CrowBX logboek

Belangrijke CrowBX tip: http://www.cs80.com/crowbx/schempdf/ hier staan de schema's. Dat verheldert een boel!

Host board:

  • Alle trimmers moeten 3296Z zijn. Op de BOM staan sommige 3296Z, sommige 3362P. Die laatste passen (absoluut) niet.
  • Oppassen met hoe hoog je onderdelen zijn, je hebt een 12.7mm (een halve inch). Dus niet zoals ik mooie 15mm Panasonic elco's kopen en er gelijk opzetten. :)

Het is sowieso overal goed opletten hoe groot je onderdelen zijn.
 
Of extra zorgen qua regulator-warmte nodig zijn hangt natuurlijk af van het stroomverbruik. Het beste wat ik daarover kan vinden is 55mA per (+/- 19V) rail op het host board (verdeeld over 7815/7915/7805), 65mA per rail op de voice cards (over 7815/7915). De andere PCB's hebben ook allemaal 7815/7915 regulators maar die zijn TO-92 dus daar is geen extra koeling mogelijk denk ik.

Hier schiet mijn kennis tekort om te kunnen zeggen hoe warm die TO-220 regulators kunnen gaan worden. Ik lees er verder nergens iets over dus waarschijnlijk is het dan OK om ze gewoon 'droog' tegen de PCB aan te schroeven?
 
Het hangt van de stroom af die ze moeten leveren, en van de hoogte van de ingangsspanning.
Zonder koelrib mogen ze volgens mij 1Watt dissiperen, Stel dat je er 18 volt instopt (minimum 3v boven uitgangsspanning?), dan mogen ze ongeveer 300mA leveren voor ze te warm worden. Een TL072 is ongeveer 1.5mA per opamp sectie, dus daar mag je er dan 200 van hebben, maar dr zitten natuurlijk ook wat andere dingen op die stroom trekken, LEDs?
Ik zou ze gewoon los laten zitten en als ze te warm worden buig je ze omhoog en schroef je er een klein koelribje tegenaan.

Dat PCB materiaal doet niet zo veel (qua heatsink), dus ik zou niet emmeren met mica/ silpad of kankerpasta.
 
Hier schiet mijn kennis tekort om te kunnen zeggen hoe warm die TO-220 regulators kunnen gaan worden. Ik lees er verder nergens iets over dus waarschijnlijk is het dan OK om ze gewoon 'droog' tegen de PCB aan te schroeven?

Wat betreft de regulators op de voicecard: die kun je gewoon 'droog' tegen de printplaat aan schroeven. Geen isolatieplaatje nodig, want de printplaat geleidt niet. Hittegeleidende pasta of koelvinnen zijn ook niet benodigd,, mijn voicecards trekken zo rond de 100mA per rail. dus dat is op basis van 19V 1,9Watt. 4 volt (van 19 naar 15V) wordt opgestookt als hitte in de regulator , bij max 100mA. Dus 4Vx0,1A = 0,4 Watt verstookt de regulator in warmte, geen enkel probleem.

Wat betreft het hostboard durf ik het niet zo 123 te zeggen, maar ik vermoed dat dat ook niet benodigd is.

Thanks voor die schema's trouwens! Mochten m'n voicecards straks niet werken ,dan weet ik in ieder geval hoe te debuggen!
 
Ja ik ga ze gewoon allemaal 'droog' schroeven die regulators.

Er zijn inmiddels weer wat boodschappen aangekomen. Waaronder alu plaatjes van Schaefer :)

Front:

IMG_0823.jpg


Ondergrond/koellichaam voeding:

IMG_0824.jpg


Die ronde stekker gaat naar een externe 2x18.5V AC Yamaha voeding. De voeding doet het, al moet ik wel nog even een paar weerstanden vervangen: de LM317T / LM337T gaan nu maar tot +/- 18V met de trimmers en ik moet 19V hebben. Er zitten twee 2K2 weerstanden op die voeding in serie met de 1K trimmers. Ik weet al dat je voor lagere spanning (12V) 1K8 moet gebruiken als basis, dus voor mijn 19V zal het wel ietsje hoger moeten dan 2K2. Even kijken wat ik nog heb liggen. Het is waarschijnlijk beter om hier metaalfilm voor te gebruiken ipv koolfilmweerstanden (?). Gaat immers om de stabiliteit van de hele voeding.
 
Mooi verslag, erg leuk om te lezen en je pakt grondig en doordacht aan :okdan:

De Oakley RPSU heb ik ook in drietal projecten gebruikt, erg fijne voedingen. Ik zou alleen even kritisch kijken of de Yamaha PA20 wel genoeg stroom levert voor alle boards. Ik verwacht dat je dicht bij de max zit van 520 mA, misschien beter om voor de PA30 te gaan (kan 780 mA leveren). Verder kan ik mij voorstellen dat het goed is de condensatoren te upgraden (ivm de hogere spanning en behoorlijk wat mA) en is er misschien meer volume nodig om alles adequaat te kunnen koelen. Ik zou Tony even mailen en zijn advies vragen.

Succes met het project, ga ik zeker verder volgen.
 
Hoi Jop, bedankt voor je reactie!

Ik heb al contact gehad met Tony van Oakley Sound over een paar puntjes. Ik heb zoals jij ook al aanraadt de PA30 gekocht. Ik moet ook nog de zekeringen vervangen, Tony raadde 1A ipv 0,8A aan.

Alle elco's in de voeding zijn nu 50V / 105º. Denk je dat dat ruimer moet?

Ik heb ook nog even gemeten wat er de regulators in gaat, is ongeveer 25V. Dus 19V gereguleerd zou haalbaar moeten zijn hoop ik. (Had enige twijfel omdat de RPSU voor 12-15V bedoeld is.)
 
Warmteontwikkeling in de regulators is ook even afwachten inderdaad. Er gebeurt zonder 'load' nog niks geks. De bodemplaat/koeling is 3mm aluminium, ca. 5cm*20cm.

Ik overweeg om een alu achterplaat te maken met hetzelfde formaat als de voorkant, met ventilatiegaatjes en een opening voor de Yamaha stekker etc. Als de huidige voeding te warm wordt kan ik die achterplaat maken en dat als koeling gebruiken.

Ook een overweging: aan de ene kant ga ik vrij veel stroom gebruiken, wat de regulators warmer maakt dan Tony bedoeld had. Anderzijds is het verschil tussen spanning in/uit kleiner, wat de warmteontwikkeling weer zou moeten drukken. Ik ga het wel merken, die regulators kappen als ze te warm worden en ik heb een 'plan B'. :)
 
Mooi gedaan met die aluminium baseplate voor de voeding!
Mooi frontpanel ook, kostte meer dan een tientje waarschijnlijk :D
 
Dankje SRPP :)

Ik ben blij dat ik de schroefgaten van die baseplate goed opgemeten heb en dat het allemaal netjes past. Het frontpanel heb ik niet zelf ontworpen; komt van Old Crow. Inderdaad niet goedkoop: €145.
 
Hoi Jop, bedankt voor je reactie!


Alle elco's in de voeding zijn nu 50V / 105º. Denk je dat dat ruimer moet?

50V 105º is ruim voldoende.

Inmiddels zijn mijn voicecards en upper tray board af. Het is alleen nog wachten op de aluminium baseplate voor het upper tray board en dan kan alles in de OB-X geplaatst worden. Helaas werken beide voicecards bij mij nog niet. Ik heb even een originele voicecard uit de OB-X gehaald, daar m'n nieuwe voor in de plek gezet maar helaas blijft het stil bij het spelen van deze voice op de synth :-( Zelfde bij de rev 2.1 voicecard, maar daar zitten wat wijzigingen van componenten , en extra (alleen handig evt voor CrOwBX bouwers) op. Momenteel dus op dezelfde manier bestukt als de rev 2.0 kaart, maar ik heb nog geen reactie van oldcrow over eventuele jumpers etc.

Dit weekend de OB-X met nieuwe voicecards maar eens meenemen naar m'n werkplaats en daar de voicecards op de oscilloscoop onderzoeken.. Kijken of er uberhaupt wel waveforms gegenereerd worden etc.

@JVQ; ik zie dat je in Amsterdam woont. Mogelijk kunnen we nog wel wat aan elkaar hebben, mocht je later ook problemen hebben met voicecards e.d. Misschien dat mijne dan inmiddels werkend zijn, of vice versa ;-)
 
Laatst gewijzigd:
Dank je Jop. :)

Bob1991: balen dat ze het nog niet doen. Ik maak mijn borst ook al nat voor puzzelwerk x4 om het echt aan de praat te krijgen tzt.

Alle electronica en de schakelaars zitten inmiddels op het host board. Resteren nog de pots en headers.

IMG_0827.jpg


Fotootje van de schakelaars op het paneel :)

IMG_0826.jpg
 
Je ziet een paar lege sockets op mijn PCB; die zijn niet nodig voor de 4-voice versie maar ik had ze er per ongeluk toch opgesoldeerd. Kreeg ze er niet makkelijk weer vanaf dus ik laat ze maar zitten. Overige ontbrekende onderdelen is ook vanwege 4-voice ipv 1-voice.

De 1-voice heeft 1 portamento-generator en een mono 'eindversterker' op het host board. Bij de 4-voice heb je 4x portamento-generators (op de slot adapters geloof ik), en een stereo eindtrap op het carrier board. Daardoor blijven wat lege gaatjes over op het host board. :)
 
Hmm. Vraag me nu wel af of ik die schakelaars goed geïnstalleerd heb. Zul je altijd zien, nadat je 17 stuks vastgesoldeerd hebt.

Ze piepen nu niet ver genoeg door de frontplaat om er moertjes op te doen. Dat was misschien toch niet de bedoeling. :( Kan prima schakelen maar misschien zet dat nu teveel kracht op de PCB / de soldeerverbinding van de schakelaars.

Weet niet of dit het oplossen waard is want om die 17 schakelaars eraf te krijgen is waarschijnlijk geen fijne klus. Hmm.
 
Wat ik niet snap van de plaatjes is hoe 1 moertje op het paneel die hele schakelaar moet fixeren. Zit de schakelaar dan helemaal strak tegen het paneel aan vanaf de onderkant?

Edit: ja de schakelaar moet strak tegen het paneel aan. Bij elke schakelaar zit een speciaal ringetje dat niet kan draaien, een kartelringetje en een moertje. Volgorde is: schakelaar - speciaal ringetje - kartelringetje - frontplaat - moertje.
 
Laatst gewijzigd:
OK met hulp van mijn vrouw ben ik er nu uit wat de bedoeling was met de schakelaars. En mijn ZD-915 desoldeerstation heeft een mondstuk wat groot genoeg is voor die pinnen van de schakelaars.

Het slechtere nieuws (eigenlijk geen nieuws) is dat de ZD-915 een ultra-goedkoop Chinees ding is en om de haverklap verstopt raakt. Moet hem nu laten afkoelen, dan prutsen met schoonmaken, en zien of ik hem goed aan de gang krijg.

Zul je altijd weer zien, dit soort tegenslag. :)
 
Ja die heb ik ook liggen, ik geef het nog niet op. :)

Moet ook niet de schuld geven aan mijn gereedschap. Ik ben (a) niet goed in desolderen en (b) zo koppig dat ik met loodvrije soldeer wil werken. Daar ligt het meer aan.
 
Back
Top