Maschine standalone --> midi --> Ableton?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Weet iemand of ik de Maschine standalone app kan gebruiken enkel voor de sequencer, maar de midi data die het uitstuurt binnen laten komen in Ableton?

Dus ik dacht aan zoiets:
In de Maschine sequencer speel ik wat in, deze stuurt data naar een virtuele midi-out op ch1.
In Ableton heb ik een drumrack met samples op track 1, die reageert op inkomende midi op ch1.

Op deze manier gebruik ik Maschine enkel als midi sequencer, en komt al m’n geluid en fx uit Ableton..

/////

De reden dat ik het vraag is het volgende:
Ik vind de sequencer op zich lekker werken in Maschine. Patterns maken gaat vrij chill..
Alleen ik vind de mixer niet okay.. aux sends werken maf.. mixbussen vind ik niet lekker werken. Als soundsource vind ik Maschine niet lekker werken. Het is TE flexibel, je verandert zo makkelijk iets per ongeluk. Ik word er zenuwachtig van en het irriteert me.

Als ik mn hardware sampler aanstuurt met Maschine werkt dat veel lekkerder vind ik.. dat komt omdat ik amper iets per ongeluk verkeerd kan instellen. Dat ding speelt exact hoe ik het wil..
 
Tuurlijk kan dat. Ik stuur de midi naar mijn externe synth. Dat is dezelfde procedure.
Met een midikabel van de midi out naar de midi-in van je audio interface en klaar. (Als dat midi heeft natuurlijk)
Je moet wel nog even enkele instellingen doen in de Maschine software. Zo moet je de mididestination op "Maschine midi out " ch1 zetten bv. De sampler van dat spoor zet ik dan ook op external maar dat ga jij niet nodig hebben als je Maschine enkel als midisequencer wil gebruiken.
 
hey, da's idd een idee.. een midi kabel van out naar de midi-input...

Alleen... ik heb enkel de midi out van Maschine :)
Iets virtueels qua midi verkeer zou dus beter zijn.. en als dat niet kan moet ik maar een midi-interfeestje kopen..
 
Ik heb een oplossing gevonden:

De IAC bus in OSX doet wat ik wil..

https://www.ableton.com/en/help/article/using-virtual-MIDI-buses-live/

@SynnyS

Als ik Maschine als VST laadt dan wordt Ableton toch de sequencer die Maschine aanstuurt?

Op 'mijn' manier kan ik Maschine's transport controls gebruiken want die wordt als sequencer gebruikt.. Dus ik stel m'n sounds in in Ableton per track.. Daarna kan ik m'n monitor uitzetten en vervolgens enkel de Maschine controller gebruiken om sequences te maken.. Het zal wel niet de meest handige manier zijn maar ik ben al blij dat dit werkt :)
 
Laatst gewijzigd:
Dit filmpje toont ongeveer hoe ik het ook doe maar dan op de Mac...

https://www.youtube.com/watch?v=VmU6Yl2cg7U

• Dus Maschine enkel als sequencer.. Je kan dus je events editten, patters aanmaken, 16 levels, note repeat gebruiken en je kan dus enkel op de controller werken..

• Ableton gebruik je als rack voor al je sounds, mixer en fx en als recorder voor midi om je song te kunnen renderen..
 
maar dat kan toch ook gewoon als je machine als vst in ableton gebruikt...

Ja, zou logisch zijn, en Maschine sync to host afzetten? Maar die optie vind ik wel niet meteen.
Maar als Maschine als plugin gesynced is werkt het toch ook? Dan hoef je niet én Ableton én Maschine software tegelijkertijd te draaien.
Ik bedoel maar, als je je track in de plugin naar verschillende outputs route, kan je ze toch in je Abletonmixer sturen, dat is toch wat je wou?
 
Laatst gewijzigd:
Ja, zou logisch zijn, en Maschine sync to host afzetten? Maar die optie vind ik wel niet meteen.
Maar als Maschine als plugin gesynced is werkt het toch ook? Dan hoef je niet én Ableton én Maschine software tegelijkertijd te draaien.
Ik bedoel maar, als je je track in de plugin naar verschillende outputs route, kan je ze toch in je Abletonmixer sturen, dat is toch wat je wou?

deze manier van werken is nieuw voor me.. Ik heb eigenlijk Maschine eigenlijk nooit als vst gebruikt.

Ik wil zoveel mogelijk op mn controller werken, dus gewoon een beetje sequences maken. Dus de play/stop etc moet wel werken. Als ik de Maschine vst laadt dan kan dat niet meer... Ableton is dan 'leidend' zeg maar.

Ik moet er mss nog effe verder induiken om te kijken wat het handigst is..
 
hey, da's idd een idee.. een midi kabel van out naar de midi-input...

Alleen... ik heb enkel de midi out van Maschine :)

Correctie: er zit een midi out en midi in op Maschine..
Was ik even vergeten..
 
Dat is supervet! Ik wist niet dat je zomaar midden in je project kon wisselen met shift+ctrl tussen de maschine layout en de custom midi layout. Dan kan je hem dus als midicontroller gebruiken én terwijl de maschine VST gewoon blijven besturen...
 
Ik ben nu die Maschine als VST aan het proberen..

Audio naar een audio track in Ableton sturen lukt me... da's mooi.

Maar hoe stuur ik de midi van bijvoorbeeld pad 2 (midi out ch2) naar Ableton en laat het daar binnenkomen op een midi track (midi receice ch2).
En daarnaast wil ik de midi van bijvoorbeeld pad 3 (midi out ch3) naar Ableton en laat het daar binnenkomen op een midi track (midi receice ch3).

Dus zo kan ik een drum rack aansturen op Ableton's midi track 2, en een Operator synth op Ableton's midi track 3.

Het lukt me niet om een midi receive track te selecteren...
 
Back
Top