebruiken en of ik ze ga downsamplen naar 22050 bijv.

Verder heb ik nog free software waarmee je synthtische percussiegeluiden kan genereren. Je kan bijvoorbeeld een bassdrum maken (is eigenlijk niks meer dan een lage sine-wave van bijv 50 Hz die naar beneden gepitched wordt en daarbovenop gedistorted is (amplitude op bijv 200%). Eens kijken hoe dat soort geluiden klinken op de sampler :)
 
Als je het leuk vindt om die download te delen, vind ik het wel leuk om deze klank in een aantal verschillende samplers te zetten en demo's ervan hier te posten. Dan kan je wat klankverschil tussen verschillende samplers horen. En ik ben blij omdat ik een leuke nieuwe sample er voor terug krijg :)
 
Exactly.

Ik heb een download binnengehaald met de klanken van de Fairlight CMI en daar staat deze tussen. Klinkt verrassend goed voor 8 bit 30 kHz, maar het is geen mooie loop.

Luister eens naar die loop uit het filmpje van de Fairlight. Merk op dat daar ook nog eens flink wat galm op staat.
De realiteit is dat die SARRAR sample NIET perfect geloopt is.

Niks geen multisample. 1 Sample over het hele keyboard. Dit zijn de looppunten uit Fairlight disk data extracted.
 

Attachments

  • arrmx_01.wav
    32,1 KB · Bekeken: 126
Ik was gaan zoeken naar die sample en vond deze link:
http://forum.vintagesynth.com/viewtopic.php?f=2&t=44513

In post 6 staan wat oude Sendspace links waar nog enkele van werken en in link nr7 (disc 19 to 21) staat de ARR1 sample.
Het zijn twee samples, gemaakt op C2 en C5.
Of dit origineel ook zo in de Fairlight zat weet ik niet, maar het kan een aanwijzing zijn dat het om een multi gaat (voor zover je 2 een multi kan noemen, maar goed...).
 
Back
Top