Ik heb 2 keer een 12bit gehad
Nooit last van stapjes, volgens mij heeft het alleen effect op het tuning gedeelte
Wel eens gehoord dat 12bit wat mooier klinkt
Volgens mij allemaal broodjes aap
Ben bewust op zoek gegaan naar ( niet de allereerste versies ) 12 bit en zeer tevreden mee
Zou het daar echt niet van laten afhangen , los van het feit dat er niet heel veel keus/ aanbod is .
ik zou dit graag voor eens en voor altijd de wereld uit hebben dus corrigeer me maar als ik het verkeerd heb met specificaties van de betreffende onderdelen dan komen we er wel uit. 12bit of 14bit betreft de opslag resolutie van de patches
waarbij patches een onzin term is, de synth is fixed, het is altijd dezelfde patch met verschillende control voltages op de ingangen
14 bit is 4 keer zo fijn als 12 bit, scheelt behoorlijk. dat de synth daardoor warmer klinkt kan niet kloppen. dan gaat het misschien om andere componenten die veranderd zijn, dat staat precies in de service manual
je merkt het pas als je de 12bit uitzet en weer aan, de "patch" wordt dan grof geladen waardoor die niet meer klinkt zoals ie de laatste keer aan stond. Je kan ook gewoon van patch wisselen als ie aanstaat natuurlijk dat is hetzelfde effect.
dat je bij 12bit stapjes zou horen als je aan de slider zit kan niet want het is geen encoder het is een voltage verdelende pot. als je echt helemaal wild ben van je geluid en je wilt perse geen enkel risico lopen dat je song niet zo wordt opgenomen als je klaar bent dan moet je hem aan laten staan en niet van patch wisselen, ook de 14bit. ik deed dat en daarom ging hij stuk
je hoort stapjes als je met een midikit de sliders gaat bedienen want dan werk je met het interne dac. je wilt dan zeker geen 12bit versie hebben, zoals ik al aangaf want elke bit erbij is een verdubbeling van waarde mogelijkheden. je kan dus beter zoals ik met een modern 16bit dac werken rechtstreeks op de voiceboards zonder in de kist te gaan boren en met de eeprom software gaan kloten waardoor je timing naar den kloten gaat. ik zet er ook nog een midi buffertje voor waardoor je timing nano seconde accuraat wordt. noot aanslagen klinken niet alleen exact op elkaar indien gewenst maar ook elke loop precies hetzelfde. je kan uiteraard swing programmeren en die swing is dan ook altijd precies hetzelfde voor elke keer als je het afspeelt. door met signaal splitting te werken krijg je het nog strakker op elkaar als een akai mpc
12 bit = 2^12 = 4.096 mogelijke stapjes
14 bit = 2^14 = 16.384 mogelijke stapjes
16 bit = 2^16 = 65.536 mogelijke stapjes
ja dat is even schrikken voor de 12 bit eigenaren als je het zo bekijkt niet? Als je met crossmodulaties iets doet dan ga je het heel erg merken dat je je geluid gewoon niet op kan slaan.
Dave Smith was dat probleem zat en gebruikte daarom toen al encoders waardoor je dus de stapjes wel hoort als je aan de knopjes zit, lelijk maar je krijgt wel altijd terug wat je erin stopte. Iedere prophet eigenaar moet dit opvallen, mij wel in ieder geval toen ik dat nog was.