E-MU ESI 2000 - mogelijk meer dan 2 layers per preset?

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Met deze sampler kan je voor een preset 2 instrument-layers gebruiken. Als je persé meer dan twee velocity layers wilt toepassen, dan moet je het instrument verdelen over meerdere presets. Stel: je wilt 6 velocity layers gebruiken. Preset 1 heeft de twee meest velocity layers, de 2e preset de twee middelste en de 3e preset de twee minst luide. Met een master keyboard waarmee je meerdere channels tegelijk kan aansturen, kan je het betreffende instrument bespelen.

Maar wat ik mij afvraag...

Heeft mijn sampler ondanks de beperkingen in de bedienen (geen grafisch display die de wav-form van de samples laat zien en twee instrument layers per preset) niet dezelfde engine als samplers van E-MU waarbij je meer layers in een preset kan gebruiken? Het was ook E-MU die voor een groot deel verantwoordelijk is voor soundfonts. Soundfonts zijn technisch gezien verouderd ten opzichte van Kontakt en SFZ, maar ze worden nog steeds toegepast en met software zoals Polyphone, Viena of Swami kan je zelf soundfonts programmeren.

Ik heb het nog niet toegepast, maar het blijkt mogelijk te zijn om met bepaalde software soundfonts te converteren en te uploaden naar mijn sampler. Dat heb ik ooit een keer gevonden op het forum van VintageSynth - maar ik moet nog uit dokteren hoe dat dan precies moet. Maar is het dan bijvoorbeeld niet mogelijk om presets met meerdere layers te uploaden? Stel ik heb een piano library die in zijn geheel kleiner is dan 128 Mb (dat is namelijk het maximale geheugen van mijn sampler). Het zou wel vet zijn als ik zulke sound libraries kan laden en bespelen met mijn sampler, omdat de engine van de sampler anders werkt dan op de computer met software. En ik hoop dat het de klank ten goede komt. Een keyboard klinkt vaak ook prettiger dan wanneer je de geluiden van je DAW op de computer gebruikt. Hoewel dat natuurlijk ook per DAW afhankelijk is.
 
Back
Top