Wat motiveert jullie om muziek te maken?

Het leuke van muziek maken is voor mij de interactie met mensen die dat ook kunnen, elkaar de ruimte geven om je ding te doen, en juist daardoor te exerceren.
het kleine beetje geld, de leuke vrouwen en de roem is een leuke bijkomstigheid.
 
Dan zal ik ook eens een muzikale duit in het zakje doen in dit leuke topic.

Er is hier al zoveel over gezegd en geschreven, dat het moeilijk wordt voor mij, om hier nog iets nieuws aan toe te voegen.
Ik haal mijn grootste vreugde uit mijn muziek, als ik na veel zoeken en proberen, de juiste akkoorden vind, die horen bij het muziekstuk.
Het geeft me een kick zo dicht mogelijk bij het originele muziekstuk te kunnen komen.
Dan heb ik echt een yes.... gevoel. :)

Vooral wanneer ik de akkoorden zo kan vinden, dat er een vloeiende bass lijn in komt,
geeft me na lang zoeken en uitproberen, een heel voldaan en tevreden gevoel.

Helaas ben ik niet muzikaal genoeg, om zelf nieuwe muziek te kunnen maken...
Maar ik ben al zeer tevreden, als ik weer een muziekstuk kan wegleggen,
wanneer de voor mijn gevoel, juiste registraties en akkoorden zijn gevonden.
En ik met veel plezier weer met een nieuw muziekstuk kan starten.

Zelf zit ik zo'n 4 uur per dag achter mijn instrumenten.
En ben ik nog wel jaren bezig, om al mijn bladmuziek op deze manier, geheel naar mijn smaak aan te passen.

Ik doe trouwens helemaal niets met sequencers, daar heb ik dus helemaal geen ervaring mee.

Gewoon direct spelen met de geluiden van de door me zelf gemaakte combi's van de Kronos.

Wat ook een heerlijk gevoel geeft, als je weer eens een zoveelste combi hebt gemaakt, die heel mooi bij het betreffende muziekstuk, past.
Een heel leuk voldoening gevend extra onderdeel van mijn hobby, is dan ook:
Net zo lang puzzelen door programs van de Kronos op elkaar te stapelen, tot het helemaal naar mijn zin is.
Daar gaat veel tijd in zitten. Maar je leert wel je Kronos kennen. :)

Elk muziekstuk krijgt meestal 2 combi's.
En mijn Tyros4 heeft 8 registraties, klaar staan.
Elk muziekstuk krijgt daarvan 4 registraties.
En daar doe ik het mee.

Genieten daar gaat het om.
En dat doe ik elke dag, als ik achter m'n muziek zit.

Dan voel ik me de :kroon: te rijk.


Piet 8>
 
Het mooie van in de studio zitten is vind ik dat je in je eigen cocoon kan gaan zitten. Muziek is oneindig en dat fascineert me. Helemaal op gaan in een beat of groove en aan de knoppen van je controller of synth draaien en uren lang pielen met een paar noten voor de ultieme melodie. Dus wat dat betreft is het proces al mooi. Helemaal cool als je er dan ook nog na maanden van doorploeteren een afgeronde track van kan maken die wordt uitgebracht. Zwaar proces maar als je er dan naar luistert voel je die gehechtheid met de moeite die je er voor gedaan heb.
 
Alle moeite die je moet doen,
die uiteindelijk tot het gewenste muzikale resultaat leidt,
is bevredigend en zinvol.

Als je er geen moeite voor hoeft te doen, is het uiteindelijk ook geen uitdaging. :)

Zelf moet ik een muziekstuk wel tig malen herhalen,
voordat ik begin te begrijpen welke akkoorden ik nog aan het muziekstuk, toe kan voegen.
Of wat er soms aan de solo-partij nog toegevoegd kan worden.

Soms zijn de partituren met alleen solo balk en akkoordsymbolen, wel erg eenvoudig qua solo partij.
Dan probeer ik de solo-partij ook wat gevarieerder te maken.

Dan moet je dus in mijn geval,
heel veel malen het muziekstuk steeds weer opnieuw spelen,
om de "feel" te krijgen. En het muziekstuk te leren begrijpen.

En dat vele herhalen, daar krijg ik soms wel eens een "kleintje" van. ;)

Maar goed, na die vele moeite krijg ik toch een resultaat waar ik meestal,
met voldoening op terug kijk.

En dan is het mij echt ook al die moeite waard. :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik zat net op wiki te lezen over "motivatie" en kwam dit zeer aardige paragraafje tegen:

Toestand versus actieoriëntatie

Julius Kuhl introduceerde het concept "toestands- versus actieoriëntatie" (state vs. action orientation)[6]. Personen die gecommitteerd zijn aan een zeker doel, over 'action control' beschikken en streven een redelijk moeilijk doel te behalen, zullen gemotiveerd zijn om een zeker doel te bereiken en hoogstwaarschijnlijk een "actieoriëntatie" ontwikkelen bij het handelen om dichter bij het doel te komen. In deze oriëntatie richt de persoon zich voornamelijk op facetten die helpen om het handelen richting doel (blijvend) uit te voeren. Die facetten kunnen zijn; de ontwikkeling van strategieën, het blokkeren van emoties die het handelen in de weg staan, het stimuleren van cognities die het handelen bevorderen en het open staan voor specifieke informatie die relevant is voor het naderen van het doel en blokkeren van irrelevante informatie.

Personen die niet verbonden zijn met het gestelde doel, of die te maken krijgen met een onmogelijke taak, zullen zeer waarschijnlijk een "toestandsoriëntatie" ontwikkelen. In deze oriëntatie richt de persoon zich voornamelijk op facetten die niet helpen om het handelen richting doel (blijvend) uit te voeren. Die facetten kunnen zijn; het focussen op emoties die het handelen in de weg staan, het focussen op cognities die het handelen in de weg staan en het open staan voor alle informatie die voorbijkomt.


Als je het bij muziek maken betrekt dat zijn er aardig wat raakvlakken. Ik denk dat er aardig wat mensen zijn die zich in de "toestandsoriëntatie" herkennen.
Wat Arv hier als citaat gebruikt en als analyse geeft is voor mij juist wat ik gebruik om een inspiratiebron te vinden.
Ik ben een "actiegeorienteerde" persoon. In mijn vak(informatica) ben ik altijd op zoek naar oplossingen. Je hebt dan geen tijd om te gaan zitten kijken naar wat alle mogelijkheden zijn, maar kijk met de alternatieven of je een oplossing kunt vinden.
Met de hobby van muziek maken(komponeren, arrangeren en spelen) zoek ik inspiratie in alles. Ik zoek altijd iets wat me triggert. Het kan een ruzie zijn met mijn vrouw, een situatie met een collega, een klank in de wind, het geluid van een timmerende vakman, een soundje tijdens een (tv)reclame of het geluid van de snelweg. Noem maar op.
Nu schrijf ik niet zoveel meer. Een periode van 15 jaar terug produceerde ik zeker een lied per dag op basis van zo'n "trigger".
Zoek je inspiratie en pluk het. Zelfs de Bijbel zegt: Seek and ye shall find.
 
Laatst gewijzigd:
Naar aanleiding van Pablo's tip heb ik sinds gisteren David Byrnes boek How Music Works in huis. Mooi uitgegeven boek, nu alleen nog de tijd vinden om het te lezen (stapel ongelezen boeken wordt steeds groter). Ik ben erg benieuwd naar zijn kijk op de muziekwereld.

Ondertussen blijf ik toch gewoon muziek maken. Ik kan het niet laten. Misschien is dat toch uiteindelijk mijn motivatie: ik kan niet zonder!
 
Naar aanleiding van Pablo's tip heb ik sinds gisteren David Byrnes boek How Music Works in huis. Mooi uitgegeven boek, nu alleen nog de tijd vinden om het te lezen (stapel ongelezen boeken wordt steeds groter). Ik ben erg benieuwd naar zijn kijk op de muziekwereld.

Voor lezen (voor mijn plezier althans) kan ik al een paar jaar de rust niet meer vinden. Ik wel de docu serie How Music Works gekeken met veel plezier. Die is met Howard Goodall. Daar ben ik dan weer niet te lui voor :P
 
Goed zo! Het boek leest vrij makkelijk, ook als recreatieve leesvoer. Het heeft leuke verhalen met een serieuze aanpak en tegelijkertijd zit er best humor in.
 
Ik kan nog een antwoord geven wat mij motiveert om muziek te blijven maken. :)

Wanneer ik na veel zoeken de voor mijn gevoel juiste akkoorden toegevoegd heb,
die een muziekstuk in mijn optiek nog nodig heeft...,

dan krijg ik daar een heerlijk intens ontspannen gevoel bij.

Dat gevoel, die voldoening die je er van krijgt, dat is zo lekker.

Dus die intense voldoening is bij mij de drijfveer om muziek te blijven maken. :)

En dit schoot me na het plaatsen van dit stuk ook nog te binnen....

Die voldoening kan iedereen vinden.
Super muzikale mensen die het al van nature in zich hebben, en die hun lat nog iets hoger willen leggen.
Maar ook mensen, die wat minder muzikaal aangelegd zijn, en die er wat meer voor moeten doen,
om die lat wat hoger te kunnen leggen. Daar reken ik me zelf een beetje toe.

Gisteravond nog naar Maestro gekeken.
Waar de kandidaten deze keer een wat meer rock georiënteerde prestatie met het symfonie-orkest moesten neerzetten.
Want er zat deze keer ook nog een extra popband bij. En wat popzangers.

En dat gevoel van dirigeren heb ik dus ook. Als ik achter mijn muziek ga zitten.
Dat ik de dirigent ben, van een groot orkest, en dat ik bepaal hoe iets gaat klinken.
Zo fijn om te horen dat de Tyros4 en de Kronos zo'n mooie combinate vormen.

Dat geeft me een heel lekker voldaan gevoel. :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top