Eerste modular

Qua FX kun je toch wel aan een BBD of desnoods digitale delay denken. Je kunt ook allerlei flanger en chorus effecten er mee maken wat natuurlijk enorm veel leuks doet voor je geluid en vaak al meegeleverd wordt met synthesizers.

De rest is prima te doen als pedaal of VST.

Ik heb een paar avondjes besteed aan het zoeken naar effecten, maar ben compleet lost geraakt in het aanbod.
Mij sprak vooral een pedaal aan (Strymon El Capistaan), afgaande op wat youtube videos.

Maar het voelt niet goed om nu al geld hier aan uit te geven. Ben bang dat ik snel wat beters ga vinden met mijn beperkte kennis.
 
Ik heb er een nachtje goed op geslapen en ben uiteindelijk voor de Atlantis gegaan. Ik was vooral bang om de Moog saai te gaan vinden (ook al vind ik de filter echt fantastisch). Hoop niet dat ik hier met pek en veren word afgevoerd voor zo'n uitspraak.
Ik heb lang terug ook al geleerd dat je je niet blind moet staren om specs, het gaat erom wat jou persoonlijk inspireert.
 
Hi Lamp,

Deze keuzes zijn lastig, en heel herkenbaar! Ik denk dat je voor jezelf eerst eens moet nagaan wat je wilt. Een analoog monofone synth met wat extra patch mogelijkheden? Kies de Moog. Een synth met onbeperkte mogelijkheden qua samenstelling, routing en uitbreiding? Eurorack.
...
+1

@Lamp tenzij je al wat je wil aanschaffen ergens eerst kan uitproberen, kan je mss beter eerst het systeem dat je wenst met modulaire software 'nabouwen' (zoals met bvb. Reaktor of een gratis vergelijkbaar pakket) en ook beperken tot de hardware specificaties bvb. monofoon, geen velocity, etc. Zo kan je makkelijker een ervaring op doen en te weten komen wat je ermee wel of niet zal kunnen doen. De mogelijkheden dus. Uiteraard zal de klank een andere smaak hebben, maar dat weet je zelf ook hé.
 
Ik heb een paar avondjes besteed aan het zoeken naar effecten, maar ben compleet lost geraakt in het aanbod.
Mij sprak vooral een pedaal aan (Strymon El Capistaan), afgaande op wat youtube videos.

Maar het voelt niet goed om nu al geld hier aan uit te geven. Ben bang dat ik snel wat beters ga vinden met mijn beperkte kennis.

FX pedaals zijn er inderdaad te over (en zeer gevarieerd in kwaliteit), maar de el capistan is wel 1 van de beste delays in pedaal-land, er zit ook een spring reverb emulatie in, erg mooie sound. De hele range van strymon is top, vooral de timeline en bigsky zijn unbeatable maar wel duur.
Als je een leuke multi-fx pedaal wil voor weinig is de zoom ms70-CDR een leuke optie.

Wat betreft modular, ik heb eerst even gekeken bij anderen met een modular wat allemaal mogelijk was, dat gaf een hoop nieuwe inzichten.
 
Ik heb er een nachtje goed op geslapen en ben uiteindelijk voor de Atlantis gegaan. Ik was vooral bang om de Moog saai te gaan vinden (ook al vind ik de filter echt fantastisch). Hoop niet dat ik hier met pek en veren word afgevoerd voor zo'n uitspraak.

Bedankt voor de VCA tip, maar vooralsnog heb ik geen idee wat ik exact uit de Atlantis kan halen en weet ik dus ook niet wat ik daarin mis. Gelukkig zijn dit soort modules niet al te kostbaar.

Mij leek het hebben van een sequencer juist een grote luxe in dit vroege stadium, maar ik kan me voorstellen dat je er na een tijdje niks meer mee te maken wilt hebben.

Ik heb ook meer met de Atlantis dan de Moog, heel helder en precies, makkelijk fijn in het gehoord liggende geluiden. Dat is een beetje het Roland karakter.

Ik heb een paar avondjes besteed aan het zoeken naar effecten, maar ben compleet lost geraakt in het aanbod.
Mij sprak vooral een pedaal aan (Strymon El Capistaan), afgaande op wat youtube videos.

Maar het voelt niet goed om nu al geld hier aan uit te geven. Ben bang dat ik snel wat beters ga vinden met mijn beperkte kennis.

Heel veel effecten kunnen of willen te veel denk ik.

Een simpele BBD echo die je qua delay time en feedback niveau kunt aansturen met CV is al heel spannend in de juiste handen. Stel dat je ene hele korte delay tijd met veel feedback krijg je al een soort van aangeslagen toon als je er een tikje doorheen stuurt. Als je dan vervolgens de delay time moduleert met CV kun je er gewoon een melodie op spelen, of een basskick mee maken. Een iets langere delay die je moduleert met een LFO kun je als chorus gebruiken. De mogelijkheden zijn eindeloos en het is vaak juist leuk om het voor het filter al te gebruiken of juist de feedback loop door je filter te laten gaan. Delays zijn in mijn ogen meer iets wat je voor je klankenpalet gebruikt dan strikt alleen als saus over je geluid heen.

Hoe ze allemaal qua geluid zijn weet ik niet maar je hebt hele simpele van Doepfer die gewoon al de basics doet die ik hier beschrijf.

FX pedaals zijn er inderdaad te over (en zeer gevarieerd in kwaliteit), maar de el capistan is wel 1 van de beste delays in pedaal-land, er zit ook een spring reverb emulatie in, erg mooie sound. De hele range van strymon is top, vooral de timeline en bigsky zijn unbeatable maar wel duur.
Als je een leuke multi-fx pedaal wil voor weinig is de zoom ms70-CDR een leuke optie.

Wat betreft modular, ik heb eerst even gekeken bij anderen met een modular wat allemaal mogelijk was, dat gaf een hoop nieuwe inzichten.

Dat is wel waar maar ik beschouw het niet als een onderdeel van een modular.
 
Citaat:

@Lamp tenzij je al wat je wil aanschaffen ergens eerst kan uitproberen, kan je mss beter eerst het systeem dat je wenst met modulaire software 'nabouwen' (zoals met bvb. Reaktor of een gratis vergelijkbaar pakket) en ook beperken tot de hardware specificaties bvb. monofoon, geen velocity, etc. Zo kan je makkelijker een ervaring op doen en te weten komen wat je ermee wel of niet zal kunnen doen. De mogelijkheden dus. Uiteraard zal de klank een andere smaak hebben, maar dat weet je zelf ook hé.

Goeie tip! Ik heb even rondgezocht en twee mooie mogelijkheden gevonden:

https://www.softube.com/?id=news150

Voor 99 USD een 20-tal veelgebruikte modules, met uitbreidingen mogelijk (20 dagen trial)

https://www.native-instruments.com/e...try/show/9093/

Euro Reakt (gratis, als je Reaktor 6 hebt, 99 EU) Een gigantische pack met modules. Denk dat dit de beste optie is als het om uittesten gaat.
 
Een simpele BBD echo die je qua delay time en feedback niveau kunt aansturen met CV is al heel spannend in de juiste handen. Stel dat je ene hele korte delay tijd met veel feedback krijg je al een soort van aangeslagen toon als je er een tikje doorheen stuurt. Als je dan vervolgens de delay time moduleert met CV kun je er gewoon een melodie op spelen, of een basskick mee maken. Een iets langere delay die je moduleert met een LFO kun je als chorus gebruiken. De mogelijkheden zijn eindeloos en het is vaak juist leuk om het voor het filter al te gebruiken of juist de feedback loop door je filter te laten gaan. Delays zijn in mijn ogen meer iets wat je voor je klankenpalet gebruikt dan strikt alleen als saus over je geluid heen.

Hoe ze allemaal qua geluid zijn weet ik niet maar je hebt hele simpele van Doepfer die gewoon al de basics doet die ik hier beschrijf.

Waarschijnlijk ga ik ook snel overstag voor de vriendelijk geprijsde Doepfer delay / reverbs, gewoon om dat lege stuk opgevuld te hebben.

Momenteel ben ik niet super veeleisend als het op reverb aankomt, en vooralsnog is het vooral voor de lol. Op een wat langere termijn hoop ik wel een beter beeld te hebben (en spaarcenten) voor wat kwaliteit effecten.
 
Waarschijnlijk ga ik ook snel overstag voor de vriendelijk geprijsde Doepfer delay / reverbs, gewoon om dat lege stuk opgevuld te hebben.

Momenteel ben ik niet super veeleisend als het op reverb aankomt, en vooralsnog is het vooral voor de lol. Op een wat langere termijn hoop ik wel een beter beeld te hebben (en spaarcenten) voor wat kwaliteit effecten.

Een Doepfer met een 256 chip werkt goed voor allerlei chorus / flange / phasey effecten en Karplus Strong achtige dingen. En kwalitatief is dat gewoon prima, denk niet dat je hem gauw beu bent als je exotischere modules koopt later.
 
Met de Atlantis maak je een goeie keuze! Ik heb zelf wat Intellijel modules, en het is erg mooi spul met een heel fijn geluid.

Qua reverb/delay twijfel ik of doepfer een juiste keuze is. Beide modules zijn behoorlijk lofi en hebben een heel sterk karakter. Erg breed inzetbaar zijn ze niet, zeker niet als bread&butter fx. Check eens wat youtube videos van beide modules om een beter idee te krijgen van de klank. Zeker als rackvulling zou ik dat zeker niet doen, koop dan een blind panel en een goed pedaal; of gebruik VST.
 
Ik zou ook nooit voor B&B FX een BBD aanraden (ik weet niet of er überhaupt iets bestaat buiten Doepfer wat een BBD is en niet het label "sterk eigen karakter en lofi" krijgt?), het gaat juist om de synthese achtige dingen die je er mee kunt doen.

Gewoon een digitale bak er achter hangen om de boel wat op te leuken op een wat meer traditionele wijze.

Overigens laat een LXP-15 wel een boel CV/Gate achtige dingen toe, kun je ook leuke dingen mee uithalen.
 
http://s15.postimg.org/m9snw45rf/image.jpg

Aardig geholpen door meneer van modularsynthesizers.nl met het zetten van een paar eerste patches.

Uiteindelijk ben ik voor een vrij basic en compacte effectenmodule gegaan. Het leek me een vrij economische oplossing, en dan kan ik ook prima geluiden maken zonder gebruik van de laptop.

Bedankt voor alle input hier!
 
nu sla je de effecten over?!

de studio electronics tonestar die freelander te koop aanbiedt leek me trouwens ook een leuk alternatief voor de atlantis of moog. ben altijd wel een fan geweest van de se benadering van het arp filter en ook de vco en envelopes mogen er zijn. hoewel de tonestar niet zal knallen zoals de atc-x ?!
 
http://s15.postimg.org/m9snw45rf/image.jpg

Aardig geholpen door meneer van modularsynthesizers.nl met het zetten van een paar eerste patches.

Uiteindelijk ben ik voor een vrij basic en compacte effectenmodule gegaan. Het leek me een vrij economische oplossing, en dan kan ik ook prima geluiden maken zonder gebruik van de laptop.

Bedankt voor alle input hier!

Leuk!
 
http://s15.postimg.org/m9snw45rf/image.jpg

Aardig geholpen door meneer van modularsynthesizers.nl met het zetten van een paar eerste patches.

Uiteindelijk ben ik voor een vrij basic en compacte effectenmodule gegaan. Het leek me een vrij economische oplossing, en dan kan ik ook prima geluiden maken zonder gebruik van de laptop.

Bedankt voor alle input hier!

Mooi synthje zo! Heel veel plezier er mee :okdan:
 
De Rt 60 had een afwijkende kabel en heb ik ondersteboven ingeplugd. Is volgens mij om zeep geholpen (komt amper geluid uit, al doen alle programma's en lampjes t nog wel).

Zuur!
 
De rt60 is deels overleden en zal misschien nog naar de fabrikant worden verstuurd als dat de moeite is qua kosten/mogelijk herstel.

Inmiddels is mijn kast ontwikkeld als volgt, met als laatste aanwinst een maths en een lin/exp vca. Redelijk grote stap voor een beginner, maar ik hou wel van een beetje uitdaging en na een uurtje patchen begint er voorzichtig een kwartje te vallen.

https://i.imgsafe.org/c9618814ee.jpg
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top