Gain lekt signaal

demian

Tijdelijk lid
Lid sinds
20 januari 2003
Berichten
16.595
Ik zit met een probleempje,

Ik heb een Behringer MX8000 mengtafel welke ik begin dit jaar heb schoongemaakt van binnen omdat er nogal wat stof op en in de faders is gekomen.

Nu heb ik het probleem van een gain die niet goed werkt op mijn kanalen.
Bij sommige kanalen hoor ik nog steeds audio terwijl de gain van dat kanaal op 0 staat.

Als ik de gain van dat kanaal open draai lijkt het volume 2x zo hard te zijn als het zelfde signaal op een ander kanaal waar de gain wel goed werkt.

Iemand die hier iets zinnigs over zeggen kan ? ik wordt hier in ieder geval aardig niet goed van.

alvast bedankt voor het meedenken :)
 
eh per ongeluk een blower ?
smoke en noise ?
mijn probleem analyse is meestal niet zo goed als ik stoned ben namelijk :D

ik heb ook een mx8000
en die lekt wel ja .. via de auxen dacht ik (met tr 909 hihat hoor ik zachtje door me aux returns ookal staat me send dicht)

maar effe terug .. mis je geen instelling zoals -10 of +4 ?
of zoeits ?
 
Ik ken het probleem, heb zelf met 3 behringer mixers gewerkt, allemaal hetzelfde ...
Beetje goedkope kanaalscheiding denk ik, verhaal met de hihats ken ik ook.

M'n oudste behringer (MX2004) ging op een gegeven moment op kanaal 1 in zichzelf doorlekken, otw zware feedback.
Een paar maanden later volgde een ander kanaal ..... maar hij heeft zijn beste tijd gehad, gekocht in 1997 en heeeeel veeeel gebruikt en getweaked (zaagtand synths en dan mid-sweepen }:| )

Ik bedenk mij ineens, het had volgens mij misschien te maken met de inputs (bovenaan) die doorlekten .... ik kan het mis hebben ....
 
Origineel geplaatst door Catscan
WELKOM IN DE WERELD VAN BEHRINGER

sorry kon het ff niet laten8o)


het ligt volgens mij grooten deels aan de kwaliteit

ach ik ken ook verhalen over lekkende auxen van die duurdere tascam tafels zoals die 3500 enzow
 
Origineel geplaatst door Catscan
WELKOM IN DE WERELD VAN BEHRINGER

sorry kon het ff niet laten8o)


het ligt volgens mij grooten deels aan de kwaliteit

Hm ja.. kan.. ik heb 3700 gulden betaald voor deze mixer, ik mag hopen dat het iets van een kwaliteitsprodukt is, zou wel erg ver gaan om voor dergelijke bedragen nog rotzooi te gaan verkopen.

Maar goed,

Het signaal wat lekt is dus niet een beetje, als ik de gain op 0 zet is het net of de helft van het signaal nog doorkomt.
Voor de rest staat alles dicht, dus daar zit het hem niet in. Het is wel zo, (maar daar kan het niet aan liggen 'vind ik')
Dat toen ik mijn mixer open maakte er allemaal getande ringetjes uit vielen, toen ik de jack-bus-prints zeg maar verwijderde, die ringetjes zijn er onmogelijk allemaal netjes tussen te wriemelen, maar daardoor is bij het in elkaar zetten de print wel iets dichter tegen de behuizing van de mixer aan komen te zitten. Kan dit de oorzaak zijn ?
 
Als het probleem is ontstaan nadat je hem weer in elkaar hebt gezet mag je daar wel van uitgaan lijkt me? :erm:
 
Het is mogelijk dat het komt door eigen toedoen, maar dat weet ik dus niet zeker, ik bedoel, echt iets raars heb ik ook niet gedaan.

Maar goed, ik ga hem nog een keer uit elkaar halen en anders moet ie misschien maar eens een service beurt krijgen ergens... ik weet niet of dat kan ?
 
Re: Gain lekt signaal

Origineel geplaatst door demian
...
Nu heb ik het probleem van een gain die niet goed werkt op mijn kanalen.
Bij sommige kanalen hoor ik nog steeds audio terwijl de gain van dat kanaal op 0 staat.

Als ik de gain van dat kanaal open draai lijkt het volume 2x zo hard te zijn als het zelfde signaal op een ander kanaal waar de gain wel goed werkt.
...

Bij het terug in elkaar zetten de nul-positie van de draaiknop t.o.v. de draai-as verkeerd gezet? Klinkt namelijk een beetje alsof hij z'n nulpunt kwijt is...
 
Nee, helaas is dat het ook niet, de knoppen zitten goed en wanneer ik ze helemaal naar links draai tot ze niet verder kunnen komt er nog steeds audio door. Bedankt voor je tip trouwens, kan altijd nog van pas komen :)
 
Re: Gain lekt signaal

Origineel geplaatst door demian

Ik heb een Behringer MX8000 mengtafel welke ik begin dit jaar heb schoongemaakt van binnen omdat er nogal wat stof op en in de faders is gekomen.

Nu heb ik het probleem van een gain die niet goed werkt op mijn kanalen.

Iemand die hier iets zinnigs over zeggen kan ? ik wordt hier in ieder geval aardig niet goed van.

alvast bedankt voor het meedenken :)

je geeft het antwoord zelf al : je hebt een behringer mixer...
 
Ik kom er nog maar even op terug, het signaal wat lekt is wel zuiver, het klinkt zelfs goed.. alleen moest het niet aanwezig zijn, het klinkt gewoon zachter, maar niet heel zachtjes, het is dus geen gesijpel maar echt gestroom zeg maar.
 
Ik heb er nog 's over nagedacht, ik denk dat een van de pootjes van de gain ergens tegenaankomt waardoor hij nog wel regelt maar een bepaalde voorschakelweerstand mist. Mijn advies: maak open en laat open en kijk/luister dan of het nog steeds zo is.

Het moet absoluut te maken hebben met open- en weer dichtmaken, ook al wil je dat niet horen. Volgens mij kun je iets anders uitsluiten.

Dus maak open, sluit aan (pas op voor netspanningen) en doe je test weer. Kijk dan a;ls alles weer uit staat of de metalen kap ergens iets wegdrukt waardoor een contact wordt gemaakt dat niet mag. Als je iets ziet moet je iemand opsporen die de ringetjes en prutsjes weer in elkaar kan zetten.

Ik heb trouwens een Mackie voor meer dan 1000 (hfl-)piek (1402 VLZ) en die laat soms het linkersignaal niet door. Een tik erop en dan weer wel. Ik heb eerst de bekabeling de schuld gegeven en doorgeknipt. Na 3 snoeren dacht ik: Hm.

Dus Behringer is zo slecht niet :-(
 
heey dank je wel, dit klinkt zinnig, ik ga het proberen te doen wat jij zegt, ik laat het horen hoe het afloopt.

thnx!
 
Ik kom weer even terug op dit verhaal, ik heb mijn MX8000 ter reparatie aangeboden bij Schaap in Rotterdam, ik hoor volgende week meer over hoe het verder gaat en wat het gaat $$$.

bedankt voor het meedenken allemaal.
 
Vaak doen ze er in zo'n zaak een stukkie tissuepapier tussen en sturen een rekening van $$$ :D
 
haha .. ja die rekening daar verheug ik me al op .. als ie het maar doet als ie terug komt.. gelukkig krijg ik eerst een prijsopgave.
 
okay,

vandaag heb ik mijn mixer opgehaald, blijkt dat er niks aan de hand is.

Als je de gain dicht draait, betekent dat niet dat het ingangssignaal 0 is, maar dat het op lijn niveau staat.
De gain gebruik je alleen om hoger dan lijn niveau te komen. Aldus het geluidsinstallatie verhuur bedrijf.

Dit onderzoek naar mijn mixer heeft mij 37.50 euro gekost. Iemand die de bovenstaande bewering kan beamen?
 
ik heb ook nog gewoon geluid als ik de gain dichtzet, vind ik ook niet zo vreemd....wat heeft t nou voor nut je inputs te killen?
 
Back
Top