EMU Emulator X vs. EMU ultra sampler

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.010
Locatie
-
Hoi die hoi

Ben benieuwd naar ervaringen met de Emulator X software van EMU en hoe deze zich qua klank verhoud tot de EMU samplers uit de Ultra reeks.
Deze software schijnt de samplers uit Ultra reeks zogenoemd te hebben opgevolgd. Hieronder even een kort verhaaltje waarin ik juist nu ineens bij deze software uit kom.

Al een aantal jaren werk ik met de geluidskaarten van EMU, allen tweedehands en niet compleet aangeschaft maar de drivers altijd kunnen vinden op het net.
Eerst een 1820m en toen een 1616 wegens defecte mic input op de 1820m.
De 1820m doet op dit moment nog steeds dienst voor diverse experimentjes en onlangs heb ik weer een 1820m kunnen bemachtigen, helemaal compleet met sync-card en alle in en uitgangen werken :)

Als extra zat er nog een hele serie CD-roms bij, waaronder de Emulator X software. Heb er al weleens over gelezen maar nooit kunnen proberen.
Had begrepen dat je een product uit de EMU serie geïnstalleerd moet hebben, da's het probleem niet echt dus, de 1820m werkt oké maar het installeren loopt nu bij het authorizen iedere keer vast.

De PC waarin ik het installeer is een Pentium III met een tualatin processor, met XP erop.
Had hier de oude 1820m al in draaien zonder problemen en via de firewire van de EMU zelfs een Mlan 01x van Yamaha actief.
Er is onlangs wel een Ensoniq Paris kaart geïnstalleerd die meteen een conflict kreeg met de EMU kaart en ook is het mij nooit gelukt er een TC Powercore in deze computer actief te krijgen.
De Ensoniq kaart is er inmiddels wel uit maar vraag me af of het misschien aan de PC ligt waarom het authorizen niet lukt.

Nu heb ik voldoende opties om te samplen maar ben best wel blij met mijn EMU 5000 sampler en ben benieuwd hoe de software zich qua filters en klank verhoud tot de samplers uit de ultra reeks, eigenlijk, of het de moeite loont om door te zoeken naar een oplossing/PC om de software aan de praat te krijgen.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen/mening :)
 
vreemd, de software werd/wordt verkocht door creative als stand-alone dus weet niet of dit een pre-requisitie is

in de handleiding (van emulator X) staat daarover ook niets vermeld

A:B testje tussen E-mu ultra & de software om eea uit te klaren?

ik ben vooral in Emu X soft geïnteresseerd omdat het de mogelijkheid biedt om (makkelijk) .e4b banken te maken & die dan door te sturen naar de ULTRA...
 
uit de handleiding :

Minimum System Requirements
To use Emulator X you will need at least:
• Pentium IV 1.5 GHz or equivalent CPU (2.4 GHz or faster recommended)
• CD-ROM Drive
• 512 MB RAM (2 GB DDR or greater recommended)
• Windows XP, Windows x64, Windows Vista, or Windows Vista x64
• Onboard Sound or Audio Interface
�� No Hardware
Requirement: As of
software version 3.0
Emulator X3 no longer
requires that a piece of
E-MU hardware be
connected to your
computer system.
 
Thanx voor de input :) De stand-alone versie van de Emulator was pas vanaf X3 en was tevens de laatste versie. Voor de X2 had je nog steeds een EMU kaart nodig.

Mijn rigje qua PC heeft voor het moment voldoende power om een A/B test (hardware vs. software) te klaren maar was juist zo nieuwsgierig naar ervaringen hier alvorens eerst een heel systeem (om) te bouwen tot XP computer. :)

Er schijnen ervaringen te zijn waarin de X3 versie draait op windows 7 x64 maar met de nodige trucs qua files aan de praat krijgen.
First things first.. eerst kijken of deze software goed klinkt al is het sowieso wel de moeite om em te gebruiken om banken te beheren/bouwen. :)
Hoe ga jij die doorsturen trouwens?
 
heb net een (usb) CF adapter gekocht dit weekend - nog eentje voor in de plaats van de floppy drive & we zijn vertrokken
ik heb ook nog een adaptec PCI-SCSI kaart waarmee het nog vlotter zou moeten werken...
eerst nog X3 ergens vinden natuurlijk
 
Ah, oke.. heb onlangs nog een SCSI PCI kaart gekregen.. die was voor mijn SU700 projectjes maar op die manier kan ik de 5000Ultra ook benaderen natuurlijk. :)
Het inbouwen van een meer compatible opslag-iets op de diskdrive aansluiting is ook een idee :)

Je hebt 'n PB trouwens ;)
 
Er schijnen ervaringen te zijn waarin de X3 versie draait op windows 7 x64 maar met de nodige trucs qua files aan de praat krijgen.

Ja de originele EmuX is dat niet, zover ik weet. Die heb ik, maar ik heb alleen de 1212M kaart aan de praat onder Win7. Dat blijft toch een voordeel van HW samplers ;)
 
@ Etaoin: Tja hardware rules :) Maar toch ben ik dan nieuwsgierig naar die software, ook al moet ik het met XP draaien.
Wat vond jij van die emuX sampler? Die eerste versie dan :)

@ Jayoverdose: Ja die Proteus ken ik ook. Maar je hebt daar dacht ik niet de optie om in 'cords' (soort van modulatie matrix) van alles en nog wat toe te wijzen, en da's toch wel wat de EMU Ultra reeks best uniek maakt.

Had zelf toen ik mijn EMU 5000 net nieuw had wat samples gemaakt van wat synths.. en dan met name langere loops. Je kunt dan bv een LFO toewijzen aan het startpunt van in een PWM loop.. denk bv aan een SID PWM geluid wat ook niet telkens op hetzelfde punt start.. zo krijg je een stukken realistischer C64 gevoel :)
Dit trucje kan bv ook met de Ableton en die nieuwe TAL sampler maar bij beiden werkt het nog niet helemaal jofel..

Heb in de blijlage ff een dingetje gedaan wat ik met mijn samples uit de EMU tijdje terug maakte, Rhodes drums en fx zijn extern maar synths komen allemaal uit de EMU5000. Met name vanaf 1:57 is het effect goed te horen op die leads.
 

Attachments

  • EMU5000 jam.mp3
    6,5 MB · Bekeken: 128
Laatst gewijzigd:
zit wel een mod matrix in, maar misschien niet zo'n uitgebreide? heb je een screenshot misschien?
 
Na veel gepuzzel heb ik een soort van demo aan de gang :D

Dit is een screenshotje van de Cords zoals ie in de Emulator software zit. Alhoewel ik er nog niet helemaal uitkom qua de LFO toewijzen (key sync lijkt niet uit te kunnen) lijkt het voor de rest redelijk identiek aan de Ultra reeks :)

ff op de image klikken voor een beter beeld.

9e40831913f5bcd6dca463bb3146fcf3.jpg
 
mooie sampler software, ik heb X en X2 vaak standalone gebruikt. Jammer dat ze gestopt zijn met de ontwikkeling daarvan. De 1820M gebruik ik trouwens nog steeds op Win7 64bits. Veel mogelijkheden en een goede sound.
 
toch even meegeven dat de EG ook op time-based gezet kunnen worden (attack 1/8, decay 2/1, ...) wat de E-mu command stations ook kunnen maar de HW (ultra) samplers niet
ik ken trouwens geen andere (HW) synths waar dit ook kan...
 
@ Etaoin: Tja hardware rules :) Maar toch ben ik dan nieuwsgierig naar die software, ook al moet ik het met XP draaien.
Wat vond jij van die emuX sampler? Die eerste versie dan :)

Ik heb 'm destijds gekocht omdat ik van plan was mijn hw (een S6000) erdoor te vervangen, maar dat is uiteindelijk nooit gebeurd, met name omdat de meegeleverde converter (een variant van het altijd brakke Translator) voor geen meter werkte, en ik geen zin had alle Akai patches met de hand om te gaan zetten.

En inmiddels heb ik Kontakt.

Dus uiteindelijk heb ik 'm vrijwel niet gebruikt. De 1212M geluidskaart die erbij hoorde zit wel nog steeds in een oude PC (met Win7), maar da's meer omdat er "toch iets" in moet.

Mocht iemand nog interesse hebben in een EmuX in originele doos met sample cd's ;)
 
Heb me gisteren toch wel even vermaakt. Vond de Studio Grand die in het CD pakket zat alleen al erg de moeite :) Reverb in de software klinkt ook niet verkeerd, filters zitten ook een aantal van de Morphing varianten tussen, en klinken erg goed.
Krijg alleen nog niet de LFO's in free-run in combi met bepaalde sources maar dat zal wel een instelling zijn denk ik. Maar erg uitgebreide software.
In vergelijking met de hardware komt er best wel veel overeen maar moet het qua klank nog even een keer goed vergelijken, maar zal wel nihil zijn.

Hier draait straks ook weer een 1820m op Win 7 x64 als main geluidskaart. Heb aleens een 1212m in Windows 8 geïnstalleerd, geen enkel probleem ook. Vind het nog steeds een goede kaart, helemaal wat de mogelijkheden betreft.
Het enige probleem is dat je een PC met PCI slot moet hebben maar dat heb ik er wel voor over. Als je een beetje zoekt is er vandaag de dag nog genoeg te vinden in het nieuwere assortiment van moederboards.

@ Etaoin: Die EmuX software doet het toch niet zonder Emu geluidskaart?
 
Hier draait straks ook weer een 1820m op Win 7 x64 als main geluidskaart. Heb aleens een 1212m in Windows 8 geïnstalleerd, geen enkel probleem ook.

Ik heb deze PC pas naar Win10 proberen te zetten, maar daar deed hij het niet meer (...met de drivers die hij nu onder Win7 gebruikt...)

@ Etaoin: Die EmuX software doet het toch niet zonder Emu geluidskaart?

Klopt. Als hij weggaat gaat hij dan ook inclusief 1212M weg. Maar ik heb 'm al regelmatig hier te koop gezet. 0 animo.
 
In vergelijking met de hardware komt er best wel veel overeen maar moet het qua klank nog even een keer goed vergelijken, maar zal wel nihil zijn.

eigenlijk zou je een klank moeten samplen in de Emu Ultra & zelfde klank samplen in X3 en daarna die X3 bank/klank doorsturen/overbrengen naar de Ultra en zo beide klanken vanop de Ultra vergelijken...
 
Back
Top