Roland TR-909 met Bass Drum Attack probleem

d-j-h

Ingeburgerd
Lid sinds
17 augustus 2016
Berichten
25
Locatie
Amsterdam
Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden is de werking van de attack parameter van de bass drum van mijn 909 niet meer zoals het was. Als ik aan de attack knop draai verandert de attack wel, maar klinkt het alsof de hoge tik niet meer goed doorkomt. Alsof mijn bass drum als het ware door een stoffig mixer kanaal wordt gestuurd. Ik hoor verder niks van kraakjes of iets dergelijks en het probleem doet zich zowel op de direct out als op de main out voor.
Nu heeft een kundig persoon eerder deze week zijn hoofd gebroken over het probleem en alle componenten van het bass drum circuit nagemeten en 1 op 1 vergeleken met een goedwerkende 909. Hij kwam tot de conclusie dat ze nagenoeg identiek zijn. Hiernaast heeft hij alle soldeerverbindingen vernieuwd, wat het probleem helaas niet opgelost heeft. Tot zijn spijt moest hij de conclusie trekken dat hij niet weet waar het dan aan kan liggen.
Is er iemand op dit forum die ervaring heeft met dit probleem en weet waar het nog meer aan kan liggen? Alle tips zijn zeer gewaardeerd!

Hier overigens nog een foto van het bass drum circuit:
106500543_281285146316623_5587081069932459140_n.jpg


Groet,

Fabiano
 
Dit hat ik een paar weken terug ook. Ik raakte licht in paniek en ben wat gaan uitproberen. Bij mij bleek het volume op mijn tafel van invloed. Als ik te hard instuur, hoor ik geen attack verschil. Iets zachter op de tafel en er is weer een duidelijk attack verschil waarneembaar.
 
Bedankt voor je reactie dod, helaas had ik dat al gedubbelcheckt en is het niet m'n tafel waar het aan ligt : \
 
Hier een beschrijving van een soortgelijk probleem. Je zegt dat de soldeerverbindingen zijn vernieuwd, maar misschien dit toch nog 'ns heel kritisch bekijken rond dat circuit.
 
Ik heb hier al eens een 909 gehad met haarscheuren in de print, ook rondom zo'n schroef. Vermoedelijk door te strak aandraaien of druk op de potmeters. Misschien ten overvloede: de print is dubbelzijdig. Een haarscheur kan ook (alleen) aan de andere kant zitten.

In onderstaande geval twee breuken die vanuit het schroefgat lopen. De bovenste pakt twee printsporen mee. Deze scheur was niet zichtbaar aan de soldeerzijde.

Click image for larger version  Name:	IMG_7756.jpeg Views:	0 Size:	63,6 KB ID:	3768426
 
@ nick & Disharmonic, bedankt voor het meedenken. Wat betreft de potmeter, die is gecheckt en nog goed. En die website waarin een soortgelijk probleem wordt beschreven had ik doorgestuurd naar de reparateur, vandaar dat deze besloot alle soldeerverbindingen te vernieuwen dus ik vrees dat het probleem hier ook niet ligt.

@ etaoin, goede tip, er waren geen zichtbare haarscheuren te zien aan beide kanten van het pcb, maar wellicht dat het doormeten van de print banen toch iets naar boven brengt.
 
@ nick & Disharmonic, bedankt voor het meedenken. Wat betreft de potmeter, die is gecheckt en nog goed. En die website waarin een soortgelijk probleem wordt beschreven had ik doorgestuurd naar de reparateur, vandaar dat deze besloot alle soldeerverbindingen te vernieuwen dus ik vrees dat het probleem hier ook niet ligt.

@ etaoin, goede tip, er waren geen zichtbare haarscheuren te zien aan beide kanten van het pcb, maar wellicht dat het doormeten van de print banen toch iets naar boven brengt.
Is dit ooit nog goed gekomen?
 
@cryptout Ja uiteindelijk gelukkig wel! Na de 909 nogmaals met een goed werkende te hebben vergeleken, bleek dat eigenlijk alle geluiden minder dynamisch klonken. Uiteindelijk was het probleem dat meerdere condensatoren (op het bassdrum circuit, de mixout, psu en ook bij andere instrumenten - weet niet meer precies welke) door veroudering een verhoogde interne weerstand hadden. Die zijn toen allemaal vervangen en toen klonk de 909 weer normaal. Hopelijk helpt dit ooit nog iemand die hetzelfde probleem heeft!
 
Laatst gewijzigd:
Goed om te horen dat het allemaal opgelost is. Het blijft een iconisch apparaat. Ik haak even aan. M.b.t. onderhoud en de potmeters op de TR-909, waarmee maak je de potmeters het beste schoon? Om kraakjes e.d. te minimaliseren.
 
Back
Top