Nieuw DSI Tempest OS

Ben blij voor jullie maar ben nog meer blij dat ik een Analog Rytm heb :D

Niet alleen klinkt hij beter, Elektron brengt ook nog es OS updates uit met bugfixes en nieuwe features, zelfs jaren na de release date en dit zonder dat je een petitie moet houden...
 
De petitie is volledig genegeerd volgens mij, omdat ook mensen die geen eigenaar waren van een tempest hebben gestemd o.a. Het had vooral te maken met 1 enkele kerel die beidehand genoeg was om een gesprek aan te gaan met Roger Linn (die geen idee had van de vele klachten) over de stand van zaken. John the Savage is z'n nickname. Info te vinden op het officieuze dsiforum. Die kerel heeft uren en uren met Roger Linn op skype gezeten om alles door te lopen en ineens is er een nieuwe OS :)

Wel mooi voor de eigenaren van een Tempest! Ik moet zeggend at de Tempest nog altijd op mijn misschien lijstje staat. Ik zoek voor live nog een goede drum machine en de Tempest is eigenlijk de enige met een workflow voor live dat me aanspreekt. Wel vind ik het erg jammer dat er geen samples in te laden zijn, dat had 'm min of meer perfect gemaakt qua specs. Elektron spul spreekt mij persoonlijk totaal niet aan alleen al vanwege het karige schermpje. Of elektron spul beter klinkt valt te betwisten. Ik denk dat het vooral aan de gebruiker ligt wat je uit beide machines kunt halen.

Dat de support voor de Tempest buitengewoon crimineel is (okay overdreven, maar geen excuus te zwak om dit woord op deze manier te gebruiken), staat buiten kijf. Het is de reden dan ik er geen gekocht heb vorig jaar.
 
Dat is toch wel een erg groot lijstje met (vrij omvangrijke) bugs om je niet bewust van te zijn.....

DSI is ook bij hun andere producten niet altijd even goed met OS updates (zeg maar redelijk slecht zelfs) maar dit is wel heel bizar :beard:.
 
De software-situatie van de tempest is vrij rommelig. Er draaien twee verschillende microcontrollers met hun eigen firmware. Ik heb het gevoel dat die situatie ingewikkelder heeft uitgepakt dan ze hadden gehoopt. Zo'n drumbak is dan ook nog eens bovengemiddeld afhankelijk van de software, vergeleken bij een polysynth.
 
Of elektron spul beter klinkt valt te betwisten. Ik denk dat het vooral aan de gebruiker ligt wat je uit beide machines kunt halen.

Ik heb ze beide jarenlang gehad. De rytm nog steeds. Ze klinken verschillend als dag en nacht. Beter is natuurlijk altijd subjectief, maar wat mij betreft heeft een drumbak minimaal snappy envelopes nodig, niet van die inconsistent clicky envs zonder punch zoals op de T. Als je geen 4x4 maakt dan klinkt elke kick totaal anders (random) door de envs die niet goed resetten.
Ook fx vind ik belangrijk op een drumbak voor live gebruik, anders heb je weer een extra mengpaneel nodig, fx stompboxen etc.
Daarnaast zijn de samples erg lofi, de wavetables hebben een irritante hiss waardoor ze onbruikbaar zijn, de distortion en compressor zijn echt superslecht, non-resonant hipass filter, allemaal dingen die ze nooit gaan fixen in een OS.
 
Dave Smith liet de gebruikers van hun synths toch ook betalen voor de vervanging van de gare potmeters die ze in de synths hadden gestopt? Was dacht ik iets van $ 300 ofzo.. Ik vind dat eigenlijk geen stijl. Ik zou wel twee keer nadenken voor ik een DSI product koop..
 
En dan nog die absurde prijzen voor remakes van klassiekers... Dan is Korg beter bezig...
 
ja, dat soort dingen houden mij ook tegen om een DSI of nieuwe Sequential instrument te kopen.
Voor zulke bedragen mag je toch zeker wel een goede service verwachten?
 
Dave Smith liet de gebruikers van hun synths toch ook betalen voor de vervanging van de gare potmeters die ze in de synths hadden gestopt? Was dacht ik iets van $ 300 ofzo.. Ik vind dat eigenlijk geen stijl. Ik zou wel twee keer nadenken voor ik een DSI product koop..

Volgens mij zat dat verhaal iets subtieler, althans vanuit Dave's perspectief. Het laten fixen van de encoders was, dacht ik, wel degelijk gratis. Alleen de upgrade naar de pot edition rekende hij geld voor. Het grote probleem was dat mensen op een gegeven moment hun vertrouwen in de encoders hadden opgezegd en dus alleen de vervanging met potmeters als een adequate oplossing waren gaan zien.

Het ironische is dat de P8, met zijn twee synth layers, duidelijk gemaakt was voor een interface met encoders. Ik vond het programmeren van het ding met potmeters maar awkward.
 
Of elektron spul beter klinkt valt te betwisten. Ik denk dat het vooral aan de gebruiker ligt wat je uit beide machines kunt halen.

Nou, dat weet ik nog zo net niet. De Tempest is redelijk berucht om zijn sompige, definitieloze 'natte krant' sound, en als je er wat vets uit haalt is het ondanks de engine en niet dankzij. Ik durf wel te beweren dat de Analog Rytm verreweg de beste drumsynth op de markt is. Wat de Tempest natuurlijk wel weer leuk maakt is dat het (ook) gewoon een polysynth is/kan zijn.
 
Nou, dat weet ik nog zo net niet. De Tempest is redelijk berucht om zijn sompige, definitieloze 'natte krant' sound, en als je er wat vets uit haalt is het ondanks de engine en niet dankzij. Ik durf wel te beweren dat de Analog Rytm verreweg de beste drumsynth op de markt is. Wat de Tempest natuurlijk wel weer leuk maakt is dat het (ook) gewoon een polysynth is/kan zijn.

Haha daar is de krant weer :) Als poly is hij idd best ok. Misleidend is ook wel een beetje dat de dingen die redelijk klinken op yt vaak de samples zijn. Maar ga je 2k uitgeven voor een paar lofi samples? Ik heb ze eventueel nog liggen voor de liefhebber...
 
Ik ken die Tempest eigenlijk niet, maar is het nou echt zo dat je er geen fatsoenlijke beat uit kunt persen? Het is toch ook zo dat de rits aan comp en andere zooi erná ook nogal telt voor een nette groove..
Niet dat ik het per se verdedig maar om nou de Rytm als ultieme drummachine te definieren gaat me wel wat ver. Ik heb hem gehad en na een aantal weken was ik het écht zat dat gekloot in dat kleine schermpje (ok, nu komt iedereen natuurlijk melden dat met de soft interface te doen :D )
 
"Niet alleen klinkt hij beter, Elektron brengt ook nog es OS updates uit met bugfixes en nieuwe features, zelfs jaren na de release date en dit zonder dat je een petitie moet houden... "

Er was ook een groot debat over een RYTM petitie in Elektronauts forum (voor de Tempest petitie) voordat de update met alle nieuwe features. Onder andere, ook nieuwe synthese modellen en de optie "breaks on the fly". Veel user wilde het eerst breaks & nieuwe synthese modellen niet, maar zoals het toen was, ze waren allemaal erg happy.
 
Whatever floats your boat tuulk, maarrrr

Om het een beetje in ander licht te stellen.
Heb en een RYTM en een tempest, en de tempest maakt wat mij betreft korte metten met de RYTM.
De workflow is beter, en ook al moet je soms wat meer tweaken dan de RYTM het eindresultaat is voor wat ik maak gewoon dikker met de tempest.

Als ik een basaal vst vergelijk mag maken is de RYTM een sylenth, en de tempest reaktor.

Echt super vet dat er wen update is.
Al moet ik zeggen dat ik zelf weinig bugs tegen gekomen ben.
 
Ik ken die Tempest eigenlijk niet, maar is het nou echt zo dat je er geen fatsoenlijke beat uit kunt persen? Het is toch ook zo dat de rits aan comp en andere zooi erná ook nogal telt voor een nette groove..
Niet dat ik het per se verdedig maar om nou de Rytm als ultieme drummachine te definieren gaat me wel wat ver. Ik heb hem gehad en na een aantal weken was ik het écht zat dat gekloot in dat kleine schermpje (ok, nu komt iedereen natuurlijk melden dat met de soft interface te doen :D )

Ja dat is zeker waar. Je kan een geluid op de tempest maken, samplen en processen, dan is er vast wat van te maken. Dat is niet waarom ik een drumdoos wil, dan kan ik ook samples downloaden en die processen. Het leuke van drumbakken is dat je live dingen in elkaar kan zetten en al jammend tracks maken of live optreden. En msschien op ideeen komt waar je normaal niet op komt.
 
Niet dat ik het per se verdedig maar om nou de Rytm als ultieme drummachine te definieren gaat me wel wat ver. Ik heb hem gehad en na een aantal weken was ik het écht zat dat gekloot in dat kleine schermpje (ok, nu komt iedereen natuurlijk melden dat met de soft interface te doen :D )

Gek dat mensen met een TR muziek kunnen maken want die hebben helemaal geen schermpje :D

Ik zou het op VST-tjes houden ipv op een drumdoos als je beeld belangrijker vind dan geluid :mega:

Oh ja, er is ook een soft interface voor mensen die niet meer goed horen....
 
Kunnen we ook lobbyen bij Korg voor 'CV-in update' op de Volca Bass, net als op de Monotribe ?

Het zou mooi zijn als het hele OS een keer open source gegooid wordt. Iemand had al eens een keer een poging gedaan een update van het OS te decrypten en daar kwamen bruikbare dingen uit.
 
Gek dat mensen met een TR muziek kunnen maken want die hebben helemaal geen schermpje :D

Ik zou het op VST-tjes houden ipv op een drumdoos als je beeld belangrijker vind dan geluid :mega:

Oh ja, er is ook een soft interface voor mensen die niet meer goed horen....


Nee je snapt me niet, ik heb helemaal niet vaak een schermpje nodig en heb mn share aan drumdozen wel gehad door de jaren. Wat ik bedoel is dat voor bepaalde settings en sub menu's (structuur van je project) enzo dat echt heel lastig te zien is en dat stoorde me. De klank, sure die is top notch.

Anyway. voor de rest moet iedereen gebruiken wat ie wil.
 
Back
Top