Roland Jupiter 8 draad

Ik ken iemand die behoorlijk veel verstand van synths heeft, hij had zowel de 12 als 14 bits Jupiter 8 (lucky basterd), maar om dat hij zelf vond dat dat teveel van het goede was heeft hij besloten om de 12 bits te verkopen, niet zonder reden dus.
 
Ik lees ook dat de 12 bit versie makkelijker te servicen is dan de 14 bit versie aangaande moeilijker verkrijgbare IC's in de 14 bit versie.
 
Ik heb 2 keer een 12bit gehad
Nooit last van stapjes, volgens mij heeft het alleen effect op het tuning gedeelte
Wel eens gehoord dat 12bit wat mooier klinkt
Volgens mij allemaal broodjes aap
Ben bewust op zoek gegaan naar ( niet de allereerste versies ) 12 bit en zeer tevreden mee
Zou het daar echt niet van laten afhangen , los van het feit dat er niet heel veel keus/ aanbod is .
 
(He verdorie, kanniet meer editten na 60 minuten
Dan maar zo een revised edition : )

Ik heb 2 keer een 12bit gehad
Nooit last van stapjes, volgens mij heeft het alleen effect op het tuning gedeelte
Volgens wat ik erover heb gehoord en gelezen zouden de 14bit versies iets sneller en iets nauwkeurig stemmen bij indrukken van de autotune. Dit zou met name een verschil uitmaken met de vroege 12 bit versies
De latere 12 bit versies ( grootste deel) stemt al binnen 1-2 seconden alle voices nauwkeurig. Misschien dat je ook nog tijdens opnamesessies 1 keer per uur op de autotune moet duwen en bij de 14 bit 1 keer in 1 1/2 uur ??
Denk dat goed onderhoud en afregelen meer effectief is dan welke versie precies.
Tav stapjes bv bij hoge resonantiewaardes: dat was na inbouw van de groove midiinterface duidelijker aanwezig, nu heb ik eeb kentonmidi erin ( grijpt volgens mij minder diep in in het systeen) en is het effect verwaarloosbaar
Ook wel eens gehoord dat 12bit wat mooier klinkt

Iha volgens mij veel broodjes aap
Ben zelf bewust op zoek gegaan naar ( niet de allereerste versies ) 12 bit en weerom zeer tevreden mee
Zou het daar echt niet van laten afhangen , los van het feit dat er niet heel veel keus/ aanbod is .
 
Bij een 12 bit versie is de resolutie van de KB-CV 1,22 mV. Bij de 14 bit versie is dat 0,33 mV.
V/Oct betekent 83,33 mV per noot. Dan kan je uitrekenen wat het effect is van een 12 versus 14 bit versie.
De extra nauwkeurigheid van de 14 bit versie is niet zo relevant bij de basis tuning, uitgaande van een perfecte afregeling van de VCO's en een stabiele temperatuur. Echter, om temperatuurschommelingen goed op te vangen is dat wel van belang en houdt de 14 bit versie een veel betere stemming.

Zouden er in de jupiter-8 bijvoorbeeld CEM3340 chips gebruikt zijn, dan zou dat niet spelen omdat die een zeer goede temperatuurcompensatie hebben. Bij de jupiter echter is nog van een 'ouderwets' ontwerp gebruik gemaakt met het CA3046 transistor array en een tempco. De compensatie is minder perfect en moet daardoor vaker opgevangen worden met de autotune.
 
@DigiLoog:
Dat wist ik niet eens.
De jupiter-8's die ik op de tafel heb gekregen waren nooit met de CEM3340.
DE Jupiter-6's wel.
Anyway: bij gbruikt van de CEM's is 14 bit DAC voor de tuning dus overbodig als ze goed zijn afgeregeld.
 
"Veel beter stemming houden"... 1 maal per 1/2-1 uur op autotune duwen lijkt me vodoende stemstabiel
Maar dat is persoonlijk natuurlijk
 
@Digiloog:
Dat er in latere Jupiter-8's CEM3340 wordt gebruikt lijkt een broodje aap te zijn.
Dat verklaard waarom ik er nog nooit een gezien heb waarschijnlijk.

@sunny:
De Auto tune corrigeert bij een 12 bits DAC niet 100% perfect.
Niet dat voor de meeste een probleem zal zijn want die lichte zwevingen zijn gewild.
 
Beste marc
100% lijkt me ook wat veel
Zwevingen heb ik nooit zo bemerkt
Zal wel dat ik 2 keer een geluksmodel heb gehad ?
 
Ik heb volgens mij ook een 12 bitter, serienr 131181, maar er zit wel dcb op, weet niet of dat dat een upgrade is geweest en of er dan ook meer upgrades zijn gedaan, (ik moet de bonnen even checken die ik er bij heb) in ieder geval, naar mijn idee hoef ik helemaal niet op de tune knop te drukken.

Als ik er al op druk na een uurtje of wat dan hoor ik geen verschil en klinkt hij gewoon goed.
 
Dcb is al wat latere versie
Eerst: geen dcb
Dan dcb achtig met brede stekker
Dan dcb met smallere gebruikelijker stekker
Dan 14bit

De eerste die ik had (en een vriend van mij ook, 1 serienummer verder :-) ), waren beide pre dbc'ers
En echt geloof me , daar was geen zweving te bespeuren, zouden we ook beiden niet geaccepteerd hebben .
Misschien maakte het uit dat ze toen alletwee zijn gecallibreerd bij huub rohde, die was ex roland medewerker en had 1 van de 2 orginele apparaten waarmee hij alle 8 voices kon checken en afregelen tegenlijk of zoiets.
Waren speciaal door roland gemaakt voor de jp8 en hij kreeg 1 mee bij zijn vertrek daar in ruil voor achterstallig salaris , althans zo herinner ik me het verhaal
Hoe dan ook , ze zijn beiden daar in 1989 afgeregeld en hebben daarna tot 2015 , zonder zwevingen en zonder onderhoud gefunctioneerd
Daarom 12 versus 14 bit, het zal wel volgens het boekje verschil maken, ik heb het nooit bemerkt.
 
Ter aanvulling:
Alle parameters buiten de tuning zijn 8 bit. Dat loopt via een andere D/A converter.
Ongeacht dus van een 12 of 14 bit D/A voor de tuning.

@sunny:
Mooi verhaal hoor.
Speciaal een origineel om te vergelijken?

Wat je nodig hebt om te tunen is een absolute stemgenerator die alle noten en octaven kan laten horen.
Bij het afregelen per voice - met auto tune uit - stem je dan de basisfrequentie, de V/OCT en HF-track.
Hierbij moet de aanvoer van de CV uit de D/A converter wel eerst goed afgeregeld zijn anders onstaat er een veschil tussen de manual tune (afregelen) en de auto tune. Hier gaan mensen makkelijk de fout mee in.
Verder is het veel op en neer gaan tussen de laagste en de hoogste tonen en gerommel in combinatie met de HF-tracking. maar, het loont de moeite om hier veel aandacht aan te geven.
 
Die 8 bit is mn gebruikt ivm geheugen/ preset mogelijkheid ?
Bij het gewoon tweaken zou je denk ik de stappen duidelijk moeten horen , maar dat is niet zo
Daarom lijkt me dat het mn alleen voor de scan en recall tbv geheugen/ presetfunctie is ?

Tav de orginele speciale machine voor de jp 8:
Geloof dat roland , toen de analoog revival starte / na de ergste dip , hem nog terug heeft willen kopen . Hij was speciaal voor service en er was er 1 in japan en 1 in europa . Huub heeft hem toen niet verkocht
Waar hij nu is , is mij niet bekend ( to be continued...?)
 
Laatst gewijzigd:
"Die 8 bit is mn gebruikt ivm geheugen/ preset mogelijkheid ?"

Klopt.

Voor de meeste parameters is dit ook voldoende.
Extra aandacht dient gericht te worden bij het afregelen van de VCF KB-tracking i.v.m. de 8-bit resolutie.
Die kan er net naast zitten. Wat duidelijk wordt bij een volle resonantie.

De afregelprocedures zuigen meestal omdat je niet de labatorium precisie hebt met een multimeter zoals die wordt gesteld in de handleiding. Ik heb geen multimeter die 2,000 volt afleest met die precisie. Daar kan omheen gewerkt worden door je oren te gebruiken en emperisch af te regelen
 
Dat wist ik niet eens.
De jupiter-8's die ik op de tafel heb gekregen waren nooit met de CEM3340.
DE Jupiter-6's wel.

Dat er in latere Jupiter-8's CEM3340 wordt gebruikt lijkt een broodje aap te zijn.
Dat verklaard waarom ik er nog nooit een gezien heb waarschijnlijk.

Mij heb je ook niet horen zeggen dat in de Jupiter 8 cems zouden zitten!
Met de Super Jupiter bedoelde ik de MKS-80 natuurlijk, wat anders :?
Zeg nou niet dat je daar nog nooit van gehoord hebt :stupid
 
Roland Jupiter 8 draad

Hier alles over de grote jupiter dus verder
 
Back
Top