Midi-DCB converter. Supergoedkoop

Origineel geplaatst door Chinetti
Nee, maar de arp is monofoon
ja goh... wat doet een arpeggiator nou toch? :D

dus accoorden aan een clock syncen zal niet lukken.
accoorden die niet worden opgebroken door de arpeggiator niet idd.

tenzij je via DCB alleen de note on's opnieuw kan sturen (zonder de daadwerkelijke noot mee te sturen) dan krijg je idd dat ie alle toetsen die al ingedrukt zijn opnieuw triggered...
maar of zoiets bewerkstelligt kan worden?
ik denk het niet aangezien de juno niet weet welke toetsen er zijn ingedrukt en dus bij welke hij note on's moet ontvangen... dus kan het zijn dat dan ook oscs's klinken die eigenlijk niet zouden moeten klinken...

het word echter weer anders bij extern noten aansturen, dan zou je er een kastje bij tussen kunnen zetten die reageerd op triggers en dan, mits de toetsen vanaf masterkeyboard nog zijn ingedrukt, de noten opnieuw stuurt...
dus alleen de note on's worden getriggered en de noten opzich worden onthouden totdat er andere toetsen worden ingedrukt op het master keyboard...

dus:

IF toetsen ingedrukt op masterkbd en trigger ontvangen vanaf andere source THEN send note-on's (incl. note values van masterkbd) naar Juno.

IF toetsen niet ingedrukt op masterkbd en trigger ontvangen vanaf andere source THEN all notes off op Juno.
 
Laatst gewijzigd:
zoiets...
 

Attachments

  • 60chordtrigger.gif
    60chordtrigger.gif
    14,7 KB · Bekeken: 68
wat nutuulk helemaal lachen zou zijn is als dit denkbeeldige kastje ook kan switchen tussen chords triggeren en dan weer arpeggio... waarbij er dus nog een gate op zou moeten zitten die, als ie actief is, word overgegaan op arpeggiator stand... de gate zou je dan bijv. met de hoogste C (die dus weg word gefiltered uit de normale noten) kunnen inschakelen, de note on/off van die toets word dan vertaald naar gate :eureka:

zo, wie gaat hem bouwen? :D
 
nog ff over die triggers...

wat ik geschetst heb is nutuulk zonder Sustain, wat dus inhoud: NOTE ON en meteen NOTE OFF, er word dan dus meteen naar de Release van het geluid gegaan...

het zou daarom ook handig zijn dat je Sustain (of Hold zo je wil) ook kan behouden... dat wil zeggen:
NOTE ON vasthouden tot de volgende trigger, dan een NOTE OFF en meteen weer een NOTE ON...

dus met andere woorden, het is gewoon hetzelfde als een GATE die pas weer opnieuw word ingeschakeld bij de volgende trigger...


enne Ens, je PB box zit barstens vol... ;)
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
@Sixtrak
Ziet er goed uit. Ik denk idd dat dat moet gaan werken

@Hazes
Is het nou gelukt om die PCB-converter erin te prikken???

Nee, niet gelukt. Past simpelweg niet. Ik wacht nog op antwoord van dtronics/ engineersatwork... Hou jullie op de hoogte.
 
even een kleine opmerking ivm de DCB interface van www.chd-el.cz

De mijne heb ik bijna een jaar, maar deed afentoe eens raar (random notenrij, enorm snel, spontaan)

bleek het de kabel te zijn waarvan intern een draadje losgekomen was... (is zelf te herstellen met een soldeerdbout, 5 minuutjes werk)

maybe een tip voor mensen die hetzelfde tegenkomen: check de din plug..
 
iets duidelijker...

er word dus altijd eerst een Note-Off verstuurd en direct daar achteraan de Note-On... verder moet de "MIDI Data Merge & Queue" module ook nog ff weten dat ie maar 1 pakketje moet versturen wanneer er geen toetsen zijn ingedrukt (anders zou er nog een Note-On pakketje achteraan komen en dat willen we niet nutuulk)
:eureka:
 

Attachments

  • trigger2.gif
    trigger2.gif
    19,9 KB · Bekeken: 71
Voor SFers is altijd wat te doen :) stuur maar even een pb of email.

En met Hazes zoeken we een oplossing, de dcb connector op de juno blijkt niet bij alle modellen op de zelfde plek te zitten, waardoor het printje niet goed meer past :(
 
Oplossing gezocht en gevonden. Gratis custom paneeltje met verlengkabels ontvangen en vandaag in m'n juno gezet. Rechts in de juno is net voldoende ruimte om het printje te kunnen monteren. Het enige nadeel is nu dat ik om het midi-kanaal te kunnen wijzigen de juno open moet maken, maar daar kan ik wel mee leven. Staat standaard gewoon op 16 en dat hoeft eigenlijk niet aangepast te worden. Prima service! :okdan:
 

Attachments

  • IMAG0038.jpg
    IMAG0038.jpg
    43,8 KB · Bekeken: 58
  • IMAG0039.jpg
    IMAG0039.jpg
    40,8 KB · Bekeken: 58
IK zat er toevallig ook net naar te kijken. Gisteren m'n juno60 binnengekregen en ik zat al te zoeken naar een midikit.

Ik vraag me alleen wel af wat nu de beste optie is voor de juno60?

- De D-tronics MDCB60 voor 89,95 (misschien 79,95 op ebay) met alle note on/off
- De Kenton pro dcb voor omgerekend zo'n 225 euro met midi in en uit, clock in voor de arp en filter input!
- Tsjechische variant MDCB-2 voor 142 met midi in/out en te veel andere functies.
- Een andere optie??

En kan een mod dit misschien plakken onder deze thread. Ik kan het "call a mod" knopje nergens vinden :D
 
wat genoeg is:

MIDI-2-DCB
MIDI-2-HOLD
MIDI-2-TRIGGER (bij voorkeur middels een noot die buiten het DCB noot bereik valt)

de TRIGGER is nutuulk te gebruiken voor het aansturen van de Arpeggio Clock In, maar op de manier zoals hier boven beschreven, middels een noot dus, kan je ook willekeurige triggers creeren omdat het via note-on's gaat i.p.v. een vaste midi clock timing... ideaal!

DCB-2-MIDI is een beetje onzinnig...
 
Ik heb de d-tronics midi-kit nu een tijdje in gebruik en ben er zeer tevreden over. inbouw was appeltje eitje. úberhaupt fantastico om eindelijk de J-60 aan te kunnen vuren middels midi!! wat een bak! maar dat terzijde..
de kenton kit is schreeuwend duur maar biedt iid. filtering mogelijkheden.
De tsjechische variant schijnt ook een fijne optie te zijn, maar is ook weer duurder dan de kit van d-tronics, net wat je wilt..
succes met je keuze!


_________________

geluk=gelul
_________________
 
Bericht door een moderator:
samengevoegd


Maar die goedkopere van D-Tronics is wel errug interessant, die extra LFO van de Tsjech is dat ook, maar 't is wel een behoorlijke sprong in geld.

Binnenkort maar ook eens een bestelling plaatsen, kan m'n Juno weer even mee (toch genoeg softarps die hetzelfde doen). :)
 
Ik gebruik alleen maar note on/off. De extra funkties op mijn kenton en tjechische geval (heb eerste versie)interesseren me echt niet. Voor arp trigger is het altijd de 808.

Wat wel heel relax is op de Kenton is dat je met die display en knopjes echt super makkelijk kan zeggen, van hee stuur eens even midi uit op dat kanaal. Om dus met de arp van de juno een andere synth aan te sturen of de arp midi data op te nemen. Of laat de juno ff geen midi in ontvangen. Dat je dus niet per ongeluk op een toets kan drukken van je masterkeyboard en je net ingetoetste prachtige arp loop weg is

Je wil bijvoorbeeld ook niet juno arp midi data opnemen op hetzelfde kanaal als waar de juno naar luistert, dus dan is het ook super relax als je heel makkelijk kanaal van ontvangen en verturen kan wijzigen. Je hoeft dus niet met ieniemienie dipswitches aan de gang of aan de achterkant van de synt te wezen
 
Ik hoop trouwens wel dat die nieuwe tjechische en die van dtronics ook goed overweg kunnen met een snelle stroom aan midi data. Als ik namelijk de note repeat gebruik op de mpc, dan snapt deze converter dat niet helemaal. Maar als je meerdere toesen indrukt icm met noterepeat dan gaat het wel weer ok geloof ik. Ben ff vergeten wat het precies was. De Kenton heeft dat probleem in iedergeval niet.
Het probleem is dus dat er noten wegvallen. Als je een trigger van 1 noot er heen stuurt, hoor je deze af en toe niet.

Verder geen problemen met gewoon spelen hoor, das allemaal dik in orde.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top