Roland Jupiter 8 draad

@sunny:
NL is een kei op dit gebied omdat het veel producers kent die zat geld verdienen. En ook nog eens de 'uitgerangeerde producers' hebben.
Die willen dat spul wel.

Wat is er mis met de uitgerangeerde producers. Of vind je die mensen tweede rangs of zo. Ik krijg wel dat gevoel.

Waar is eigenlijk het bewijs dat er maar 2K van zijn . Ik zie ze zo vaak op eBay dat ik het eigenlijk niet geloof. Het zijn er eerder 10 duizend .
 
Volgens mij heeft Nederland een behoorlijk hoge synthdichtheid. Sinds synthesizers bestaan altijd een rijk land geweest, vol met nerdy types om ze te kopen en te maken. Redelijk vroeg mee in de analoog / vintage hype met een hoop mensen die al house (achtige) dingen maakten en dan nog die verguisde handelaarsgeest die hier al jaren rondwaart. Kan best dat er een relatief groot deel van de Jupiter 8's hier staan.
 
Kan
Nederland is wel inderdaad altijd erg actief bezig geweest met synthesizers
,
Maar je had ook duitsland en engeland met een veel grotere populatie en japan zelf
2000 is op diverse plekken terug te vinden op het net
10.000 is meer in de richting van de minimoog, die je veel vaker ook tegenkomt
 
Ik vermoed dat het er ook meer dan 10 zijn, ook al wisselen ze nogal eens van eigenaar..
Mijn Jupiter 8 heb ik een aantal jaren van een vriendelijk Belgisch lid over genomen.
Op mijn vraag of hij al spijt had zei hij: "nee hoor, ik heb er nog drie staan" :D
En dat klopte inderdaad. Ze stonden mooi bij elkaar. Naast zijn Synthex. En zijn CS-80. :{
 
Vet verhaal:P
 
Zolang je geen andere mooie vintage synth hebt ,waarschijnlijk wel
Begin er nooit aan, het blijkt het teken te zijn dat je " out" bent
 
Ik heb 2 keer een 12bit gehad
Nooit last van stapjes, volgens mij heeft het alleen effect op het tuning gedeelte
Wel eens gehoord dat 12bit wat mooier klinkt
Volgens mij allemaal broodjes aap
Ben bewust op zoek gegaan naar ( niet de allereerste versies ) 12 bit en zeer tevreden mee
Zou het daar echt niet van laten afhangen , los van het feit dat er niet heel veel keus/ aanbod is .

ik zou dit graag voor eens en voor altijd de wereld uit hebben dus corrigeer me maar als ik het verkeerd heb met specificaties van de betreffende onderdelen dan komen we er wel uit. 12bit of 14bit betreft de opslag resolutie van de patches

waarbij patches een onzin term is, de synth is fixed, het is altijd dezelfde patch met verschillende control voltages op de ingangen

14 bit is 4 keer zo fijn als 12 bit, scheelt behoorlijk. dat de synth daardoor warmer klinkt kan niet kloppen. dan gaat het misschien om andere componenten die veranderd zijn, dat staat precies in de service manual

je merkt het pas als je de 12bit uitzet en weer aan, de "patch" wordt dan grof geladen waardoor die niet meer klinkt zoals ie de laatste keer aan stond. Je kan ook gewoon van patch wisselen als ie aanstaat natuurlijk dat is hetzelfde effect.

dat je bij 12bit stapjes zou horen als je aan de slider zit kan niet want het is geen encoder het is een voltage verdelende pot. als je echt helemaal wild ben van je geluid en je wilt perse geen enkel risico lopen dat je song niet zo wordt opgenomen als je klaar bent dan moet je hem aan laten staan en niet van patch wisselen, ook de 14bit. ik deed dat en daarom ging hij stuk

je hoort stapjes als je met een midikit de sliders gaat bedienen want dan werk je met het interne dac. je wilt dan zeker geen 12bit versie hebben, zoals ik al aangaf want elke bit erbij is een verdubbeling van waarde mogelijkheden. je kan dus beter zoals ik met een modern 16bit dac werken rechtstreeks op de voiceboards zonder in de kist te gaan boren en met de eeprom software gaan kloten waardoor je timing naar den kloten gaat. ik zet er ook nog een midi buffertje voor waardoor je timing nano seconde accuraat wordt. noot aanslagen klinken niet alleen exact op elkaar indien gewenst maar ook elke loop precies hetzelfde. je kan uiteraard swing programmeren en die swing is dan ook altijd precies hetzelfde voor elke keer als je het afspeelt. door met signaal splitting te werken krijg je het nog strakker op elkaar als een akai mpc

12 bit = 2^12 = 4.096 mogelijke stapjes
14 bit = 2^14 = 16.384 mogelijke stapjes
16 bit = 2^16 = 65.536 mogelijke stapjes

ja dat is even schrikken voor de 12 bit eigenaren als je het zo bekijkt niet? Als je met crossmodulaties iets doet dan ga je het heel erg merken dat je je geluid gewoon niet op kan slaan.

Dave Smith was dat probleem zat en gebruikte daarom toen al encoders waardoor je dus de stapjes wel hoort als je aan de knopjes zit, lelijk maar je krijgt wel altijd terug wat je erin stopte. Iedere prophet eigenaar moet dit opvallen, mij wel in ieder geval toen ik dat nog was.
 
ik begrijp de theorie
praktisch save ik continue tijdens het soundeditten, en mij heeft het nooit echt gestoord die "grote verschillen". Crossmodulatie gebruik ik eerlijk gezegd ook niet extreem vaak , misschien dat het daardoor komt .
een indruk die ik wel had was dat ik na m'n groove interface inbouw duidelijker stapjes hoorde bij bewegen van de cutofffrequentie dan daarvoor. terwijl dat met de huidige ( ook 12 bitter) dat minder lijk te hebben met de kenton midiinterface. ook klinken beide jp8 in de basis wat anders ( anders gecallibreerd misschien ?) en kon ik de patches niet zomaar uitwisselen ( vraag me af of anderen daar ook last van hebben bemerkt ? )
 
Laatst gewijzigd:
ik weet niet hoe de kenton werkt, als die een eigen dac heeft dat aansluit op de cv dan kan het kloppen wat je zegt. Ik heb zelf de groove en constateer dat die geen eigen dac kan hebben omdat het niet rechtstreeks aansluit op de voices. het gaat in een eeprom slot wat gereserveerd is voor dcb

Ze hadden beter 8 cv pitch kunnen maken ipv 1 dan kan je met een externe midi cv gewoon polyfoon spelen. De midikits zijn in ieder geval belastend voor de cpu en hebben zodoende invloed op het originele gedrag. Niet echt wenselijk. Ik zal eens in de boeken kijken of die ene cv pitch makkelijk door te trekken is voor alle 8 voices. Lijkt me bijna van niet anders hadden ze het zelf wel gedaan. Of begrijp ik die cv ingang verkeerd. Er staat bij highest note output. Ik heb het nooit gebruikt en snap ook niet zo goed wat dat nou betekent.

Waarom gebruik je de vcf cv niet dan? Dat probleem van die stapjes met midi control zou er dan niet moeten zijn. Een midi-cv kastje kost veel minder ook dan een kit.

Dat je jupiters anders klonken kan ook komen omdat er wellicht niet 1 precies hetzelfde klinkt vanwege de discrete vco's, om nog maar te zwijgen van calibratie verschillen inderdaad
 
Ze hadden beter 8 cv pitch kunnen maken ipv 1 dan kan je met een externe midi cv gewoon polyfoon spelen. De midikits zijn in ieder geval belastend voor de cpu en hebben zodoende invloed op het originele gedrag. Niet echt wenselijk. Ik zal eens in de boeken kijken of die ene cv pitch makkelijk door te trekken is voor alle 8 voices. Lijkt me bijna van niet anders hadden ze het zelf wel gedaan. Of begrijp ik die cv ingang verkeerd. Er staat bij highest note output. Ik heb het nooit gebruikt en snap ook niet zo goed wat dat nou betekent.
:?
Hoe zou je enkel met één cv kunnen bepalen naar welke van de 8 voices deze dient te gaan.
Vandaar toch Highest note output of Lowest note output ?!
 
Autotune doet er op de jp8 ca 1 sec over voor alle 8 de voices, en dat bij de 12 bitters.
Zie niet echt de relevantie van nog sneller ?
Die cv out is inderdaad voor aansturen( hoogste noot) van externe synths.
Wat betreft die osc cv in : ik dacht dat hij gewoon de frequentie van alle osc moduleert. Heb er wel eens een output van de s/h van een system100m aangehangenen dat werkte ( voor zover ik me herinner..) prima. Kan bv ook sequencer erop hangen
Tav de trapjes: als resonantie is hoog en dan aan schuif vcf cutoff schuiven , dan hoor je toch (fijne) trapjes ?
Bij bv sys100 en 100m is dat geleidelijk/ vloeiend.
Bij rechtstreeks 0-5 volt zou ik dat niet verwachten, of mis ik iets hier ?
 
Autotune doet er op de jp8 ca 1 sec over voor alle 8 de voices, en dat bij de 12 bitters.
Zie niet echt de relevantie van nog sneller ?
Die cv out is inderdaad voor aansturen( hoogste noot) van externe synths.
Wat betreft die osc cv in : ik dacht dat hij gewoon de frequentie van alle osc moduleert. Heb er wel eens een output van de s/h van een system100m aangehangenen dat werkte ( voor zover ik me herinner..) prima. Kan bv ook sequencer erop hangen
Tav de trapjes: als resonantie is hoog en dan aan schuif vcf cutoff schuiven , dan hoor je toch (fijne) trapjes ?
Bij bv sys100 en 100m is dat geleidelijk/ vloeiend.
Bij rechtstreeks 0-5 volt zou ik dat niet verwachten, of mis ik iets hier ?

Weet niet daarom zei ik ook wil er nu vanaf, er moet in de manual staan wat voor schuif het is. Als het klopt wat je zegt dan moet het een decoder achtig iets zijn en dan klopt mijn verhaal dus niet. Dan is het net zoals bij de prophet dat je het geluid wel exact kan opslaan. Maar dat zou betekenen dat de 12bit significant beperkt is in het aantal verschillende mogelijke geluiden. En daardoor ook significant minder subtiel is. Vooral bij hefboom modulaties, ik weet even geen ander woord. Misschien valt dat minder op omdat het geen modulaire synth is. Niet het moduleren zelf maar wat je nog toevoegt met de hand aan de schuifjes.
Ik ga nog eens even kijken in de manual, ik spit er graag in dus geen probleem. Als iemand het al zeker weet dan mag die het zeggen alvast. Wel technisch onderbouwt anders blijft het filosofie. Btw het is niet de insteek de 12bit af te zeiken daar gaat het me echt niet om, wil er gewoon een keer uitsluitsel over
 
Ik wist niet dat een 12bit JP8 maar 1 seconde duurt over de autotune cyclus. Nooit de 14bitter (hier) naast de stopwatch gezet maar een maatje van me zijn 12 bitter is later omgebouwd naar een 14 bit. Hij hoorde iig geen verschil maar wel dus dat het tunen sneller ging daarna. Hij is hier ook lid op het forum. Zijn forumnaam is Oberheim.

De mythe dat een 12bitter warmer zou klinken heb ik ook weleens gelezen.. er werd dan gerefereerd naar de 'zwevende stemmen' geloof ik.
Een perfect in tuning zijnde synth klinkt niet heel prettig. Maar zelfs een DCO synth als de J6/60 heeft al een prettig verschil in tuning.. als je bv een C3+C4 indrukt. :)
 
Zo hee 3 jp8 draadjes in de eerst 10 van synthforum op 17 dec 2016. Commerciële toepassing of niet :) iemand moet een Jupiter 8 kwijt voor een leuke prijs voor een verkoper das duidelijk.
 
Nee hoor
Volgens mij gewoon toeval en zo gelopen nav topic over slopen of niet, geen complotten of zo aan de hand :-)

Tunen : loopt 2 keer de 8 voices na in , 1-2 seconde hooguit. Zowel bij m'n eerste (latere) alsook bij mijn huidige ( vroegere ) 12bitter. Vergeleken met bv een a6 -andromeda is het wel een weelde.


De pitchbender links van het toetsenbord doet het wel staploos evenals de envelops lfo etc
Stapjes in de cvf cutoff hoor ik alleen als ik aan de schuif zelf schuif ( met wat resonantie is het beter hoorbaar). Ben benieuwd ...
 
Zo hee 3 jp8 draadjes in de eerst 10 van synthforum op 17 dec 2016. Commerciële toepassing of niet :) iemand moet een Jupiter 8 kwijt voor een leuke prijs voor een verkoper das duidelijk.

Dat ik hierop reageer heeft wel te maken dat ik ermee bezig ben. Ik geloof alleen niet dat het nodig is iedereen extra gek te maken want qua gekte staat de teller al wat langer dan vandaag op 100%. Hij is nu duurder geworden dan hij ooit was als je de inflatie niet meerekent. Inclusief inflatie heb je als eerste eigenaar nog steeds een verlies te nemen.

Ik zat te zoeken wanneer de laatste is verkocht en voor hoeveel om me te orienteren op de vraag prijs. Die is lager dan op ebay en ook zonder verzendkosten en te bezichtigen en te proberen dichtbij. Zo evil ben ik toch niet als je het zo bekijkt. Die nu in japan staat zit helemaal vol met krassen, je bent nog eens verzendkosten kwijt en je moet maar zien wat je krijgt. Kan je bijna beter een retourtje Tokio doen. Die uit frankrijk is al beter maar nog steeds niet zo dichtbij.

Dat hij het nu doet en dat ik hem niet weg moet geven is me door iedereen hier met klem aangeraden. Ik volg zodoende alleen maar de orders op 8o)
 
Back
Top