Yamaha DX7 sysex inladen

ferdows

Nieuwkomer
Lid sinds
9 Maart 2016
Berichten
10
Ik heb nu al een tijdje een Yamaha Dx7 mk1, nu wil ik er nieuwe patches in laden omdat ik nog 3 lege banks over heb.

Ik heb heb geprobeerd met het programma ''DX Manager'' en een midi kabel tussen mijn audio interface (Focusrite Saffire 6 USB ) en DX7 maar tevergeefs.
 
Vertel eens wat meer, hoe heb je de boel aangesloten, heb je in de manual gekeken?
 
een tijd terug dat ik dat had gedaan maar moet je niet in en uit een kabel naar je interface pluggen.
 
De midi gaat van de MIDI OUT van mijn interface naar de MIDI IN van de DX7.

Voor de configuratie van mijn dx7 heb ik deze stappen gevolgd: http://www.dx7.nl/pc/
 
Je hebt hiervoor 2 kabels nodig!
Midi out interface naar midi in van de dx..
Midi out van de dx naar midi in van de interface..

Dit idd. En midi channel op 1.
En dan de dx7 even op 'avail ' (ipv unavail) zetten, bepaalde knop combinatie, weet ik niet uit mijn hoofd.
 
Dat midi channel op 1 heb ik bij mijn dx11 ook. Alleen dan ontvangt ie sysex (alles correct ingesteld natuurlijk).
Kan iemand dat verklaren waarom? Misschien weet audiocollage dat?
Ik heb (nu nog) enkel de PLG DX. Daar kan sysex op elk kanaal, omdat het volgens de midi standaard werkt, onafhakelijk van channels. Dat het op die oude DX7 nog niet zo was... het verbaasd me. Maar ja, die oude DX7 was ook de eerste digitale synth met midi (dacht ik toch).

Trouwens twee kabels connecteren om een dump-send te kunnen doen... dat heb ik ook nog nooit ervaren hoor. Eén enkele die werkt is voldoende n.m.i.
 
Het was heel normaal in de begindagen van midi om één kanaal te gebruiken. Vergeet niet niet dat digitale overdracht in de kinderschoenen stond. Het is nog steeds een perfect systeem en wat maakt het uit om even naar kanaal 1 te gaan? Bij veel sysex moet je in- en output gebgruiken omdat er een handshake nodig is. Niet bij elk apparaat maar wel vaker. Overigens kan je de baudrate aanpassen als je ooit eens moet sysexen met een enkele kabel, vaak werkt het dan wel.
 
wil dit ook doen maar ik heb een yamaha reface is het dan anders voor dx7 patches?? ben een leek met midi
 
Ik heb een nieuwe MIDI kabel gekocht en het is mijn inmiddels gelukt om de sysex bestand op mijn DX7 over te zetten.
Wel kreeg ik een foumelding op het scherm van mijn DX7 na het overzetten, heel raar maar alles werkt gewoon wel.

Mijn dx7 is uitgebreid met een Syologic kaart waardoor ik in totaal 4 banks heb.
Ik snap alleen niet hoe ik nieuwe sounds naar de andere 3 banks kan overzetten.
 
Back
Top