Haperende Blofeld encoder tip

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.102
Locatie
Apeldoorn
Kwam dit filmpje op youtube tegen, staat er net een paar weken op.
Met een beetje geluk doet je encoder na 10 minuten het weer goed.

 
Bedankt om het te delen...
 
Ik ging net caps bestellen,
zal dan eerst eens de boel cleanen en zien hoelang dat meegaat.

bedankt voor de tip !
 
Ik weet niet of dit dezelfde encoders zijn als mijn q rack maar die zijn zelf reinigend. Voordat je ze open maakt zou je kunnen proberen of je ze eerst een paar keer helemaal rond te draaien in allebei de richtingen. Werkt bij mij als ik de q een tijdje niet heb gebruikt.
 
Heb er net eentje opengedaan en ... amai !
Wat een vettig boeltje in die encoder, heeft wel wat moeite gekost om die proper te krijgen.

Ben eens benieuwd hoelang de fix gaat werken.
 
Nou, zelfreinigend tot op zekere hoogte misschien. Vuil dat er in zit gaat nergens heen, de encoders (of potmeters) heen en weer draaien werkt een tijdje maar op een gegeven moment moet de troep er wel uit gehaald worden.

Ik vraag mij af hoeveel troep er nou precies in komt. Het vet wat je ziet in deze video is er, volgens mij, ingestopt toen de encoder is gefabriceerd. Hij heeft iets van smering nodig. Haal je dat allemaal weg dan zal die ook minder soepel worden. En kan er sneller corrosie ontstaan denk ik.

Wat waldorf volgens mij met zelf reinigend bedoeld is dat bij gebruik dat vet opzij wordt geduwd waardoor er weer beter contact ontstaat.

En als dat draaien aan de encoder niet meer werkt dit schoonmaken een tussenoplossing is. Het lijkt er op dat dit soort encoders gewoon minder lang leven dan een normale koolstof potmeter.

Dus als de encoder na schoongemaakt te zijn weer kuren vertoont je ze moet vervangen.
 
Deze specifieke encoders werken inderdaad langer dan het gros van de pots die ik ken. Er zijn ongetwijfeld ook langere levensduur encoders.

Ik zou de encoders na het reinigen ook zeker smeren! Deoxit heeft hier mooie producten voor. Contact Chemie ongetwijfeld ook.
Ongesmeerde potmeters en encoders hebben de kans sneller te slijten. Dan moeten ze echt vervangen worden.
 
In het vet zat heel wat stof, dus dat moest er alvast uit.
Ik heb de fix nu gedaan en hou het toevoegen van Condensators of het vervangen van encoders achter de hand.

Zo goed kunnen die encoders toch niet zijn, bijna iedereen die een (witte) blofeld heeft kent het probleem !
 
Back
Top