Waldorf Microwave

Ik snap gewoon niet waarom mensen alleen om het analoog filter een module met weinig knoppen kiezen. En ook meer betalen dan voor een xt?

De sound :?

Waarom betalen bepaalde (vermogende) personen voor een Roland Jupiter 8 zeven duizend euro, zo veel bijzondere functie's heeft deze nou ook weer niet :engel:
Maar ook hier is het antwoord weer de ..............SOUND ................
 
Als het verschil in sound nou zo enorm groot zou zijn dan snap ik je beredenering over sound. Maar 400 extra betalen voor een analoog filter. Ik hoor die 400,- verschil niet, maar zal wel iets persoonlijks zijn :P
 
Als het verschil in sound nou zo enorm groot zou zijn dan snap ik je beredenering over sound. Maar 400 extra betalen voor een analoog filter. Ik hoor die 400,- verschil niet, maar zal wel iets persoonlijks zijn :P

Ik zoek al tijden een Sequential Prophet VS en op internetfora zijn vele eigenaren van een Waldorf Microvave 1 die beweren dat deze sound heel dicht bij die van de VS komt.
Ook is mij onlangs een Modal 002 aangeboden en die beweerde dat dat (on)ding net zo als een VS kon klinken en meer, gelul.
Niets klinkt als een Prophet VS, geheel eigen sound.
 
Die Sequential Prophet VS mogen ze ook wel bij mij in de studio parkeren ;) Prijzig, want bijna niemand wil 'm verkopen (logisch!). Reparatie kan lastig worden, want je bent afhankelijk van wat er nog aan (gebruikte) onderdelen aangeboden wordt en of je iemand kunt vinden die 'm kan repareren voor je. Vector synthese (VS) zit ook in de Wavestations van Korg, maar die hebben niet de analoge filters van de Sequential Prophet VS. En die heeft dus idd een geheel eigen sound.

750 euro is idd een koopje voor een rev A

Op eBay staan er nu twee te koop waar op geboden wordt...het bieden loopt zondag a.s. af!
http://www.ebay.de/itm/Waldorf-Micr...718280?hash=item1c79dea388:g:KBwAAOSwa~BYcqtu

http://www.ebay.de/itm/Waldorf-MicroWave-I-V2-0-/162346941894?hash=item25cca1bdc6:g:mVgAAOSwopRYbjBS

Beiden hebben ze een groen display (met zwarte leestekens), dit is echter nog geen garantie dat het een rev A is! Soms is het display nl. een keer vervangen. Dus bij eventuele aanschaf altijd open maken om te checken of de Curtis CEM 3389 chips (rev A) er in zitten.

In de rev B zitten overigens dezelfde (analoge) filters (Curtis CEM 3387) als de Wave. De rev A, de rev. B en de Wave klinken alle drie verschillend. De rev A komt denk ik qua sound het dichtst bij de PPG Wave.

Een Microwave II (of XT) klinkt totaal anders dan een Microwave 1 (rev A/B), maar die hebben dan ook geen analoog filter. Dat zijn compleet digitale synthesizers, en ik vind het zonde om daar geld aan uit te geven. Een XT koop je voor de looks zeg ik weleens.

Een rev A kan rauwer klinken dan een rev B, maar het verschil is idd klein. Een rev A kost je ca. 300-350 euro meer. De een heeft dit er voor over, de ander niet. Ik heb een rev A, ik wilde de sound van mijn Microwave nl. zo dicht mogelijk bij die van een PPG Wave hebben. Als controller gebruik ik de KiwiTechnics Patch Editor:
http://kiwitechnics.com/patcheditor.htm

De prijzen op e(vil)Bay fluctueren, maar ik heb prijzen van 900 euro voor een rev. B en 1200 euro voor een rev A langs zien komen. Een redelijke prijs voor een rev B in goede staat lijkt mij echter 550 euro, en 850 euro voor een rev A.
 
Ik weet een prophet VS Rack te koop staan.
Staat al maanden te koop.

Nou beter dat het analoge filter zo belangrijk is voor sommige ��
 
De prijzen op e(vil)Bay fluctueren, maar ik heb prijzen van 900 euro voor een rev. B en 1200 euro voor een rev A langs zien komen. Een redelijke prijs voor een rev B in goede staat lijkt mij echter 550 euro, en 850 euro voor een rev A.

Dan heb ik met 1100 euro dus weer teveel voor mijn rev A betaald maar nog wel 49 euro goedkoper dan oscidance hem aanbood en verkocht.
 
Een rev A kan rauwer klinken dan een rev B, maar het verschil is idd klein. Een rev A kost je ca. 300-350 euro meer. De een heeft dit er voor over, de ander niet. Ik heb een rev A, ik wilde de sound van mijn Microwave nl. zo dicht mogelijk bij die van een PPG Wave hebben.

Komt rauw op je dak :D die 300 tot 350 euro meer, was dat ook niet zo bij de Roland MKS-80 rev-4 die rauwer klinkt dan de rev-5 en die ook tot 500 euro meer moet kosten :eureka:
 
Komt rauw op je dak :D die 300 tot 350 euro meer, was dat ook niet zo bij de Roland MKS-80 rev-4 die rauwer klinkt dan de rev-5 en die ook tot 500 euro meer moet kosten :eureka:

Klopt helemaal! Ook dat verschil vind ik persoonlijk verwaarloosbaar. Vind de rev 5 zelf ook lekkerder (romiger) klinken dan de rev 4.

Succes met de vs btw :D ;)
 
Dan heb ik met 1100 euro dus weer teveel voor mijn rev A betaald maar nog wel 49 euro goedkoper dan oscidance hem aanbood en verkocht.
In 2015 heb ik Dennis Hahn (van Ocsidance) een (max.) bod gedaan van 1000 euro op zijn Microwave 1 rev A. Ik wist weliswaar dat dit minstens 100 euro te veel zou zijn, maar het was een mooi exemplaar en ze worden niet vaak te koop aangeboden. Hij bleef echter vast houden aan het bedrag van 1149 euro dat hij er voor wilde hebben. NO DEAL (ik betaal NOOIT meer als dat ik er max. voor wil betalen!). Uiteindelijk heb ik bij een studio - minstens een half jaar later - een heel mooi exemplaar (incl. een 2-delige manual) kunnen kopen voor 800 euro. Vraagprijs was 900 euro, maar ik mocht 'm tot mijn verbazing voor 800 euro meenemen :)

850 euro is denk ik een hele realistische (en redelijke) prijs voor een rev A, maar dat wil nog niet zeggen dat je 'm voor die prijs in no-time kunt kopen. Je zult meestal even geduld moeten hebben.

Ocsidance heeft nu een EMS VCS3 (MK1 Putney Deluxe) te koop staan. Dennis Hahn wil er € 17.749,00 voor hebben... [Jammer Dennis, maar ik doe geen bod meer op jouw (overpriced) gear :D ]
 
Een Microwave II (of XT) klinkt totaal anders dan een Microwave 1 (rev A/B), maar die hebben dan ook geen analoog filter. Dat zijn compleet digitale synthesizers, en ik vind het zonde om daar geld aan uit te geven. Een XT koop je voor de looks zeg ik weleens.

Tsja, als jij je alleen maar wil beperken tot analoge synthesizers dan moet je zeker geen geld uitgeven aan bakken als een Microwave XT. Maar dat je deze alleen voor de looks zou kopen is echt totale onzin....het is een zeer inspirerende synth waar je de gekste en mooiste sounds uit kunt halen. Ik zou hem in ieder geval voor geen goud kwijt willen. Er staat hier genoeg analoog spul maar ik vind het juist fijn om dingen door elkaar te gebruiken, zodat je een beetje contrast krijgt in je sound.
 
Tsja, als jij je alleen maar wil beperken tot analoge synthesizers dan moet je zeker geen geld uitgeven aan bakken als een Microwave XT. Maar dat je deze alleen voor de looks zou kopen is echt totale onzin....het is een zeer inspirerende synth waar je de gekste en mooiste sounds uit kunt halen. Ik zou hem in ieder geval voor geen goud kwijt willen. Er staat hier genoeg analoog spul maar ik vind het juist fijn om dingen door elkaar te gebruiken, zodat je een beetje contrast krijgt in je sound.
Waar heb je dat gelezen dat ik mij alleen wil beperken tot analoge synthesizers? :? Het is niet zo, ik gebruik net als jij een diversiteit aan gear om contrasten te creëren in de sound. Maar dit topic gaat over de Microwave en daarvan vind ik de Microwave 1 rev A de beste keuze. En natuurlijk kun je met een Microwave II (of XT) de gekste sounds maken, maar ik gebruik daar liever een Waldorf Q voor en desgewenst ook andere (soft) synth's. Smaken verschillen, maar ik vind een Microwave II (of XT) echt niet zo'n bijzondere synthesizer. Ik vind 'm weinig of niets toevoegen aan wat ik al aan (soft) synth's heb. Dus ik zou 'm dan idd uitsluitend voor de looks aanschaffen en dát vind ik totale onzin. Een EMS VCS 3 zou ik nog graag willen hebben, maar zelfbouw lijkt de enigste optie te zijn. Of heb jij wellicht een beter idee?
 
Waar heb je dat gelezen dat ik mij alleen wil beperken tot analoge synthesizers? :? Het is niet zo, ik gebruik net als jij een diversiteit aan gear om contrasten te creëren in de sound. Maar dit topic gaat over de Microwave en daarvan vind ik de Microwave 1 rev A de beste keuze. En natuurlijk kun je met een Microwave II (of XT) de gekste sounds maken, maar ik gebruik daar liever een Waldorf Q voor en desgewenst ook andere (soft) synth's. Smaken verschillen, maar ik vind een Microwave II (of XT) echt niet zo'n bijzondere synthesizer. Ik vind 'm weinig of niets toevoegen aan wat ik al aan (soft) synth's heb. Dus ik zou 'm dan idd uitsluitend voor de looks aanschaffen en dát vind ik totale onzin. Een EMS VCS 3 zou ik nog graag willen hebben, maar zelfbouw lijkt de enigste optie te zijn. Of heb jij wellicht een beter idee?

Ik denk dat deze uitspraak van jou: "Dat zijn compleet digitale synthesizers, en ik vind het zonde om daar geld aan uit te geven" mij dat kennelijk onjuiste idee heeft gegeven. Het maakt ook niet uit verder en smaken verschillen inderdaad, gelukkig maar.

Waar het mij om gaat is dat de extra knoppen op de XT er niet voor de show of de looks op zitten, maar dat deze veel invloed hebben op de manier waarop je deze synth gebruikt en programmeert. Een beetje hetzelfde effect als bij de Roland JD 800 eigenlijk. Dat is natuurlijk ook maar een digitale synth maar hij nodigt wel uit tot echt programmeren met z'n uitgebreide bedieningspaneel. Natuurlijk is de sound (en dus het filter) van groot belang bij een synthesizer, maar de bediening moet je ook echt niet onderschatten. Ik ben op zich bijvoorbeeld een groot fan van de FS1R maar het programmeren van sounds daarop is redelijk frustrerend te noemen.

Waldorf Q is mooi maar is natuurlijk geen wavetable bak. En een VCS 3 is nog mooier maar valt in deze vergelijking nog meer buiten de boot. Laten we maar gewoon blij zijn dat we in een tijd leven dat er gruwelijk veel moois te koop is en er dus veel is te kiezen....het een is niet per se beter dan het andere, het gaat erom hoe (en of) je het gebruikt.
 
Ik denk dat .........je het gebruikt.
Ik ben idd té kort door de bocht gegaan en ik kan me daarom goed voorstellen dat dit jou een onjuist idee gegeven heeft. Ik vind dat ik genoeg digitale synthesizers heb en daar komt bij dat steeds meer plug-ins een goede vervanger geworden zijn voor veel digitale synthesizers. Maar het bedienen en programmeren doe ik nog steeds liever met échte knoppen, toetsen en schuiven van een hardware bak. Het is niet eenvoudig uit te leggen waarom, maar ik kom dan meestal sneller tot een goed resultaat. Dat is denk ik hetzelfde als waar het jou ook omgaat.

De FS1R is de meest uitgebreide FM synthesizer die er is, maar het is idd een ramp om die te programmeren. Ik zou 'm wel willen hebben, maar ik heb er geen 800 euro voor over. En met een TX802 heb je ook een (compacte) box vol met DX sounds.

Voor de sounds hoef je denk ik geen JD-800 te kopen, maar de bediening is idd top. Zou een JP-8000 - ook digitaal - niet een betere keuze zijn?

Persoonlijk zou ik nog eerder voor een Waldorf PPG Wave 3.V ( http://www.waldorf-music.info/en/overview ) kiezen dan voor een Microwave 2 (of XT), maar dan ben ik er wel vanuit gegaan dat ik al een Microwave 1 rev A heb.

Er is idd veel moois te koop, heel veel! Dat maakt een juiste keuze er echter niet makkelijker op. Het is denk ik de kunst de combi van spullen te vinden waarmee je je doel kunt bereiken en dat is mooie muziek maken die voldoet aan je wensen/eisen. Maar té veel spullen kan ook verstikkend werken en dan is het hoogtijd om er eens goed de bezem doorheen te halen ;)
 
Toepasselijk filmke.
No-brainer, dat is naar mijn mening overduidelijk de Microwave 1.

Veel moeilijker vind ik het als je een keuze moet maken tussen een MW 1 rev A én een MW 1 rev B.

Microwave 1 rev A vs rev B - Part 1


Microwave 1 rev A vs rev B - Part 2
 
Ooh, ik dacht dat de mw2 rev B was @ KatieMusic, my bad.
Idd veel moeilijker keuze maken als ik de "verschillen" zie tussen die rev A en Rev B mw1 die jij daar post, dan tussen de mw1 en mw2.
 
Ik had een Prophet VS en een Microwave rev.B en de laatste heb ik nog steeds.
De Prophet is een mooie synth maar wel de minste in de familie.
Een Microwave en een Wavestation en je hebt meer mogelijkheden en geld over, zou ik zeggen.
 
Back
Top