Alesis Fusion Jam

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.010
Locatie
-
n half jaartje terug heb ik (weer) een Alesis Fusion gekocht. Ergens in 2007, na lang geen muziek te hebben kunnen maken met synths, was dit mijn eerste synthesizer.
Het leek mij de ideale startsynth toen, door de vele synthese vormen en hoge polyfonie.. :D
Helaas was het exemplaar wat ik kocht niet helemaal in orde, als ie te warm werd viel hij uit.. Heb em toen terug gebracht naar de muziekwinkel en andere spullen voor terug gekregen.

Ik heb naderhand lang getwijfeld aangezien ik tegenwoordig een computer heb die mega veel plug-ins kan draaien en ook nog de nodige synths heb gekocht daarna, maar toch blij dat ik het gedaan heb :)

De afgelopen maanden heb ik wat er geluidjes mee gemaakt, en ook een 8 velocity layer Rhodes uit een samplelibrary omgezet naar het Fusion formaat..
ok.. geen echte Rhodes.. maar toch best lekker om te kunnen gebruiken bij het jammen..
Qua analoge modeling haalt hij het misschien niet bij moderne plug-ins maar voor het snel uitzetten van een jam/compositie samen met de MV (de sequencer die ik in mijn hardwarehoekje gebruik) werkt ie super.. :)
Doorgaans werk ik het dan uit in een DAW maar aangezien ik bij deze jam op de drums na met de Fusion had gemaakt leek het me wel eens leuk om een demootje van deze synth te laten horen :okdan:

Opname is gemaakt op een Behringer XR12 mixer, alsmede daaruit een multi-band compressor gebruikt, maar alle effecten (reverb en delay) op de synthgeluiden komen van de Fusion zelf.. oh en hij valt een beetje met de deur in huis qua intro ;)
 

Attachments

  • Alesis Fusion + MV jam.mp3
    3,1 MB · Bekeken: 120
Lekker muziekje met een paar goeie changes in de akkoordenstruktuur.
Die Rhodes komt telkens weer terug bij je, lijkt wel een soort virus? (goed bedoeld hoor:))
Grappig; deed mij ook een beetje aan de seventies denken net als Gloomer.
 
Dank heren. Ja een beetje 70s klinkt ie misschien wel.. waarschijnlijk ook de sounds?

Wat betreft de opbouw. Het zijn nu een aantal patterns die ik achter elkaar invul Er moeten nog wat patterns bij maar twijfel of ik dat niet beter in de computer uitwerk.. eigenlijk moet ik een extra drumbak erbij zetten zodat ik daar wat met de opbouw kan doen..
Maar ik ga er sowieso mee verder.. heb alweer n idee voor nog een subthemaatje... dan kan ik em wat langer maken samen met wat opbouw ook :)

Oh ja.. die Rhodes :D Die is idd nogal favoriet bij mij.. en daar kom ik nooit meer van af vrees ik ;)
 
eigenlijk moet ik een extra drumbak erbij zetten zodat ik daar wat met de opbouw kan doen..

....koop een jd xi, lekker makkelijk voor de drums! (grapje hoor, maar ik kon 't niet laten.:))
 
Drums mogen wel wat minder statisch. Ik bedoel het loopje is organisch alleen mis ik een fill in. Die kan dan prima net voor die andere changes in het nummer. Maar misschien is het een loop. Zo klinkt het namelijk wel al hoor ik wat variatie in de hats. Dus als je het zelf hebt ingespeeld klinkt dat helemaal niet verkeerd. Maar om een track levendig te houden in mijn optiek komt dat door veel variatie in de drums.

Verder qua sounds geen opmerkingen van mijn kant. Is prima :)
 
Hey thanx for checkin :mega:
Ja, drums komen nu nog uit de MV en zijn in alle patterns vrijwel hetzelfde.. Ik kopieer ze dan gewoon, delete de nootjes en bouw dat dan opnieuw op..
Heb het wel met losse samples ingespeeld dus kan er nog wel een breakje tussen rammelen. Iig fijn te horen dat de sounds ok klinken :)
 
Had er nog wat aan gewerkt de afgelopen dagen... en zojuist opgenomen.
Patterns uitgezet in de arrange sequencer van de MV en daarmee ook de structuur bepaald.
Derde thema wat ik nog had bedacht zit er nu ook in.

Wel wat aan de breaks gewerkt maar mis nog wat drums in de MV om dat helemaal te kunnen uitwerken.. de opbouw qua intro en het eind zijn iig iets beter verzorgd. :)
 

Attachments

  • Alesis Fusion + MV jam2.mp3
    7 MB · Bekeken: 110
Klinkt lekker. Well done !!


Ooit zelf een Fusion 8 gehad, prachtige spec's. Beetje lelijk, of laten we het maar houden op interessant uiterlijk. Helaas toen zelf afgeknapt op de bediening (had altijd wel ergens weer een probleem) en sound en na half jaartje weer verkocht.
 
@ Riky-D: Dank je.. :) De bas kan idd wel iets meer karakter krijgen, en wat duidelijker gemaakt misschien.

@ Krek: :mega: Hoop dat het avondeten heeft gesmaakt :)

@ DigitalArt: Het design is idd wel apart.. maar de specs en prijs maken een hoop goed. :)
Zat ook nog te kijken naar een Fusion HD8, mede door het gewogen klavier. Ben ook wel benieuwd hoe die speelt trouwens.

De sound hoor ik wel meer mensen over maar ik vind de sampler best wel goed klinken. De analoge modeling is ok, maar er zijn betere emulaties idd.
Toch liggen de klankjes wel lekker in de mix en is de keuze om je patch qua gebruikte elementen (LFO's, Envelopes, Osc's) vrij op te bouwen.. evenals de modulatie matrix, wel slim bedacht. :)
Zo kun je ook heel efficiënt met de beschikbare rekenkracht omgaan en alles wat niet nodig is in een patch eruit te laten.

De bediening is niet zo heel gestroomlijnd idd maar het is te doen. Ben wel benieuwd hoe lang de knopjes en data-dial zullen meegaan maar vooralsnog geen klachten :)
 
Ah dat had ik even gemist via de mail dat je een nieuwe versie had gepost.
Deze is een stuk langer en beter uitgewerkt, de eerste take lijkt nu wat meer nog als een demo tov de tweede.
Het middengedeelte wat er nu inzit is een goede verbetering in ieder geval net als de extra synthlijntjes hier en daar.
Ook in het begin hoe je opbouw nu is klinkt beter, een langere aanloop naar de lead toe, heel verzorgd zo.
Wat de opmerking over de drums betreft daar sluit ik me bij aan.
Het kan wel iets meer variatie gebruikenn, het krijgt een wat repetetief karakter waardoor ik het nummer iets te lang vind worden.
Bij 2.10 zet je een goede change in tot 2.50 en dan kom je weer terug in je songstruktuur van daarvoor waardoor het misschien wat langdurig wordt.
Ik denk dat je wat verderop nog een break zou kunnen gebruiken met even een rustpunt/tempochange en dan nog één keer kort de melodie als outro waardoor de songstruktuur nog wat interessanter wordt.
Ik hoop dat je dit als opbouwend ziet en zelf ben ik nog niet zo goed in het maken van hele songs maar ik hoop dat je met deze feedback wel wat kan.
Als laatste; ik vind de drumlijn wat synthetisch klinken, ik zal in onze mailwisseling daar nog verder op terug komen om wat van ideëen te wisselen.
 
Bedankt voor de feedback Willem. :)
Het aansluitende stuk na 2:50 maakt het wat langdradig misschien.. ik zou het vanaf daar ook kunnen afbouwen.
Zelf vond ik de overgang, het weer terugkomen op het dat ene thema wel een mooie thuiskomst, maar had het eerst met de volledige begeleiding in gedachten. Nu dus gekozen voor wat her-opbouw en nogmaals de andere 2 thema's en de afbouw.

De breaks en de drums finetunen.. stel ik meestal uit tot aan de afrondfase, als iets echt de moeite is. Ik vermaak me ook meer met jammen van thema's en stukjes compositie inkleuren qua geluiden. Uiteraard zijn breaks en drums wel bepalend hierin.. ik zie je berichtje wel tegemoet :)
 
Back
Top