Virus KC help !

voltaïc cell

Ingeburgerd
Lid sinds
17 mei 2008
Berichten
83
Hallo SF'ers,


Graag had ik raad gehad van één of meer van die super - slimme mensen hier
die mij en vele anderen al hebben geholpen !


Onlangs een Virus KC gekocht voor een spotprijs, goed wetende dat hij volgend probleem
heeft: na +/- 20 min valt de audio weg. Hij blijft gewoon alles doen wat je vraagt,
d.w.z. als je een toets induwt of een knop draait, wordt er midi uitgestuurd, enkel geen
klank. Zelfs sysex transfers blijven mogelijk.
Dus natuurlijk dacht ik: temperatuur-gerelateerd probleem, dus elco's misschien...
Daarmee de meeste elco's veranderd, geen verschil ( let wel: enkele moet ik nog vervangen, alleen heb ik de juiste waarden niet liggen ). De 7805 wordt wel vrij vlug warm, en ik moet
zeggen: het ontwerp van de PCB vind ik, met mijn beperkte kennis, niet zeer goed: de
componenten die warmte ontwikkelen hebben echt geen ruimte genoeg om af te koelen. Ook
dus die 7805. Maar ja, die kunnen wel tegen een stootje, maar de omliggende componenten misschien minder.
Het eigenaardige van de hele historie is dit: het probleem komt enkel voor als je het toestel
bespeelt en programmeert. Dus, als hij 3 of 4 uur blijft aanstaan zonder hem te gebruiken, en je komt na die tijd en je slaat een toets aan, geeft hij normaal audio.
Heeft iemand een idee welke componenten nog temperatuur-gevoelig zouden kunnen zijn ?
Ik heb de hele PCB goed onder de loep genomen ( letterlijk ) en geen sporen gevonden
van een mogelijke kortsluiting die het gevolg zou kunnen zijn van het uitzetten van componenten door de warmte.
Oh ja, soms, in plaats van het verdwijnen van de audio, krijg ik een luidje digitale " trash "
en soms is de audio nog aanwezig, maar heel ver weg onder een soort lichte brom.
It drives me nuts.
Ik denk niet dat het aan de voeding gelegen is: alle waarden blijven stabiel voor en na het
voorkomen van het probleem.
En natuurlijk, de schemas zijn een goed bewaard geheim...


Hartelijk dank voor elke suggestie !
 
Je zou er, als controle, proberen deze extern te koelen (met een computerfan o.i.d.). Als hij dan doorgaat na dat half uur, zou een te warm geworden component de oorzaak kunnen zijn.

JurgeN
 
virus KC help !

virus KC help !

Bedankt voor jullie suggesties,


Ik dacht er ook aan om een fan te installeren. Echter, aangezien het probleem niet
optreedt als je het toestel niet bespeelt, hou ik het even achter de hand.
De scope heb ik er nog niet aangelegd. Goeie suggestie van PWM: ik probeer
het vanavond.


Ook was ik vergeten te melden: alle updates en zo zijn natuurlijk uitgevoerd.


Thanks !


Verdere suggesties blijven welkom !
 
virus KC help !

virus KC help !

Nog een verdere bepaling:
de audio valt weg zowel op de main output als op de
headphones output.
 
Vervelend! Met een scope achterwaards het signaalpad aflopen is inderdaad een goed idee. Ik vind de reactie van het probleem op het spelen vreemd... zou het misschien eerder door trillingen komen (losse of gecorrodeerde connector?) dan door warmte?

Veel van de circuits in zo'n Virus werken altijd even hard, of er nou wel of niet geluid uit komt, dus genereren ruwweg ook een onveranderlijke hoeveelheid warmte.

Over het ontwerp van de voeding zou ik me niet te druk maken. Warmte dissipatie gaat ook behoorlijk goed met andere componenten in de buurt (zolang ze niet thermo-sensitief zijn). De mensen van Access weten wel wat ze doen, op dat terrein, maar proberen de boel natuurlijk tegelijkertijd compact te houden.

De "luide digitale trash" die je omschrijft klinkt mij verdacht in de oren, het geeft aan dat je het probleem eerder in het digitale dan in het analoge domein moet zoeken. In een oude Ensoniq heb ik wel eens gezien hoe van een DAC-convertor sommige bits "vast" bleven zitten, en niet meer reageerden op de digitale aansturing. Misschien gebeurt hier iets soortgelijks...dat de data-stream naar de DA converter op een of andere manier niet meer verloopt zoals de bedoeling is, of dat de DA converter zelf het probleem is.

Groeten,

Rutger

ps. Heb je Access al vriendelijk om hulp gevraagd trouwens? Die hebben vast een idee van wat er aan de hand zou kunnen zijn.
 
Hallo Rutger


Hartelijk dank voor je opmerkingen. Je hebt het probleem goed gevat.


Je hebt volledig gelijk wat de warmte betreft: de circuits werken met of zonder geluid.
Maar het ligt zeker niet aan trillingen en/of loszittende connectoren: ik heb ze gecheckt,
dubbel, triple....enz....


Zoals je zegt ligt het bijna zeker niet aan het analoge gedeelte: alle metingen in en rond de voeding blijven goed voor en na het uitvallen van de audio. Ik ben er nog niet toe geraakt
de scope eraan te leggen: zonder schemas is het voor mij niet gemakkelijk, zoniet onmogelijk, om het signaalpad te vinden van de audio. Ik ken wat van analoge electronica, maar dat digitale..... Ik moet eerst nog alle IC's identificeren, en in de eerste plaats de DAC ( s ) vinden. Twee IC's ken ik al: een flash memory ( AM29F0408 ) en een flash-erasable reprogrammable CMOS PAL ( PALCE16V8 ).


Nog een verdere verduidelijking: de digitale " trash " komt steeds voor wanneer je letterlijk
een klank produceert, m.a.w. een toets inhoud. Als je net niet aan het spelen ben, of net een andere preset oproep, valt de audio gewoon weg en krijg je geen trash. Dit zou kunnen wijzen in de richting van je theorie van datastream. Maar wat dan ?


Ik heb ook getracht een PC-ventilator in te bouwen, maar 1. het geeft storing ( ik tap rechtstreeks van de 12V af ) en 2. het maakt herrie.....


Toch blijft mijn gevoel mij zeggen dat het een gevolg is van warmte: iets zet uit en geeft
een kortsluiting of een slecht contact. Dit kan bevestigd - of net weerlegd - worden door het feit dat als je het toestel uit en dan onmiddellijk weer aanzet, hij weer voor een aantal minuutjes normaal doet. Zal een component dat uitgezet is of zo'n korte tijd ( aan/uit: hoogdtens 30 sec ) weer naar zijn bijna normale toestand terug keren ?


Ik schrijf nu ook een brief naar Access. Dit deed ik nog niet omdat op infekted.org de meningen sterk verdeeld zijn over de dienstbaarheid van Access.


Alle suggesties blijven welkom, bedankt !
 
Aan meningen op internet hecht ik nooit al teveel waarde :), het is zo'n makkelijke uitlaatklep van gefrustreerde mensen dat je niet weet hoeveel ervan waar is.

Maar fabrikanten kunnen qua service soms wel keuzes maken die lastig zijn voor een individuele consument. Bijvoorbeeld alleen service in hun eigen fabriek, of alleen bereid gehele PCBs te vervangen. Dat heeft te maken met kosteneffectiviteit, maar natuurlijk zonde in situaties waarin het misschien anders kan.

Als je hier toevallig iemand kent met een zelfde Virus zou het interessant zijn eens PCBs om te wisselen en zien of jouw moederbord in een andere behuizing, andere voeding, etc wel goed werkt. Ik vermoed toch dat het probleem daar ligt, en dat je zult moeten speuren naar de DAC en de verbinding naar de microcontroller (eventuele multiplexers zitten er misschien ook nog ergens tussen).

Dan kun je gerichter zoeken. Het probleem oplossen met een koeler lijkt me niet handig en misschien op lange termijn ook niet duurzaam... dit is gewoon een defect en dat moet dus eigenlijk gewoon opgelost kunnen worden :). De vraag is alleen hoe lang de zoektocht gaat worden....

Rutger
 
Back
Top