Advies bij aanschaf eerste synth

Beetje het zelfde idee als eerst leren vliegen in een klein sportvliegtuigje voordat je aan een Boeing begint. Wel spectaculaire polyfonie van de passagiers tijdens die steile duikvlucht naar beneden terwijl jij koortsachtig door de handleiding bladert, zo veel moet ik wel toegeven.



Het hangt er van af wat je belangrijker vindt. Bakken met opties en routings die nauwelijks nog te volgen zijn voor een beginner om te achterhalen wat wat doet in een patch kan contraproductief zijn voor een beginner. Een Korg MS-20 heeft een simpele basis architectuur en alle speciale routings zijn altijd zeer makkelijk te volgen. Maar je kunt er hele complexe dingen mee doen. En ieder geluid moet je zelf patchen, wat een uitstekende manier is om te voorkomen dat je alleen wat tweakt aan standaard geluiden.

De Moog is mijn optiek inderdaad een wat beperktere machine, dat is een machine die je koopt voor het karakter.

Daar heb je wel een punt mee hoor dat de Virus ti wat lastig kan zijn voor iemand die net begint met Synths...Aan de andere kant weet ie het Synthforum wel te vinden waar een heel goed topic over de ti op staat, verders zijn er bergen met tutorials op youtube vinden waardoor het ook de uitdaging blijft hebben voor als die wat meer van synths weet...en hij heeft al wel wat ervaring met software dus helemaal nieuw zal het niet zijn als ie dankzij de ti de synthese onder de knie krijgt kan die daarna ook met zijn software weer wat beter uit de voeten :)
 
Ikzelf ben gek op oude monofone synths zonder midi en/of presets.
Maar voor de TS lijkt me een virus TI toch wel een stuk handiger en meer waar voor zijn geld.
Multi timbraal, polyfonie, presets, super veel info over te vinden, veel goede tutorials, mogelijkheid om m als VST aan te sturen en toch nog voldoende knoppen om aan te draaien.
 
Er staat ook een nordlead 2 op marktplaats nu voor vrpr 400
Is misschien ook iets ?
 
Feit blijft dat de TI een geweldige synthesizer is waarbij de mogelijkheden oneindig zijn. Analoog is leuk en klinkt leuk, maar vaak heb je ook heel veel beperkingen. Zoals voices, mono gezeur, etc. De virus ligt heerlijk in de mix.

Ben benieuwd waar de topicstarter voor kiest :D.
15 jaar geleden zou ik je gelijk gegeven hebben.
Nu kan je al die mogelijkheden en polyfonie veel goedkoper onder de vorm van plugins hebben. En zelfs al wil je een hardware-only studio, er zijn fantastische oude digitale synths te vinden voor geen geld (tweedehands).
Een voorbeeld: En JV1080 + Akai sampler + een MS20 --- of PC+ DAW + MS20.... hoezo beperkingen?
 
Een Alesis Ion is wellicht een leuke synth om mee te starten. Behoorlijk wat hands-on controls net als bij de Virus TI, alleen ook hier zit je met het duiken in menu's. Indien je voor de, door jou genoemde, stijlen een synth nodig hebt is een Virus TI een welkome gast. De voorgenoemde Korg Minilogue is ook een erg interessante starterssynth :)
 
Valt de eerste synth sowieso niet altijd tegen, als een soort vuistregel?

De mijne was een poly800 reversed keys, kon ik niets mee. Heb hem toen ie de geest gaf ooit opgeknapt met een werkend bord uit een ouwe reserve poly800 die ik op zijn beurt verzaagt heb tot poly800 wekker/klok. De reversed keys ingeruild voor cash en een kaduke polysix. Die ook weer verkocht en uiteindelijk met een p61 geëindigd op een of ander manier. Tsja.
 
Mijn eerste synth was een ms20, daar heb ik veel van geleerd, vind het nog altijd erg leuke synths. Alleen het geluid is niet echt vol en ook de polyfonie viel tegen
Ik denk dat een virus prima is als starter
Vind zelf de nords wat directer klinken, iets minder wollig/virtual
Maar geloof dat dat voor starter niet zo'n punt hoeft te zijn
 
Ik heb besloten niet langer te twijfelen en een beslissing genomen. Jullie adviezen wijzen over het algemeen één kant uit:

De Virus TI, en daar ga ik ook voor! :)

Vanwege de polyphonie, brede range aan klanken en grote beschikbaarheid aan tutorials lijkt mij dit een juist startpunt. Mocht ik verslaafd raken aan hardware (waarvan ik de kans groot acht) dan zal mijn volgende synth waarschijnlijk een monophone worden, want daar ben ik ook heel benieuwd naar.

Zojuist een afspraak gemaakt om morgenavond een Virus op te halen, ik heb er onwijs veel zin in om mijn eerste hardwaresynth onder handen te gaan nemen! Ik zal z.s.m. mijn eerste ervaringen met jullie delen.


Allemaal nogmaals bedankt voor de vele reacties, nooit gedacht dat ik zoveel nuttige input zou krijgen. :okdan:
 
Beetje laat, maar anyways...

Ik zou persoonlijk (mijn smaak) liever een analoge bak halen, omdat die bruter klinken (mijn smaak) en ook waardevast blijven. Bv een juno 6 of 60, polysix, jx3p / jx8p met expansion.

Nadeel is dat deze synths niet multi timbaal zijn en dus maar 1 sound tegelijk kunnen uitsturen en ook vaak niet heel erg geavanceerde opties hebben (who care's). Voordeel is dat ze alleen maar meer geld waard worden en nogmaals veel bruter klinken dan imo digitale synths. En zeker in deze hobby / passie is geld (tenzij je er een hoop van hebt) een dilemma. Dus zodra je de synth niet tof vindt of zat bent is het in ieder geval geen schade in je portemonnee.

nords en virussen zijn natuurlijk wel multitibraal, wat ik zelf altijd dan weer jammer vind is dat je toch weer 1 bak hebt voor 4 synths en de hands-on er weer een beetje van af gaat.

Zelf een nord modular rack gehad, heel veel plezier van gehad btw.
 
Ik heb besloten niet langer te twijfelen en een beslissing genomen. Jullie adviezen wijzen over het algemeen één kant uit:

De Virus TI, en daar ga ik ook voor! :)

Vanwege de polyphonie, brede range aan klanken en grote beschikbaarheid aan tutorials lijkt mij dit een juist startpunt. Mocht ik verslaafd raken aan hardware (waarvan ik de kans groot acht) dan zal mijn volgende synth waarschijnlijk een monophone worden, want daar ben ik ook heel benieuwd naar.

Zojuist een afspraak gemaakt om morgenavond een Virus op te halen, ik heb er onwijs veel zin in om mijn eerste hardwaresynth onder handen te gaan nemen! Ik zal z.s.m. mijn eerste ervaringen met jullie delen.


Allemaal nogmaals bedankt voor de vele reacties, nooit gedacht dat ik zoveel nuttige input zou krijgen. :okdan:

Vannacht alvast even de hele handleiding doorlezen, daarna verder met deze als alles binnen is :

http://www.infekted.org/virus/files/HowardScarr-VirusTutorial-ProgrammingAnalogueSynths.pdf

Veel plezier met je verslaving.
 
Gisteren een Virus TI overgenomen van een vriendelijke man. Alles aan de gang krijgen duurde even (maar dat lag meer aan m'n eigen settings), maar nu ben ik toch echt aan de slag gegaan! M'n eerste indruk? Geen spijt! :) Wat een ontzettend gaaf geluid komt eruit.

Ik heb wel in de gaten dat het een vrij complex apparaat is, maar ik ga graag de uitdaging aan. De eerste klanken zijn in ieder geval bijzonder uitnodigend. @bikkel, bedankt voor dat document, die ga ik zeker gebruiken.

Ik ga weer verder spelen :P
 
Back
Top