Eerste modular

Lamp

Stamgast
Lid sinds
18 januari 2008
Berichten
405
Ik ben helemaal verkocht aan het geluid van de Intelijel Atlantis en het lijkt mij leuk om eens een fatsoenlijke hardware synth in huis te halen die divers is toe te passen.

Mijn wensen:
- Ik doe al het werk in ableton live en wil de midi vanaf computer kunnen aansturen en tevens met een (computerloos) midikeyboard.
- Ik wil het geluid van de Atlantis direct doorpluggen naar mijn computer en/of beluisteren met headphone.
- Het moet in een budget case. Vind voorlopig zonde van mijn geld om hier veel aan te spenderen. Bijv https://www.thomann.de/nl/doepfer_a_100lc3_low_cost_case.htm?ref=search_prv_0

Vragen:
- Heb ik perse een power entry module nodig om de handel 'aan' te zetten?
- Heb ik een aparte audio interface module nodig om er een bruikbaar signaal uit te krijgen, of kan ik de Atlantis-out zo mijn pc inpluggen? Of kan ik mijn headphone hierin stoppen.
- In hoeverre is het als beginner aan te raden om dit geheel zelf in elkaar te zetten. Heb 0 ervaring en geen technische achtergrond. Grote kans om mezelf te electrocuteren?
- Is het aan praktisch om enkel een synth als hardware te gebruiken en al het andere in the box te doen (effecten zijn nogal kostbare modules en ik heb al behoorlijk wat VSTs op de computer)

Thx!
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    52,3 KB · Bekeken: 147
- Heb ik perse een power entry module nodig om de handel 'aan' te zetten?

Ik weet niet zeker wat je bedoelt met een power entry module. Maar Eurorack modeules zitten normaliter aangesloten op een busboard die zijn stroom van een PSU krijgt. Wil je lowbudget dan zou je bv ook zelf een kastje kunnen bouwen en alleen de powersupply kunnen kopen die in de Doepfer minicase zit:

https://www.thomann.de/nl/doepfer_a100_mnt.htm?ref=search_rslt_a100+mnt_178192_0

Moet je alleen nog een goeie adapter hebben. En even kijken of die het gevraagde vermogen kan leveren voor al die modules die je aangeeft (zit een maximum op waar je meestal tot max 80% van wil gaan).

- Heb ik een aparte audio interface module nodig om er een bruikbaar signaal uit te krijgen, of kan ik de Atlantis-out zo mijn pc inpluggen? Of kan ik mijn headphone hierin stoppen.

Hangt er een beetje vanaf. Eurorack volume is een stuk harder dan van gewone synths. Dus als je bij je inputs het volume kunt regelen dan heb je kans dat het prima werkt door het volume bijna dicht te draaien. Het kan ook zijn dat het zelfs dan nog te hard is. Ik heb mijn Eurorack systeem eerst aan een gewone mixer hangen en van daar door naar de PC. Ik heb zelf dus geen dedicated In/Out module en werkt prima zonder. Voor directe headphone op Eurorack heb je wel iets anders nodig.

- In hoeverre is het als beginner aan te raden om dit geheel zelf in elkaar te zetten. Heb 0 ervaring en geen technische achtergrond. Grote kans om mezelf te electrocuteren?

Met die Doepfer is dat prima te doen, is redelijk kant-en-klaar. Moet je alleen zorgen dat je het kabeltje van de module op de correcte manier op het busboard prikt.

- Is het aan praktisch om enkel een synth als hardware te gebruiken en al het andere in the box te doen (effecten zijn nogal kostbare modules en ik heb al behoorlijk wat VSTs op de computer)

Effecten zou ik zeker niet als eerste modules aanraden. Maar is maar net wat je fijn vind werken. Ik vind met echte knoppen en schuifjes werken leuker, dus doe ik dat (is trouwens wel een heeeel stuk duurder ;)).
 
Ik ben helemaal verkocht aan het geluid van de Intelijel Atlantis en het lijkt mij leuk om eens een fatsoenlijke hardware synth in huis te halen die divers is toe te passen.
Altijd goed om een duidelijk doel te hebben. Zo ben ik ook begonnen, ik was helemaal weg van 1 bepaalde module.

- Ik doe al het werk in ableton live en wil de midi vanaf computer kunnen aansturen en tevens met een (computerloos) midikeyboard.
Klinkt als dat je zeker nog een midi module nodig hebt ? Ken je https://www.modulargrid.net al ? Je kunt daar filteren op function 'MIDI interface'. Zelf heb ik Yarns, heeft wel heel veel functies, is misschien wel wat aan de prijs.
 
Heb ik perse een power entry module nodig om de handel 'aan' te zetten?

Ik weet niet zeker wat je bedoelt met een power entry module.
Ik bedoelde zo eentje:

https://intellijel.com/product/power-entry-pe-1/

De case die ik voor ogen heb, heeft een eigen PSU en busboard erin zitten. Maar was me niet duidelijk of dit al voldoet.
- Heb ik een aparte audio interface module nodig om er een bruikbaar signaal uit te krijgen, of kan ik de Atlantis-out zo mijn pc inpluggen? Of kan ik mijn headphone hierin stoppen.

Hangt er een beetje vanaf. Eurorack volume is een stuk harder dan van gewone synths. Dus als je bij je inputs het volume kunt regelen dan heb je kans dat het prima werkt door het volume bijna dicht te draaien. Het kan ook zijn dat het zelfs dan nog te hard is. Ik heb mijn Eurorack systeem eerst aan een gewone mixer hangen en van daar door naar de PC. Ik heb zelf dus geen dedicated In/Out module en werkt prima zonder. Voor directe headphone op Eurorack heb je wel iets anders nodig.
Goed om te weten dat Eurorack zo luid is. Mocht het nodig zijn om dit volume te regelen, dan denk ik dat ik dit er bij nodig heb:

https://www.thomann.de/nl/doepfer_a138b_mixer_logarithm.htm?ref=prod_rel_367624_3

Het gebruik van een headphone zou wel super zijn. Ik ben graag zo min mogelijk afhankelijk van computers of andere hardware.
- Is het aan praktisch om enkel een synth als hardware te gebruiken en al het andere in the box te doen (effecten zijn nogal kostbare modules en ik heb al behoorlijk wat VSTs op de computer)

Effecten zou ik zeker niet als eerste modules aanraden. Maar is maar net wat je fijn vind werken. Ik vind met echte knoppen en schuifjes werken leuker, dus doe ik dat (is trouwens wel een heeeel stuk duurder ;)).
Uiteraard draai ik liever aan knoppen, maar ik wil vooral in kwaliteit effecten investeren. Daarnaast weet ik amper wat er zoal te krijgen is en hoe dit precies klinkt. Het is vrij lastig hierop te orienteren als beginner, al biedt youtube wel wat handvatten.

Dank voor je respons!
 
FadingCanvas;1919765]Altijd goed om een duidelijk doel te hebben. Zo ben ik ook begonnen, ik was helemaal weg van 1 bepaalde module.
Ja, ik hoop het ook voorlopig hier bij te houden. Al weet ik dat dit op termijn behoorlijk uit de hand kan lopen.
Het moet voor mij wel praktisch blijven (bruikbare sound voor in house/techno, en geen oneindige bliepjes en drones). Maar we zullen zien hoe ik er over een paar jaar over denk.
Klinkt als dat je zeker nog een midi module nodig hebt ? Ken je https://www.modulargrid.net al ? Je kunt daar filteren op function 'MIDI interface'. Zelf heb ik Yarns, heeft wel heel veel functies, is misschien wel wat aan de prijs.


Ik had een plaatje toegevoegd van modulargrid, al was deze nogal klein. Er zit een midi interface bij:

https://intellijel.com/eurorack-modules/%c2%b5midi/

Prijzige modules inderdaad. Ik denk dat ik hier nu niet al te veel aan wil spenderen. Een sequencer is wel een lange termijn wens.
 
Die Doepfer cases hebben de powerswitch bij de stekker zitten, aan de achterkant. Dus daarmee kun je 'm aanzetten. Zo'n aparte module zou niet doen tenzij je misschien absoluut niet bij de achterkant van je case kunt en persé met een knopje aan wil zetten. Ik gooi gewoon de stroom eraf en erop via een stekkerdoos met een powerknop.

Een A-138b is inderdaad prima als mixer. Heb 'm zelf niet, er zijn dan ook legio opties maar Doepfer is qua prijs/prestatie altijd erg goed. Kijk zeker ook eens naar 2e hands, scheelt je toch snel aardig wat geld.

Qua (kwaliteits-)effecten zou ik als ik jou was dan nog even buiten Eurorack blijven. Een Strymon Blue/Big Sky of Eventide Space zijn m.i. dan eerder goeie aanvullingen. Eurorack effecten zijn vaak toch wat eigenzinniger. Erg leuk wel, maar met een kleine setup niet direct de meest voor de hand liggende optie. Ik zou eerder bv extra modulatie mogelijkheden erbij aanschaffen. Ik zal maar meteen de eerste zijn om de Make Noise Maths aan te raden...
 
Ah, de power module kan ik mooi schrappen van de lijst.

Goede suggestie van het moduleren. Ik ga me dit najaar eerst goed verdiepen in de Atlantis, en als ik dan wat mis dan ga ik wel weer shoppen.
Merk dat ik nu al koopziek aan het worden ben.
 
Ondanks de uitvoerige tips, zit ik na wat uitzoekwerk nu eerder te denken aan een Moog Mother 32. Hier zit al het benodigde namelijk in om als starter meteen uit de voeten te kunnen.
Midi interface en sequencer zijn wel erg prettig om er bij te hebben en de module is ook nog eens goedkoper.

Denk ik dan alleen met mijn portemonnee? Nee, maar ik had de M32 al op het oog en ook al heb ik qua sound liever de Atlantis, het zou een beetje zonde zijn als ik daarvoor een midi interface moet aanschaffen die niet veel later al overbodig is.
Overigens zie ik dat de Moog ook als set van 2 of 3 verkocht wordt. Geen idee of het dan verstandig is om de M32 en daarnaast een Atlantis als uitbreiding te nemen.

Ik ga er nog eens een paar nachtjes op slapen in ieder geval.
 
Kan bericht niet editen, maar Mother32 heeft alleen midi in en ga ik dan waarschijnlijk toch skippen.
 
Kan bericht niet editen, maar Mother32 heeft alleen midi in en ga ik dan waarschijnlijk toch skippen.
Ik zie wel outputs voor Gate/KB, ik verwacht dat je de M32 hiermee als MIDI naar CV vertaler kunt gebruiken naar andere modules, de handleiding is vast wel ergens te downloaden om het zeker te kunnen weten. Een echte MIDI out vanuit modular is behoorlijk schaars, weet niet of het bestaat.
 
Ik zie wel outputs voor Gate/KB, ik verwacht dat je de M32 hiermee als MIDI naar CV vertaler kunt gebruiken naar andere modules, de handleiding is vast wel ergens te downloaden om het zeker te kunnen weten. Een echte MIDI out vanuit modular is behoorlijk schaars, weet niet of het bestaat.

Reaktor heeft het natuurlijk wel, die kan CV om zetten naar midi. Dan heb je alleen een interface nodig met DC coupled inputs/outputs (motu) of bijv een expert sleepers module naar adat.
 
KEYBOARD
The Mother-32 has a 13-note keyboard that is also used to program the sequencer. When a note is
played manually, via the sequencer, or by an external MIDI input, a control voltage and gate signal
are generated. The control voltage is routed internally to VCO Pitch, while the Gate signal is routed
internally to trigger the EG. These signals are also available on the patchbay.
KB OUTPUT
Each time a new note is played via the keyboard, sequencer, or MIDI controller,
a control voltage (-5V to +5V) is output both to Mother-32’s onboard oscillator
and to the
KB
output jack. This CV output is also affected by the Glide settings
and MIDI Pitch Bend messages. The default MIDI Pitch Bend depth is +/- 1
Octave, which is +/-1V at this output.
GATE OUTPUT
Each time a new note is played via the keyboard, sequencer, or MIDI controller,
a +5V Gate signal is output both to Mother-32’s Envelope Generator and to the
GATE
output jack.

http://www.moogmusic.com/sites/default/files/Mother_32_Manual_Web_1st_Run.pdf

Ziet er goed uit :)
 
Hi Lamp,

Deze keuzes zijn lastig, en heel herkenbaar! Ik denk dat je voor jezelf eerst eens moet nagaan wat je wilt. Een analoog monofone synth met wat extra patch mogelijkheden? Kies de Moog. Een synth met onbeperkte mogelijkheden qua samenstelling, routing en uitbreiding? Eurorack.

Ik heb een aantal jaar met semi-modulaire synths gewerkt, en sinds een jaar een eurorack er bij gehaald. En het verschil was velen malen groter dan ik verwacht had. Met semi-modulair (zoals de M32) zit je vast aan routings die door de fabrikant zijn vastgelegd. Ik had een aantal semi-modulaire bakken naast elkaar (Dark Energy/Boomstar/MS20), maar het bleeft toch vooral beperkt tot hier en daar een LFOtje er bij, of twee oscillators met elkaar moduleren. Dit kan heel tof zijn, maar haalt het niet bij de vrijheid die je hebt met eurorack. Een modular is meer werk, maar de mogelijkheiden zijn eindeloos.
 
Als ik het zo lees dan denk ik dat je inderdaad beter uit bent met de Mother-32. Die biedt toch wat meer functionaliteit en ook nog eens voor een lagere prijs. De sound is natuurlijk altijd een kwestie van smaak, maar je kunt natuurlijk altijd starten met de Moog en later de Atlantis er bij doen. Persoonlijk zou ik het dan bij 1 complete synthvoice laten en er andere, minder all-in-one, modules bij doen. Anders dan hou je toch meer twee, welliswaar flexibele, monosynths en het leuke van modular is juist dat er zoveel leuke kleine modules zijn die ieder hun eigen functie hebben. De kracht zit vaak in het combineren van die losse kleinere modules. Ja, dat kost meer geld, maar op de langere termijn is dat m.i. leuker.
 
Hi Lamp,

Deze keuzes zijn lastig, en heel herkenbaar! Ik denk dat je voor jezelf eerst eens moet nagaan wat je wilt. Een analoog monofone synth met wat extra patch mogelijkheden? Kies de Moog. Een synth met onbeperkte mogelijkheden qua samenstelling, routing en uitbreiding? Eurorack.

Ik heb een aantal jaar met semi-modulaire synths gewerkt, en sinds een jaar een eurorack er bij gehaald. En het verschil was velen malen groter dan ik verwacht had. Met semi-modulair (zoals de M32) zit je vast aan routings die door de fabrikant zijn vastgelegd. Ik had een aantal semi-modulaire bakken naast elkaar (Dark Energy/Boomstar/MS20), maar het bleeft toch vooral beperkt tot hier en daar een LFOtje er bij, of twee oscillators met elkaar moduleren. Dit kan heel tof zijn, maar haalt het niet bij de vrijheid die je hebt met eurorack. Een modular is meer werk, maar de mogelijkheiden zijn eindeloos.

Dank voor het meedenken ProtoHuman. Ik heb voorlopig nog geen knopen doorgehakt en ik wacht nog even een aantal dagen voordat ik wat ga bestellen. Na al dat orienteren zit ik behoorlijk op een roze wolk en ik hoop binnenkort wel een rationele keuze te kunnen maken.

Wat betreft de mogelijke vrijheden: dat is voor mij juist geen vereiste. Ik wil vooral bruikbare patches maken en niet eindeloos wegspacen tussen de bliepjes. En ik denk dat na het aankopen van Mother 32 en Atlantis, dat ik met een paar extra modules daarna al behoorlijk ver ben.
 
Als ik het zo lees dan denk ik dat je inderdaad beter uit bent met de Mother-32. Die biedt toch wat meer functionaliteit en ook nog eens voor een lagere prijs. De sound is natuurlijk altijd een kwestie van smaak, maar je kunt natuurlijk altijd starten met de Moog en later de Atlantis er bij doen. Persoonlijk zou ik het dan bij 1 complete synthvoice laten en er andere, minder all-in-one, modules bij doen. Anders dan hou je toch meer twee, welliswaar flexibele, monosynths en het leuke van modular is juist dat er zoveel leuke kleine modules zijn die ieder hun eigen functie hebben. De kracht zit vaak in het combineren van die losse kleinere modules. Ja, dat kost meer geld, maar op de langere termijn is dat m.i. leuker.

Het is vrij vervelend voor mijn portemonnee dat ik ze alle twee graag wil hebben.

Ik ga me de komende dagen nog eens inleven in de demo's van beide apparaten. Hopelijk ben ik één van de twee straks zat.
Eindeloos doorbouwen met losse modules klinkt leuk, maar ik wil het wel praktisch houden. Of ik daar veel verder in ga, dat zal dan blijken als ik eenmaal een basis-rack heb staan.
 
Qua FX kun je toch wel aan een BBD of desnoods digitale delay denken. Je kunt ook allerlei flanger en chorus effecten er mee maken wat natuurlijk enorm veel leuks doet voor je geluid en vaak al meegeleverd wordt met synthesizers.

De rest is prima te doen als pedaal of VST.
 
Mijn (pro)tip is; neem er een VCA module bij, b.v. de uVCA van Intelijel. Modulatie bronnen worden veel breder inzetbaar met VCAs zelfs in een semi modular mono synth.

P.S. Ik zou geen twee keer hoeven na te denken, vind de Atlantis een stuk beter klinken en vind de sequencer en (keyboard) van de M32 niet passen in een eurorack module, het is al zo'n gepriegel..! D:
 
Ik heb er een nachtje goed op geslapen en ben uiteindelijk voor de Atlantis gegaan. Ik was vooral bang om de Moog saai te gaan vinden (ook al vind ik de filter echt fantastisch). Hoop niet dat ik hier met pek en veren word afgevoerd voor zo'n uitspraak.

Bedankt voor de VCA tip, maar vooralsnog heb ik geen idee wat ik exact uit de Atlantis kan halen en weet ik dus ook niet wat ik daarin mis. Gelukkig zijn dit soort modules niet al te kostbaar.

Mij leek het hebben van een sequencer juist een grote luxe in dit vroege stadium, maar ik kan me voorstellen dat je er na een tijdje niks meer mee te maken wilt hebben.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top