EMU Ultra via SCSI op PC

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.019
Locatie
-
Heb hier een EMU sampler, de 5000 ultra en een computer met daarop XP en een SCSI aansluiting.. in zoverre werkend dat de IOMGA zip drive bestanden kan schrijven en lezen :)
Het plan is dus om bestanden tussen de EMU en de PC uit te wisselen.

Nu had ik mijn kabeldoos al doorzocht maar kon niet de juiste kabel vinden om de ZIP op de EMU aan te sluiten.
Wel heb ik een kabel om van de EMU naar de PC te gaan.

Bij het booten wordt de EMU herkent en ik krijg ook de melding "EMU emulator IV scsi processor device" gevonden, maar de juiste software wordt dus niet gevonden bij het installeren.

Op SF kon ik geen draadje vinden maar ik kwam wel de volgende link tegen: http://tweakheadz.com/scsi-transfer-pc-to-emu-sampler/
Er wordt daar uitgelegd dat de SCSI poort (of de EMU eigenlijk) via externe software te benaderen is.

Heb al geprobeerd om soundforge te installeren op mijn XP PC (zoals voorgesteld in de link), maar de versie die ik vond zou een upgrade zijn en er is dus een originele versie nodig die ik niet heb.
Ook heb ik ReCycle geinstalleerd maar daar kom ik geen enkele optie tegen aangezien het ook een demo is denk ik.

Er zijn hier vast mensen die al eens met dit bijltje hebben gehakt.
Alle hulp, software of drivers om het werkend te krijgen zijn welkom :)
Thanx alvast! :mega:
 
Bedankt voor de input :)

De Emulator X3 software heb ik. :) Maar doet die ook transfer via SCSI? Deze had ik niet op de PC met XP draaien maar dat kan ik wel even proberen.

Bij Recylce zat ik kwam ik de support niet tegen.. maar is ook een demo die sowieso niet kan saven. En vanuit een sampler naar PC heb je daar dan weinig aan.

Heb inmiddels wel de kabel gevonden die je omschrijft :) Maar de EMU ziet de ZIP, geformateerd op het IOMEGA formaat, niet als een schijf.
Ik had daarna wel een ZIP met de EMU sampler geformatteerd en toen herkende de computer em weer niet.. dus dat is ook nog niet de oplossing.

Misschien heb ik te makkelijk gedacht, dat de EMU zich bij het connecten als een extern station zou aandienen, maar die mogelijkheid is er dus niet via een driver?
Het file transfer over SCSI is volgens mij ook beperkt tot samples alleen.. en geen soundbanks, of is dat wel mogeljik?

Edit: Snapte de insteek qua X3 niet maar idd de soundbanks wil ik daar inladen.. maar dan moet ik ze dus eerst compleet in de PC krijgen.
Misschien toch maar de SCSI schijf uit de EMU direct op de SCSI kaart in de PC aansluiten dan? Nu maar weer hopen dat ik daar de juiste kabels nog voor heb liggen :D
 
Laatst gewijzigd:
hey leuk, weer een nieuw sampler topic :)

Is het niet veel lekkerder om de converters van de Emu te gebruiken voor sampling ipv alles naar dat ding te pompen vanaf een PC?
 
formatteer je ZIP vanuit de EMU op FAT (niet op EOS native formaat, EOS4.70 benodigd!)

save alle banks die je wil op de ZIP

steek de ZIP in een zip-lezer geconnecteerd met de compu - aangezien je een SCSI kaart hebt die je IOMEGA herkent behoef je dus geen aparte ZIP lezer

X3 opzetten en laden vanaf de ZIP

na aanpassingen op de compu te other way 'round

## of X3 transfers via SCSI doet weet ik (nog) niet daar m'n SCSI-kaart niet werkt onder W7 64b, dat wilde ik dus eens testen... ##

### omdat ik deze weg toch niet wilde uitgaan, heb ik een SCSI ZIP/CD/ROM/CF 19" rack gevonden om zo eventuele transfers te doen ####
 
@ F5: Moet de test nog doen maar ben wel benieuwd of de EMU software variant veel anders gaat klinken dan de hardware.
Had zelf in de hardware versie een aantal synths per toets gesampeld, deze geluiden komen er echt heel mooi uit, maar wil ze nu ook in de PC versie kunnen gebruiken en ook daar bestanden kunnen bewerken. :)

@ Tiger: Dank.. dat formateren op FAT gaat de truc wel doen dan.. Ik draai momenteel EOS 4.62, geen klachten verder maar ik moet dan dus wel upgraden qua OS eerst.

Ik zag EOS 4.7 hieronder staan en ook nog EOS link software voor PC, ook leuk :)
http://homepage.ntlworld.com/soundcreation/

emu-eoslink-300x158.jpg
 
Da's aardig van je maar heb EOS 4.70 er al in zitten.. :)

Heb al even gespeeld met de geluiden die ik had gemaakt en het klinkt allemaal nog oke :)
De ZIP is ook geformatteerd op FAT. Nu nog even uitvissen hoe dat dumpen van een bank werkt...
 
Heb de software een beetje vergeleken maar het verschilt best wel toch. De software heeft wel weer voordelen tov de hardware maar de hardware handelt sommige dingen mooier af.
Het verschil in klank is ook best groot.

Voor dit experimentje heb ik van een Moog ('Source' in dit geval) van iedere toets 1 zaag met een puncy decayed filter erop gesampeld.
Daarna zijn er 2 lagen gelayerd met 1 octaaf verschil. Het startpunt ligt telkens iets anders en zorgt ervoor dat het statische sample karakter een beetje verdwijnt software envelopes zijn duidelijk te strak/snel en er onstaan daardoor klikjes..

In de eerste opname hoor je eerst de software, daarna de EMU5000 en het geluid waar ik het van had gesampeld uit de Source.. Het verschil is best groot omdat de 2 oscillatoren samen door een filter gaan en het VCA ook door oversturing toch anders gaat klinken.

Tweede audio clipje heeft een vast startpunt maar leeft nog best wel omdat alle toetsen los gesampeld zijn.

De software werkt wel stukken overzichtelijker als je met meer samples op een zone wilt werken iig.. het bewerken van de samples moet ik nog even proberen daar maar lijkt me ook makkelijker :)
Beetje off-topic allemaal qua SCSI aansluitingen maar wel weer een leuke vergelijking toch.. *D
 

Attachments

  • Emulator X _ EMU5000 _ Source.mp3
    1,1 MB · Bekeken: 118
  • Emulator X (statisch).mp3
    366,3 KB · Bekeken: 124
Back
Top