CrowBX logboek

Bedankt voor de aanmoediging PWM, ik heb er nu 6 van de 17 af met handpomp en litze. Wat een takkewerk.
 
Je leeft langer maar in die tijd ben je aan het desolderen.. ;)

Lol :)

Nogmaals, wat een takkewerk. Maar ze zijn er alle 17 weer af. Soldeerlitze is bijna op, ZD-915 heeft een nieuw zuigpistool nodig. Schade aan de PCB is minimaal. Pfff
 
Ja vooral op het eind moest ik heel vaak de punt schoonmaken; af en toe leek er niks meer warm te worden.

Ik heb de bout meestal op 390 of 410. Dat laatste is soms nodig als er een connectie met de ground plane is. Heb inmiddels ook van die reactiveer-pasta om de punt te herstellen, het gebeurde me laatst dat er gewoon geen soldeer meer aan de punt wilde hechten.

Ik heb de schakelaars er inmiddels allemaal weer op, nu goed: de moertjes kunnen aangedraaid op elke schakelaar en dan wiebelen ze niet meer.

Pots zitten er nu ook op. Hieronder met een Cliff knopje wat ik nog had liggen.

IMG_0828.JPG


PWM je maakte een grapje maar het voelt inderdaad alsof dit me een dag van mijn leven gekost heeft. :)
 
Oh ik bedoelde niet de fluxdampen, die worden redelijk goed weggeblazen door een ventilator op onze werkbank. Meer de hoeveelheid tijd om werk ongedaan te maken en overnieuw te doen.

Ik heb nu de grote molex-connectors op het host board gekregen. Als volgt aangepakt:

  • witte female connectors op het carrier board elk op twee punten solderen
  • voor elke female connector op het carrier board met de hand controleren dat de bijbehorend male connector er zonder moeite in gaat
  • witte female connectors vast solderen
  • zwarte male connectors achterop het carrier board prikken
  • carrier board met spacers tegen het host board aan zetten
  • controleren dat male connectors goed tegen het host board aan staan
  • male connectors op het host board solderen (terwijl het carrier board erop zit)

Carrier board met de female connectors:

IMG_0829.jpg


Host board met male connectors:

IMG_0830.jpg


Je kunt hier ook zien dat het host board goor is rond de schakelaars die ik los heb moeten solderen. Ik denk dat het de flux uit de desoldeerlitze is. Moet nog wat verzinnen om dat schoon te maken; gebruik normaal no-clean flux.
 
Heb geprobeerd het host board te kalibreren. Niet heel ingewikkeld; 1 trimmer voor de max LFO rate en 2 voor de octaaf omhoog/omlaag stand.

Vreemd genoeg krijg ik de max LFO rate niet voorbij 10.9Hz; de bedoeling is 20Hz. Je ziet hier ook iemand die dat had: https://www.muffwiggler.com/forum/v...&sid=699f539c177a5928ba88cf1c988729c0#1471106 Losten ze op door een 68k weerstand te vervangen door 100k. Niet duidelijk wat daar nou mis was.

Muzikaal gezien weet ik niet of het me uitmaakt dat de LFO niet to 20Hz gaat maar ik vraag me wel af wat er mis is. Je kunt het stukje schema waar dit gebeurt zien in de OBX service manual op de pagina 'schematic processor, control, pots & keyboard', helemaal links bovenin.

Ik moet nog kijken of de noise generator het doet. Had wat moeite om de PIC geprogrammeerd te krijgen. De HEX file beschreef 8192 bytes maar zoveel gaan er niet op dat model PIC. Heb dus de binary maar afgekapt. Weet niet of dat OK is.
 
Noise-generator (PIC12C508) lijkt niet te werken. Ik heb gelezen dat de code ook met een PIC12F675 zou moeten werken. Ik ga maar een paar extra PIC's van beide soorten bestellen, misschien heb ik hem stukgemaakt.
 
Ik ga maar eens proberen om een LED blink programma'tje te schrijven voor die PIC. Dan weet ik of de chip heel is en ik hem überhaupt kan branden met mijn TL866 Minipro.

Edit: gelukt om iets te schrijven wat compileert en zou moeten knipperen. Maar: nu krijg ik een error bij het chip-branden. Wat ik ook doe, de programmer leest alleen maar nullen terug. Lijkt erop dat ik nu de PIC om zeep geholpen heb.
 
Laatst gewijzigd:
Het zou ook kunnen dat de PIC nu in 'copy protected' stand staat omdat mijn test-programma'tje dat niet uitzette. Dan krijg je ook nullen terug. Hoe dan ook, zal wat nieuwe PIC's moeten kopen. :)
 
De zoveelste doos van Mouser is weer aangekomen. Dit keer ook nog wat bij digikey besteld; 1 van de maffe Molex headers was uitverkocht bij Mouser maar op voorraad bij Digikey. Die leveren ook al zo snel, vanuit Amerika. Erg zot allemaal om te bedenken dat ik om de twee weken electronica per vliegtuig uit Amerika krijg nu ik met dit project bezig ben.

Enfin. Twee weerstanden op de Oakley RPSU vervangen (2K2 -> 2K7) en nu gaat hij makkelijk tot +/1 19V.

IMG_0832.JPG


Ook maar die weerstand bij de LFO op het host board vervangen (68K -> 100K). Nu gaat hij tot 19Hz. Ze zoeken het maar uit met die 20Hz, daarvoor ga ik niet nog een keer een weerstand vervangen. :)

Heb ook wat verse PIC chips binnen zodat ik kan experimenteren met hoe ze te programmeren. Daarnaast als het goed is inmiddels alle onderdelen voor de slot adapters en het carrier board. Ik moet oppassen met de elco's op de slot adapters want die moeten op een speciale manier plat en uit de weg.
 
Jeej, het is gelukt met de PIC. Het lag aan de programmer / software. Ik gebruik een TL866 met onofficiële linux software. De HEX-files die door de PIC compiler gemaakt worden zijn waarschijnlijk bedoeld voor gebruik met een PICKit programmer.

Ik heb de software aangepast zodat hij fuses kon branden voor een PIC12C:

Code:
diff --git a/main.c b/main.c
index ca2d80a..03ad52d 100644
--- a/main.c
+++ b/main.c
@@ -554,6 +554,7 @@ int main(int argc, char **argv) {
                  
                case 0x63:
                case 0x65:
+               case 0x66:
                        device->fuses = pic_fuses;
                        break;
        }

Met de hand de config overgenomen uit de HEX-file van Old Crow. In de HEX file stond:

Code:
:021FFE00EA0FE8

Daar staat: op adres 0x1ffe 2 bytes schrijven: 0xea 0x0f. Om een of andere reden moest ik de volgorde omwisselen voor de minipro-software dus daar werd het 0x0fea. De volgorde 0xea0f gaf een error tijdens het fuse-branden.

Code:
$ cat noisegen.config 
user_id0=0x0000
user_id1=0x0000
user_id2=0x0000
user_id3=0x0000
conf_word=0x0fea

De HEX file geconverteerd naar binair, en afgekapt. Weet niet zeker of 768 goed is (512x 12bit) maar het was lang genoeg.

Code:
apt-get install srecord
srec_cat NoiseGen1B.hex -intel -o noise-12c508-code-raw.bin -binary
dd if=noise-12c508-code-raw.bin bs=1 count=768 of=noise-12c508-code.bin

En dan in twee stappen in de PIC zetten.

Code:
./minipro -s -p PIC12C508A  -c code -w noise-12c508-code.bin
./minipro -e -p PIC12C508A  -c config -w noisegen.config

Die minipro commando's, en het formaat van de fuse config zijn niet goed gedocumenteerd. Dit issue gaf me inspiratie https://github.com/vdudouyt/minipro/issues/5.

Resultaat: noise op de scope.

IMG_0834.JPG


Tjonge jonge. Wel weer wat geleerd, min of meer.
 
Sowieso al dank bij voorbaat, ik ga hier veel aan hebben als ik ooit aan de mijne begin. Lijkt me dat hier al meer nuttige info staat als in heel de MW thread bij elkaar... :okdan:
 
Alvast graag gedaan ElSmurf. Leuk dat ik wat terug kan doen, ik heb meermaals wat gehad aan jouw posts op DIY forums links en rechts.

De electronica op het host board en carrier board zijn nu zo goed als klaar. Er moeten nog wat kleine headers en LED's hier en daar. Ik werk nu toe naar de zwarte male connectors op het carrier board. Ik wil graag dat de Molex connectors goed aansluiten zodat ik de puzzel met zo min mogelijk geweld in en uit elkaar kan halen.

Mijn plan is nu als volgt:

  • check: slot adapter 4 afbouwen met electronica behalve elco's (die hebben speciale aandacht nodig ivm beperkte ruimte)
  • check: witte female hoek-connectors op slot adapter 4 solderen
  • witte female connectors op voice board 4 solderen
  • zwarte male connectors los in het voice board steken en de boel met spacers op slot adapter 4 vastschroeven
  • zwarte male connectors in slot adapter 4 vastsolderen terwijl deze vastgeschroefd zit aan de voice kaart
  • ?? combinatie slot adapter 4 / voice board 4 gebruiken om zwarte male headers op carrier board rij 4 op te lijnen

Ik heb een soortgelijke aanpak gebruikt voor de headers tussen host board en carrier board en die passen nu goed.

Carrier board mist nu nog male Molex headers en male headers voor individuele voice CV/gate.

IMG_0835.jpg


Slot adapter 4. Mist elco's, trimmer, en male Molex adapters voor verbinding met voice 4.

IMG_0836.jpg
 
Grmbl en terwijl ik deze foto's post zie ik dat de LM13700N verkeerd om op de slot adapter zit. Gaan we weer met desolderen. :)
 
Desolderen is gelukt, heb de LM13700 opgeofferd.

Inmiddels begin ik maar aan de weerstanden op voice board 4. Ik moet nog condensatoren en IC's etc voor de voice boards bestellen maar de meeste koolfilmweerstanden heb ik al in huis.

Als eerste heb ik de paar weerstanden erop gezet die naar het schijnt fout op de silkscreen staan (volgens 'oberling' op muffwiggler).


  • R35, R36: 6K2 -> 10K (stuurbereik LT1013)
  • R124, R165: 27K -> 33K (offset voor envelope sustain trimmers)

Verder is R9 (4M7) berucht m.b.t het in stemming krijgen van OSC2. Die weerstand bepaalt het bereik van de 'INIT FREQ2' trimmer. Sommige mensen zetten er een lagere weerstand (3M3 of 2M2) in; dat zal het bereik van de trimmer wel groter maken. Ik begin toch maar met 4M7 zoals aangegeven, het lijkt me niet moeilijk om die weerstand later alsnog te vervangen.
 
Verder is R9 (4M7) berucht m.b.t het in stemming krijgen van OSC2. Die weerstand bepaalt het bereik van de 'INIT FREQ2' trimmer. Sommige mensen zetten er een lagere weerstand (3M3 of 2M2) in; dat zal het bereik van de trimmer wel groter maken. Ik begin toch maar met 4M7 zoals aangegeven, het lijkt me niet moeilijk om die weerstand later alsnog te vervangen.


Als je een weerstand waarde wil verlagen kan je er ook een parallel overheen solderen.
 
O ja dat kan ook nog. Bedankt voor de tip PWM. Eerst nog maar even doorbouwen totdat ik überhaupt aan tunen toekom. :)
 
Desolderen is gelukt, heb de LM13700 opgeofferd.

Werkt inderdaad vaak het beste, beter dan voorzichtig doen en een loslatend printspoor moeten repareren.
Bij smt pak ik vaak de dremel zodat alleen de pootjes overblijven, en die verwijder ik dan per stuk, gaat snel, geen kans op delamineren.
 
Back
Top