Een stukje 80's boogie/funk/post-disco...

nu ik weer even voorbij scib en ik hoor die hoge lead is het eerst waar aan denk is een KORG poly van begin 80s synth zonder midi ;)

Ik heb deze lead met de OP-X softsynth gemaakt, een Oberheim emulatie met een verbazingwekkend analoog klinkend, warm geluid. Alle geluiden in dit nummer komen uit deze synth, behalve de piano (Waves Electric 88) en de drums.
 
Als je een dikke basislijn gebruikt wil je juist niet te volle kick. Ivm in de weg zitten. Juiste jaren 80 boogie is daar voorbeeld van.

En klinkt ok op iPhone hier maar ik hoor wel dat het niet echt analoog is want druk/punch is niet echt rond/vol. Maar voor vst klinkt het prima. Oude minimoog kopen is evt een optie. Betere punch/attack.

Verder moet er wel een break in met variatie op thema. Nu iets wat te herhalend.
 
Als je een dikke basislijn gebruikt wil je juist niet te volle kick. Ivm in de weg zitten. Juiste jaren 80 boogie is daar voorbeeld van.

En klinkt ok op iPhone hier maar ik hoor wel dat het niet echt analoog is want druk/punch is niet echt rond/vol. Maar voor vst klinkt het prima. Oude minimoog kopen is evt een optie. Betere punch/attack.

Verder moet er wel een break in met variatie op thema. Nu iets wat te herhalend.

Begrijp ik hieruit dat je de kick nu te hard vind staan? Of bedoel je dit meer in het algemeen dat kick en bas elkaar niet in de weg moeten zitten?

Knap trouwens dat je op je iPhone kan horen dat de synths niet analoog zijn, haha! Natuurlijk weet ook ik dat analoog meer punch heeft, zeker qua bas, en om die reden heb ik een Minitaur voor bass duties, alleen die staat nu even niet aangesloten. Aan een gevariierder arrangement wordt nog gewerkt! ;-)
 
Als je een dikke basislijn gebruikt wil je juist niet te volle kick. Ivm in de weg zitten. Juiste jaren 80 boogie is daar voorbeeld van.

En klinkt ok op iPhone hier maar ik hoor wel dat het niet echt analoog is want druk/punch is niet echt rond/vol. Maar voor vst klinkt het prima. Oude minimoog kopen is evt een optie. Betere punch/attack.

Verder moet er wel een break in met variatie op thema. Nu iets wat te herhalend.


Die Kick is nu goed. Hij is niet te hard of te dik, precies goed. Niets meer aan doen.
Inderdaad een break zat vroeger op elke disco 12" voorafgegaan aan een climax zodat de DJ hem kon mixen.
Ik mis dat tegenwoordig vaak.
 
Begrijp ik hieruit dat je de kick nu te hard vind staan? Of bedoel je dit meer in het algemeen dat kick en bas elkaar niet in de weg moeten zitten?

Knap trouwens dat je op je iPhone kan horen dat de synths niet analoog zijn, haha! Natuurlijk weet ook ik dat analoog meer punch heeft, zeker qua bas, en om die reden heb ik een Minitaur voor bass duties, alleen die staat nu even niet aangesloten. Aan een gevariierder arrangement wordt nog gewerkt! ;-)

Nee kick is goed nu. Fatclap zei dat jaren 80 kicks dik waren maar dat is vaak helemaal niet zo. Zeker als er een dikke basslijn in het spel is op dezelfde tel is. Dan is de kick vaak alleen een tik. Wat ze wel vaak deden is de kick opkrikken met een gate die op hetzelfde moment van de kick een (sinus) osc doorliet voor extra laag. Staat op gearslutz beter uitgelegd.

En gewoon je vinger of lip tegen de speaker van je iPhone houden en 'afsluiten' en je voelt hoeveel 'druk' die geeft. Als je dat bij verschillende tracks doet voel je het verschil op een gegeven moment.
 
Die Kick is nu goed. Hij is niet te hard of te dik, precies goed. Niets meer aan doen.
Inderdaad een break zat vroeger op elke disco 12" voorafgegaan aan een climax zodat de DJ hem kon mixen.
Ik mis dat tegenwoordig vaak.

Gewoon variatie bedoel ik. Vaak gaat dat gepaard met een break. Alleen hypnotiserende Afrikaanse platen zijn soms zo spannend dat die 10 minuten dezelfde groove kunnen blijven herhalen met een beetje variatie zonder het saai begint te worden. Zoals dit:



Heb die altijd bij mij naar een gig.
 
Het was zeker niet altijd het geval wat dikke jaren 80 kicks betreft maar heel vaak wel hoor.
check deze maar eens bijvoorrbeeld met lekkere punch kick:


Vooral begin jaren 80 was dit het geval.
Na 1984 verdween dat als sneeuw voor de zon helaas totdat de house zijn intrede deed eind jaren 80 met hardcore als ultime wraak op de latere helft van de jaren 80 :D
 
Die Kick is nu goed. Hij is niet te hard of te dik, precies goed. Niets meer aan doen.


Bij nader inzien zou het nog een verbetering zijn imho als je wat hoge tonen uit de kick wegfiltert zodat hij minder schel klinkt. ik merk dat het me toch nog stoort.
Als je de kick dan meer 'aanwezig' wil laten zijn kan je een sidechain gebruiken op de rest van de track om de kick meer naar voren te halen maar ik denk niet eens dat dat nodig zal zijn.
 
Ik zal zo nog eens kritisch luisteren naar de kick, zelf vind ik het altijd wel fijn als een kick behalve een romige 'bottom' ook wat 'pok' heeft. Maar misschien dat er gewoon nog wat 'pok' teveel aanwezig is?
 
Ik zou het proberen. Ik denk dat het de hele mix ten goede zal komen.
Maar als jij vind van niet blijft het natuurlijk jouw muziek ;)

Een kick hoort imho niet scheller te zijn dan de snare.. klinkt onnatuurlijk in mijn oren
 
Laatst gewijzigd:
Hierbij weer even een update van de track. Niet zo heel veel gedaan vanavond. Beetje het baslijntje bijgewerkt en de kick ff door een lowpass filter gegooid. Is geloof ik wel beter zo.

(Uhm, het uploaden gaat ff niet goed bij Soundcloud momenteel, dus zal het later weer ff proberen...)
 
Laatst gewijzigd:
Het was zeker niet altijd het geval wat dikke jaren 80 kicks betreft maar heel vaak wel hoor.
check deze maar eens bijvoorrbeeld met lekkere punch kick:
Roundtree - Hit On You -Dub Version - YouTube

Vooral begin jaren 80 was dit het geval.
Na 1984 verdween dat als sneeuw voor de zon helaas totdat de house zijn intrede deed eind jaren 80 met hardcore als ultime wraak op de latere helft van de jaren 80 :D

Ja die is dik. Maar het begon al in de jaren 70 die dikke kicks. Komt door de 12". Daar kan je veel meer bass in kwijt.

En hardcore mist juist vaak druk. Dat oversturen sloopt de attack. Gewoon 909 kick met tune open is veel meer punch in het laag. Drm klinkt al die jaren 90 house en techno nog steeds uber dik.
 
Leuk dat je ook Afro Boogie muziek draait MadR, ik heb onlangs nog een mix gemaakt met dat soort muziek:
https://www.mixcloud.com/r-dee/afro-boogie-mix/

Ja dik. Alleen draai ik amper edits meer. Doe mij maar de orginele. Al is dat pittig met Nigeriaanse platen want duur en soms erg moeilijk te krijgen. Maar ik dig al 10 jaar in Frankrijk en daar zijn ze soms wel te vinden. En er zijn heel veel afro boogie disco in Frankrijk geperst. En als je geluk hebt zijn ze soms nooit gedraaid. Ben echt verslaafd aan diggen op rommelmarkten.

Check de mixen van Mike Burns, Jamie tiller, Tako, orpheo the wizard, afrobot op SoundCloud en Mixcloud. Ook veel zuid Afrikaanse shizzle. En Franse zouk is ook fantastisch soms.

Alleen soms is het laag niet heel dik. Maar de Subwoofer in mijn auto staat op +5 db van de rest dus knalt het als de neten. :D
 
Ik zou het proberen. Ik denk dat het de hele mix ten goede zal komen.
Maar als jij vind van niet blijft het natuurlijk jouw muziek ;)

Een kick hoort imho niet scheller te zijn dan de snare.. klinkt onnatuurlijk in mijn oren

Bij jaren 80 kan dat soms wel. Moet niet te erg zijn. En zeker niet scheller dan de snare maar dat is niet helemaal van toepassing hier volgens mij.

Mocht je op een mac/iPhone luisteren met onboard geluid: daar zit volgens mij wel standaard een boost op het hoog.
 
OK, hierbij dan weer even een update van de track. Met dus een wat aangepaste baslijn en een kick waar het hoog deels is uitgefilterd. En nu ben ik ff benieuwd of de gefilterde kick als verbetering van de mix wordt ervaren?

https://soundcloud.com/geoffrey_t/boogie-funk-hit-14-7
 
OK, hierbij dan weer even een update van de track. Met dus een wat aangepaste baslijn en een kick waar het hoog deels is uitgefilterd. En nu ben ik ff benieuwd of de gefilterde kick als verbetering van de mix wordt ervaren?

https://soundcloud.com/geoffrey_t/boogie-funk-hit-14-7
Tja kijk, ik heb al heel veel gemixed en dit is top , dit is af gewoon simpel geweldig .
Het is altijd hetzelfde verhaal : ofwel laat je de bass spreken ofwel de kick.
Bij wijze van spreken zitten deze 2 elementen niet in de weg kwa frequenties.
Ik vind het zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer goed :halleluja
Veel respect ,
Lebard Guan
 
Back
Top