CrowBX logboek

jvq

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2016
Berichten
531
Locatie
Amsterdam
Hallo! Ik ga een CrowBX bouwen. Het lijkt me leuk om een logboek bij te houden. En door dat hier te doen heeft iemand anders er misschien ooit wat aan.

Vorige week de set van 10 PCB's binnengekregen. Ik was alvast begonnen aan een voeding (van Oakley Sound.

Mijn plan is nu:

  • PSU bouwen
  • Host board
  • Carrier board
  • Voice boards
  • Behuizing
  • Midi-CV?

De PSU is een kitje van Oakley sound wat van laagspanning wisselstroom +/- 19V kan maken. De laagspanning wisselstroom komt van een Yamaha PA-20 mixervoeding. Ik pak het zo aan omdat ik geen held ben in behuizingen, en het nog wel even kan duren voor er een behuizing is. Met allemaal open toestanden heb ik liever dat er geen hoogspanning tussenzit.

De PSU is bedoeld om in een metalen behuizing ingebouwd te worden; de behuizing dient als koellichaam voor de LM317T / LM337T regulators. Omdat ik nog geen behuizing heb en me daar niet bij voorbaat vast op wil leggen heb ik het volgende bedacht: ik maak een aluminium plaatje, iets groter dan de PCB van de Oakley kit, en dat wordt dan het koellichaam en de ondergrond van het geheel. In de hoeken komen gaatjes zodat ik de PSU tzt kan inbouwen waar ik wil.

Omdat ik toch al bij Schaefer een frontpaneel aan het bestellen was voor de CrowBX zelf heb ik ook daar maar mijn PSU-plaat gemaakt. Ik heb het paneel van de CrowBX verandert van witte tekst op zwart naar zwarte tekst op naturel aluminium.

Nu is het wachten op die Schaefer panelen. Ondertussen ook wat spul besteld bij Mouser (met name vage Molex-headers die de CrowBX gebruikt) en Conrad. Als dat binnen komt heb ik de meeste spullen voor de PSU en het host board. Ik verwacht meerdere bestelling te moeten doen dus ik probeer niet teveel tegelijk te bestellen, zodat ik bij latere bestellingen het minimumbedrag waar de verzendkosten vervallen makkelijker haal. Anders hakt het er bij Mouser hard in (€20 + BTW verzendkosten elke keer).

Omdat ik toch bezig was heb ik ook even gezocht naar de LS318 dubbele transistors. Elk voice board heeft er twee nodig en die dingen zijn moeilijk leverbaar. De CrowBX voice boards zijn getekend met een PDIP 8 formaat LS318, maar die maakt de fabrikant niet meer. Ik had mazzel omdat ik nog bij trendsetter.com een setje in PDIP 8 kon krijgen; anders krijg je zo'n TO-78 blikje en moet je de pootjes wat buigen. Ook geen ramp maar fijner als het niet hoeft.

Wel apart om chips te bestellen bij een bedrijf uit Texas dat zicht richt op hoge-temperatuur electronica voor industriële en militaire toepassingen. Weer eens wat anders dan 30 jaar oude Japanse audio-componenten :).

De kosten zijn... minder leuk. Een schatting:

  • $240 CrowBX PCB's
  • ~€100 PSU (kit, onderdelen, Yamaha transformator, grondplaat)
  • $70 LS318 transistors incl. verzending
  • €150 Schaefer frontpaneel
  • ? €500 diverse onderdelen
  • ? behuizing (denk nu aan knutselen met hout)
  • ? polyfone Midi-CV converter (Roland MPU-101? Kenton Pro 2000? Cirklon?)
 
Leuk :)

Hopelijk overbodig, maar ik zeg het toch maar:
De LM317T en LM337T mogen elkaar niet electrisch raken,
dus als je ze thermisch aan dezelfde plaat koppelt,
moet je er tenminste een electrisch isoleren.
 
Dank je GentleG, dat wist ik zelf nog niet. ;) Maar de instructies van Oakley zeggen duidelijk dat je de LM317T en LM337T moet isoleren van de plaat dus dit was ik zonder het te weten al van plan. :)

Ontwerp van de PSU grondplaat:

psu%20base%20plate.png


Complete set PCB's (10x CrowBX, 1x PSU):

IMG_0807.jpg


Meeste onderdelen zitten nu op de PSU:

IMG_0810.jpg
 
Ben benieuwd hoeveel je uiteindelijk per voice card zal betaald hebben. Ben van plan ooit de 8-voice versie te bouwen.
 
Bedankt voor de reacties PWM en ElSmurf!

ElSmurf ja ik ben ook benieuwd hoe het uit gaat pakken met de kosten. Ik ben tot nog toe niet op bodemprijzen gericht, en ik gebruik bijvoorbeeld ook graag precisie-sockets voor mijn IC's. (Ik weet al dat je op een paar punten in de CrowBX geen sockets kunt gebruiken ivm ruimtegebrek.) Dat soort zaken maken het allemaal ietsje duurder. Ik zal tzt proberen inzicht te geven in de kosten voor de voice boards.

Heeft meneer Crow ooit PCB's in de verkoop gehad waar 8 voice boards in kunnen? Ik heb er wel wat over gelezen in die idioot lange Muff-thread maar het is me niet duidelijk of iemand ooit een 8-voice CrowBX gemaakt heeft. Ik heb geloof ik wel een dubbele 4-voice gezien daar.

Enfin, dat gaat mij allemaal boven de pet. Dit project is zoals het is al moeilijker dan alles wat ik eerder gemaakt heb (een kort rijtje: Yocto (doet het 100%), Nava (vrijwel af), CB-55 (60% af)) . Ik probeer met opzet een beetje binnen de lijntjes te blijven met de CrowBX.

Ik zit nu te wachten op klein grut voor het host board. Daar mogen om te beginnen ca. 40x 0805 SMD-condensatoren op. Dat is meteen meer SMD dan ik ooit gesoldeerd heb in mijn leven. :) Gaat wel lukken maar ik heb er nog niet zo veel handigheid in.

Aardige mensen bij Trendsetter trouwens, ik kreeg nog even een persoonlijke mail met de vraag of er evt nog iets aan mijn order veranderd moest worden. En de prijs voor die LS318 chips ($5.30 per stuk) is heel redelijk als je het vergelijkt met Ebay prijzen voor sommige onderdelen in de Nava (909). Daar zitten piefjes in die 2x of 4x zoveel kosten.
 
Heb mijn SMD condensators binnen dus ik ben begonnen met solderen op het host board. Kom meteen leuke issues tegen...

Tip: ga naar https://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=83363, klik op 'all', en sla dan die hele bende inclusief plaatjes op met de 'Opslaan als' van je browser. Een lokale kopie zal sneller laden, en muffwiggler.com zal er niet altijd zijn. Sterker nog, ergens middenin in die thread zijn ze hun database kwijtgeraakt (later hebben ze hem weer terug kunnen zetten). Beter om je eigen kopie te hebben. Ditto voor www.cs80.com/crowbx.

De issues: de BOM heeft fouten en meneer Crow komt er maar niet aan toe om hem bij te werken. (Misschien moet ik hier wat aan gaan doen met een google doc ofzo.) Zo blijkt dat sommige 1n condensators poly moeten zijn ipv SMD keramisch. En dat er een 4011N op moet (IC3) die niet op de BOM staat. En dat er soms in de BOM waardes staan bij posities die afwijken van de silkscreen. Soms klopt de silkscreen, soms de BOM, soms is het een compleet andere waarde.

Enfin als je een lokale kopie hebt van die hele muff-thread als 1 pagina kan je lekker zoeken op 'BOM' met Ctrl-F.

Ik kan nu lekker 1n poly caps en een 4011N gaan bestellen de volgende keer dat ik boodschappen doe. :)
 
Ja, de 8-voice backplane PCB heb ik al liggen, nu 'enkel' 8 voiceboards en het host board bestellen en ik kan er ook aan beginnen. :frons: Zal voor het najaar worden - misschien.

En dat had ik ook al begrepen - heel veel onduidelijkheid over het project. En meneer Crow heeft zoveel zaken lopen dat hij de oudere projecten net iets minder aandacht geeft als de courantere zaken. Ik denk dat je best zelf het initiatief neemt om alles te documenteren/corrigeren, zo is er toch iemand die weet hoe de zaken staan.

Alleszins veel sterkte en geduld gewenst! Ik hou het draadje zeker in de gaten! :okdan:
 
Meh, ik gebruik zelf om BOM vrij weinig, het is mooi om de eerste bulk te bestellen, en mocht je een componentje hebben laten vallen, of je hebt nog iets nodig, dan bestel je het later.
Lijkt me niet zo'n issue, het zowiezo een "advanced" project, dus dan is hier en daar een omissie in de BOM ook niet zo'n probleem :D
Ik heb zelf een enkel voiceboard en control pcb liggen, kom er maar niet aan toe het verder af te maken, vind eigen bouwsels leuker om te doen.
Wel een tof ding hoor, zeker een fourvoice, epische dikheid. Laat staan 8-voice! Da's naast epische dikheid, ook epische soldeerklus!
 
Ben ik met je eens hoor SRPP. Bijbestellen is onvermijdelijk in mijn ervaring (of je moet een gigantische berg extra onderdelen hebben liggen ;) ). Maar als zo'n BOM de silkscreen en/of het schema tegenspreekt wordt het wat verwarrend. Hier komt ook de aap uit de mouw dat ik in het algemeen eigenlijk nog te weinig weet van wat ik aan het doen ben qua electronica; met een beetje meer ervaring lees je door de foutjes heen wat de bedoeling was.

Het is voor mij ook een deel van de uitdaging dat ik het apparaat leer kennen. Braaf het PCB volplakken is één ding, maar dan is er (iig bij mij) vaak nog wel het een en ander mis en dan moet je gaan puzzelen. :) Als ik dat niet leuk vond was ik niet aan deze CrowBX begonnen na mijn Yocto en Nava.

Zelf dingen ontwerpen is (nog?) te hoog gegrepen voor mij, al hoop ik wel binnen afzienbare tijd een Arduino MIDI-trigger converter te voltooien voor mijn CB-55. Eerst nog maar eens de goede transistors voor het CB-55 voice board kopen (niet bedankt: Banzai, wel bedankt: ElSmurf die hetzelfde probleem had op het circuitbenders.co.uk forum).
 
Eerst nog maar eens de goede transistors voor het CB-55 voice board kopen (niet bedankt: Banzai, wel bedankt: ElSmurf die hetzelfde probleem had op het circuitbenders.co.uk forum).

Net even gekeken in het schema (ik heb zelf ooit ook die CB-55 gebouwd, geinig ding, ik noem hem de "king of cheese"). De transistoren die daar in zitten zijn toch niet zo gek? Of inmiddels wel slecht te krijgen? 2SC945 heb ik zelf nog liggen (een hele berg pulls die ik ooit bij de veronmarkt kocht), maar volgens mij heeft Newtone Online ook nog, anders zaken als Haje, GT wiekens of EOO? Die torren zaten overal in, dus er zijn zat zaken die nog old stock zouden moeten hebben.
 
SRPP: het probleem is niet dat 2SC945 moeilijk te krijgen is, het probleem is dat sommige handelaren je KSC945 leveren welke een andere pin-out hebben. En op het beestje zelf staat alleen maar 'C945'. :)
 
Succes! Ik ben zelf bezig met 2 voicecards om m'n 4-voice Oberheim OBX uit te breiden, evenals het bestukken van het zeldzame OBX upper tray board, het moederbord om de voicecards op te kunnen plaatsen.
De BOM is inderdaad een zooitje met allerlei verkeerde weerstandswaardes, op de printplaat staan verschillende verkeerde waardes op het silkscreen etc. Ben heel benieuwd of het in 1x gaat werken, maar ik vrees het ergste. Je moet echt al die 66 pagina´s doorlezen om op te hoogte te zijn van de bugs en foutjes, want Crow komt er maar niet aan toe om de partslist bij te werken.
Zo heb ik nu een 2.0 en een 2.1 voicecard. De 2.1 heeft allerlei extra componenten, evenals extra SMD zooi. Hoeft waarschijnlijk niet bestukt te worden omdat ik hem toch in m´n 1979 OBX ga gebruiken, maar echt snel antwoord krijg ik niet van Crow.

LS318 ic´s zijn hier nog in PDIp formaat verkrijgbaar in de UK, ik heb ze er in ieder geval in bestelling staan: https://www.micross.com/ecommerce/shop-default.aspx

Waar lees je over die verkeerde keramische SMD condensators? Heb ze tot nu toe allemaal met keramische bestukt..

Ook belangrijk voor mensen die het in hun OBX willen toepassen: bestel 2N3905 ipv 2N3906's, deze laatste hebben een hogere gain waardoor het algemene volume van de desbetreffende voice harder gaat zijn dan je originele OBX voices. Daarnaast zitten er 2 pinnen (12 en 13) verwisseld op de 4053 chip op de printplaat.. Ook alleen belangrijk voor OBX retrofitters!

Andere tip: de 10p Molex-headers zijn bij Mouser voorlopig uitiverkocht. Gewoon de 11p bestellen, en dan 1 pootje afknippen ;-)
 
Bedankt voor de reactie Bob1991! Het is leuk om te zien wie nog meer met dit project bezig is. :)

Je moet echt al die 66 pagina´s doorlezen

Ja het helpt behoorlijk als je de 1-pagina-versie hebt en kunt zoeken.

Ik moest ook even zoeken wat die 2.1 eigenlijk is; ondersteuning voor eurorack voeding oid? Er staat wat op https://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?p=1793283

Al mijn voice boards zijn 'Rev B' wat 2.0 betekent.

Waar lees je over die verkeerde keramische SMD condensators? Heb ze tot nu toe allemaal met keramische bestukt..

Zoek naar 'magman' op https://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?p=1327673

Voor de duidelijkheid, dit ging over het host board (niet relevant voor jou Bob1991 denk ik?). En het enige foute was dat een paar condensators als SMD op de BOM staan maar in het echt through-hole zijn.

Bedankt voor de tip van de LS318's. Ik heb ze zelf al in Texas besteld bij Trendsetter...

Had nog niet gezien dat die Molex headers uitverkocht waren, misschien is dat wel mijn schuld. :)
 
Toe maar. Anyway ik zit nog te trippen op die resonantie sweep mp3. Wat audio geweld is dat zeg.
 
SRPP: het probleem is niet dat 2SC945 moeilijk te krijgen is, het probleem is dat sommige handelaren je KSC945 leveren welke een andere pin-out hebben. En op het beestje zelf staat alleen maar 'C945'. :)

Ah, dat is naar, eventueel heb ik nog wel wat old stock (zijn dus pulls, maar ik heb Peak Atlas DCA-75 :D ).



Deze kwam ik nog tegen...... zit niet te wachten op "jump", maar die 4-voice klinkt wel erg goed.....
 
Peak Atlas DCA-75

Ha, bedankt voor de tip. Ik heb inmiddels al de helft van de prijs van zo'n unit uitgegeven op Ebay aan transistors die niet stuk bleken...

Mijn 945's van Banzai lijken de base in het midden te hebben, wat duidt op KSC945 (EBC) en niet de beloofde 2SC945 (ECB). Heb al een ander goedkoop setje (€3 voor 10x incl verzending) besteld.
 
Als je niet ook de transistortracer wil, maar alleen torren checken, dan zou je ook kunnen gaan voor de Peak Atlas DCA-55.
Overigens heb ik daar nog een oude van liggen, PM bij interesse, niet de laatste firmware dus er zijn een aantal dingen die die niet kan (germanium), maar als je gewoon pinout en Hfe wil meten dan gaat dat prima.
 
Bedankt voor de tips SRPP en Bob1991! Ik heb me ook zelf even verdiept in dat tester verhaal; op dit moment heb ik er denk ik nog niet een nodig.

Er zitten inmiddels aardig wat weerstanden op het host board.

IMG_0814.JPG


Wat me niet helemaal duidelijk is: rechts onderin komen drie TO220 regulators (7805, 7815 en 7915). Hoort daar nou nog warmtegeleidende pasta onder of is dat niet nodig?
 
Back
Top