Een stukje 80's boogie/funk/post-disco...

funkaholic1972

Micro lid
Lid sinds
26 augustus 2008
Berichten
706
Locatie
Den Haag
Na een paar jaar ff niets gedaan te hebben op muzikaal gebied heb ik mezelf onlangs verwend met een nieuwe PC, een mooi 88 toetsen midi keyboard en Cubase Pro 9. En ben ik dus weer begonnen met produceren, ditmaal als solo artiest.

Dit is de tweede vrucht van de nieuwe muzikale leg, een stukje op de jaren 80 geïnspireerde boogie/funk/post-disco muziek. Nog niet helemaal af qua arrangement en mix, maar wel al een behoorlijk eind op weg. Uiteindelijk moeten er nog lekkere R&B vocalen overheen worden gelegd.

Optimistisch als ik ben aangelegd, heb ik het nummer voorlopig maar vast "Boogie Funk Hit" genoemd. Ik ben benieuwd wat de kenners hier nog aan tips of feedback hebben?

 
Last edited by a moderator:
in eerste instantie zou ik zeggen dat het lekker klinkt. maar in zoomende op je sounds zou ik er net wat meer drumbass punch in draaien op 65 hz want dat mis ik wel een beetje. zo heb je iets meer dat Shaka khanh gevoel. maar dat wil je mss helemaal niet. wel een erg lekker muziekje zeg. hulde

ik wil mij trouwens niet opwerpen als kenner van 60 70 80 90 2k 10 of 20s of andere muziek :)
 

Attachments

  • eq.jpg
    eq.jpg
    9,2 KB · Bekeken: 41
Laatst gewijzigd:
Klinkt lekker, maar de drum sneeuwt inderdaad flink onder. Of de bas staat wat te hard. Geluiden zijn top. Muzikaal vind ik wel dat er te weinig gebeurt. Het is ruim 4 minuten hetzelfde akkoordschema, meer een lange jam. Dat mag veel spannender en met meer contrast. Vocalen zouden ook al veel doen. Desalniettemin goed bezig en thumbs up dat je weer muziek maakt.
 
Lekkere sfeer. :mega:

Zoals al gezegd.. drums wat harder.. En het basje mag meer ook war meerlaag hebben denk ik..
 
gewoon lekker groefje
nu varieren, fills maken, bruggetje hier, priegeltje daar. vocals zouden tof zijn natuurlijk.
 
nu ik weer even voorbij scib en ik hoor die hoge lead is het eerst waar aan denk is een KORG poly van begin 80s synth zonder midi ;)
 
Bedankt voor de complimenten en de feedback zover! Ik heb ff een nieuwe versie gemaakt met de drums als geheel iets harder en andere compressie erop, en de bas wat ook wat ronder/voller geprobeerd te maken. Verder heb ik de kick een boost van dik 2 dB gegeven op 60 hz. Ik hoop dat het nu wat voller/romiger klinkt!

https://soundcloud.com/geoffrey_t/boogie-funk-hit-13

Qua arrangement is het inderdaad nog niet klaar, daar zal ik nog even wat verder aan door moeten werken inderdaad.
 
Last edited by a moderator:
Mix (en vooral de hoeveelheid bas) is qua drums veel lekkerder zo :)

Ik vind het EPtje nog niet helemaal overtuigend. Misschien wat 3 of 4 klanken daarvoor gebruiken zodat het wat verzadigder klinkt.
Nog wat korte staccato nootjes met n puchy synth geluid (doordrengt met n lekkere galm) en/of nog wat wat gezellige basnootjes van een funky clavinet erbij.. das wat ik er n beetje bij hoor als ik mijn imagination laat gaan... :)
 
Ik vind de mix zelf ook prettiger klinken nu er wat meer laag in zit, was een goede tip van het forum!

Die piano zit mij ook nog een beetje dwars inderdaad. Ik kon in eerste instantie even geen prettige bijpassende noten vinden en heb het toen maar even laten zitten. Maar ga er zeker nog naar kijken!
 
Spectrum klinkt nu al beter idd. tip: Alles zit zo'n beetje in het midden. dat is een beetje saai. gitaar links en lead rechts of zoiets. ik heb geen lekker gevoel bij het stereo gebeuren.
 
Prima basisloopje. Lekker zomers. Nu er nog een track van maken. De enige tip die ik daarover kan geven is: "Doe dat niet dit weekend, veel te mooi weer :)"
 
Klinkt goed alleen wat mij het meeste stoort is de kick die heel dun klinkt. Jaren 80 disco is meestal heel dik geproduceerd, vooral begin jaren 80 waarvan jou track het meeste weg heeft. Veel meer bas in de kick dus of een andere kick kiezen zou al een hele verbetering zijn. Let wel op dat de basfrequentie van de kick niet stoort met de baslijn. Als je BigKick van Pluginstudio gebruikt kan je de frequentie van je kick op de toonsoort instellen:
http://www.pluginboutique.com/product/69-Generator/879-BigKick
 
Spectrum klinkt nu al beter idd. tip: Alles zit zo'n beetje in het midden. dat is een beetje saai. gitaar links en lead rechts of zoiets. ik heb geen lekker gevoel bij het stereo gebeuren.

Hmm, alles staat in principe al gepand, maar dan waarschijnlijk niet extreem genoeg?
 
Klinkt goed alleen wat mij het meeste stoort is de kick die heel dun klinkt. Jaren 80 disco is meestal heel dik geproduceerd, vooral begin jaren 80 waarvan jou track het meeste weg heeft. Veel meer bas in de kick dus of een andere kick kiezen zou al een hele verbetering zijn. Let wel op dat de basfrequentie van de kick niet stoort met de baslijn. Als je BigKick van Pluginstudio gebruikt kan je de frequentie van je kick op de toonsoort instellen:
http://www.pluginboutique.com/product/69-Generator/879-BigKick

Heb je naar de eerste of de tweede versie geluisterd? De tweede versie is meer bass heavy en ben nu even benieuwd of jij het in de tweede versie nog steeds te weinig vindt.
 
Nou ik heb er nog maar even aan doorgewerkt.

De drums nog wat harder gezet en nog een beetje meer op 60hZ geboost voor extra dikte. En de bas opnieuw 'live' ingespeeld, dit keer met wat kleine variaties erin. Ook heb ik het spectrum qua panning wat opgerekt, waardoor de geluiden nu wat breder in de mix zouden moeten staan. En een variatie op het gitaartje gemaakt. Als laatste ook nog 4 stemmige akkoord voor de piano gevonden, die een octaaf omhoog gepitcht en een brede delay erop gezet. Vervolgens het originele pianootje er weer bij gemixt waardoor de piano als geheel nu wat meer harmonie heeft, maar toch nog ongeveer hetzelfde is gebleven. Toch weer een stukkie verder gekomen al met al, ondanks het mooie weer!

https://soundcloud.com/geoffrey_t/boogie-funk-hit-14-01
 
bass is nu net ff te hard. drums zijn lekker.
 
Back
Top