Roland Jupiter 8 draad

Ik wist niet dat een 12bit JP8 maar 1 seconde duurt over de autotune cyclus. Nooit de 14bitter (hier) naast de stopwatch gezet maar een maatje van me zijn 12 bitter is later omgebouwd naar een 14 bit. Hij hoorde iig geen verschil maar wel dus dat het tunen sneller ging daarna. Hij is hier ook lid op het forum. Zijn forumnaam is Oberheim.

De mythe dat een 12bitter warmer zou klinken heb ik ook weleens gelezen.. er werd dan gerefereerd naar de 'zwevende stemmen' geloof ik.
Een perfect in tuning zijnde synth klinkt niet heel prettig. Maar zelfs een DCO synth als de J6/60 heeft al een prettig verschil in tuning.. als je bv een C3+C4 indrukt. :)

ik ben er wel van overtuigd inmiddels dat er wel verschil kan zijn. Er is toch aardig wat anders aan. En voor zover ik kan zien komt de control voltage altijd van de dac. En ik zie pot data van het panel naar de databus gaan en een control signal decoder sectie op de mod con. Tja Sunny jij hebt gelijk denk ik. De stapjes zijn hoorbaar ook als je met de hand aan de schuifjes zit. De enige manier waarop het vloeiend kan is door modulaties. Een midikit die veel meer doet dan midi on en off zou je niet moeten willen en je moet modulaties het werk laten doen voor een mooie vloeiende sound. Dat is mijn conclusie op dit moment. De 12bit kan dan best beter klinken als dat je smaak is.
 
ik weet niet hoe de kenton werkt, als die een eigen dac heeft dat aansluit op de cv dan kan het kloppen wat je zegt. Ik heb zelf de groove en constateer dat die geen eigen dac kan hebben omdat het niet rechtstreeks aansluit op de voices. het gaat in een eeprom slot wat gereserveerd is voor dcb

de meeste midi interfaces voor polyfone synths emuleren gewoon het keyboard, dwz ze geven keyboard codes aan de main processor als die daarom vraagt: bij de keyboard scan routine.
daarbuiten hebben ze een dac, die enkele cv's geeft voor midi cc functies zoals bv pichbend of filter cutof freq enz...

die voor monofone synths, en zeker de oudere geven cv(s) en gate voor rechtstreekse aansturing van de synth
 
Een midikit die veel meer doet dan midi on en off zou je niet moeten willen

dit moet ik even nuanceren, je wilt wel een uitgebreide kit om zo de patches te saven op je pc bij je song data. wat je beter niet kan doen is met midi data de parameters veranderen tijdens het afspelen, dat bedoelde ik te zeggen
 
De tuning-tijd heeft wel iets te maken met 12 of 14 bit.
De tuning-tijd wordt vooral bepaald door hoe goed de manuele tuning is (zonder de autotune). Zit je er met de manuele afregling veel naast, dan heeft de autotune meer tijd nodig. Dat is logisch want het systeem moet langer omhoog of omlaag gaan en dat gaat per bit. Bij 14 bit duurt dat wat langer dan bij 12 bit.
 
eigenaardig dan dat lid Oberheim het omgekeerde zoals ik bevestigd,namelijk 14bit gaat sneller!
 
Misschien was hij beter afgeregeld ? (Zie bovenstaand )
 
Misschien was hij beter afgeregeld ? (Zie bovenstaand )

haha,ja bij twee toestelen dus zo en op alle andere toestellen dan ook van eigenaars die hetzelfde opmerken,nee dat is het niet; Autotune is gewoon sneller op een 14bits model.
 
kan gewoon een snellere dac zijn die ze gebruikt hebben voor de 14 bit
of vermits bij de upgrade van 12 naar 14 een nieuwere versie van de soft (in eprom) word geinstalleerd
deze een sneller algoritme toepast
verder moet je het niet zoeken
 
Sowieso , wie intereseert het nu echt of het 1 1/2 of 2 seconden is ??
12 of 14 bit , autotune is gewoon snel genoeg .
 
Sowieso , wie intereseert het nu echt of het 1 1/2 of 2 seconden is ??
12 of 14 bit , autotune is gewoon snel genoeg .

Het gaat hem niet om hoeveel seconden het duurt, wel de snelheid ,op een 14 bits versie gaat het dus sneller.
 
Tja , jij zegt het ...:gaap:
Weet niet of het klopt
 
@Digiloog: Kweenie. Hij heeft het over het oppassen van de batterij lek. Lithium batterijen lekken niet.
Wat overigens al opgemerkt is: de 14 bit versie kan sneller zijn als gevolg van het feit dat het sneller aangestuurd wordt. Dat heeft dan op zich niets met de hoeveelheid bits te maken. Het snelheidsverschil is overigens niet groot als de zaak goed afgeregeld is.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top