Plaatsing akoestisch materiaal

Wildenberg

Ingeburgerd
Lid sinds
9 februari 2012
Berichten
68
Jo peepz,

ik heb een tijdje terug ook al een draadje geopend over de studio/muziekruimte in mijn kelder.

ik heb de afgelopen weken zelf flink aan de slag gegaan met het maken van akoestisch materiaal. Ik heb 8 akoestische panelen (1 meter bij 60 cm), 8 bass traps (1 meter bij 60 cm) en 2 skyline diffusers (60 bij 60 cm) gemaakt.

plaatjes: https://www.dropbox.com/sh/sndocp1zxm1mhyf/AACkTmLtR8vv8lNqO-qa56Lba?dl=0

De panelen/basstraps heb ik gemaakt met een houten framepje met daarin 10 cm 221 rockwool en heb ze bekleedt met een linnen stof, waar het geluid makkelijk doorheen kan.

de donkere panelen zijn de basstraps en de blauwe panelen zijn de andere panelen, bij basstrapps zit nog extra ruimte zoals je op het plaatje kan zien.

Mijn studioruimte is 4,15 m bij 4,50 m en is nu nog helemaal leeg. Ik wil sowieso 2 panelen aan het plafond hangen en 2 aan elke zijkant, voor de eerste reflecties. Daarnaast wil ik een aantal bass traps in de hoeken plaatsen, wellicht 2 op elkaar zodat deze bijna de hele hoek bedekt.

Ik twijfel echter nog waar ik de diffuser ga plaatsen, aan de voorzijde of achterzijde van mijn muur, en waar ik de overige 2 akoestische panelen plaats.

Ook zit ik eraan te denken om niet alle basstraps in de hoeken te plaatsen maar er 1 of 2 schuin tegen plafond te plaatsen zoals hier: http://www.radford.edu/shelm/acoustics/images/DSC03301.jpg

Hopelijk kan iemand me adviseren of tips geven, ik heb heel wat uurtjes werk gehad aan al het materiaal dus ik wil er ook het maximale uithalen :okdan:
 
Ja heb auralex al eens een dingetje geatuurd, zij adviseerde me om de eerste relfectiepunten op de muren/plafond te voorzien van hun akoestische schuim maar zo ver was ik zelf ook al.
Ik weet alleen niet waar in mijn studio de diffuser het beste tot zn recht zal komen (voor of achtermuur) en of ik alle 8 bass traps in de hoeken zal plaatsen of er misschien 2 ergens anders zal hangen.

Ik wou dat ik handig was met het maken van een 3d tekening dan zou ik de situatie waarschijnlijk een stuk duidelijker kunnen laten zien maar hoop dat je he zo ook begrijpt :)
 
tsja, ben geen expert.
ik heb zelf een overdaad aan 2e hands diy spul kunnen kopen, basstraps en super mooie zware gordijnen, hoefde dus niet te kiezen.

ik zou de basstraps in de hoeken doen. monitoren ook niet zo dicht op de muur als in je foto (min 30 cm van muur). boel beetje naar voren halen. is jammer van ruimteverlies maar beter voor reflectie.

als het nog hierna nog steeds niet goed is zou ik die basstraps daar laten zitten en nog meer dempings materiaal kopen/maken.

zelf heb ik foam diffusers boven mn zitplek en voor me aan de muur. daarbij in de hoek van muur en plafond, voor, van die hoek opvullers van foam. dus geen basstrap opgehangen. dat heb ik gedaan omdat ik die basstraps niet goed vast kon zetten. op achtermuur wel basstraps op plek waar muur en plafond raken. akoestiek is goed geworden. altijd schrikken als ik al pratende met iemand vanuit de studio naar mn woonkamer loop, dan valt op dat de reflecties je ineens om de oren vliegen.

succes
 
Tnx voor je reactie Vipal :)

ik heb 8 basstraps en 8 panelen dus ik denk dat ik een heel eind moet komen.

ik ga vandaag even luisteren of er in bepaalde hoeken van de ruimte meer laag ophoopt. Mocht dat het geval zijn dan kan ik die hoeken van de vloer tot het plafond bedekken en 2 hoeken voor de helft. Dan hou ik 2 basstraps over om eventueel op de hoek tussen de muur/plafond recht voor me en achter me te hangen.

Over mijn bureau heb je idd gelijk! Maar alles moet er nog een keer uit want volgende week leg ik een stukje vloerbedekking, dat werkt wat prettiger dan die tegels vind ik ;) Daarna zorg ik voor zeker een halve meter ruimte tussen de speaker en de muur!
 
Je hebt in ieder geval meer dan genoeg spul inderdaad. Ik zou in de muur/muur hoeken waar je desk staat de basstraps van vloer tot plafond doen. De andere basstraps in de muur/muur hoeken achter je.
Links, rechts en boven je de normale panelen op de eerste reflectiepunten (min of meer tussen jou en je monitors in zegmaar. Op het plafond kan je er 2 naast elkaar doen, heb je wat meer oppervlakte) Je diffusers kan je direct links en rechts van je stoel op oorhoogte hangen. Zo absorbeer je de eerste reflecties met je panelen, maar diffuse je de 2e reflecties. Dan kan je nog 2 panelen ophangen op de achterwand. Als je beugeltjes kan vinden waardoor je een ruimte achter de panelen krijgt als je ze ophangt dan verbeter je de werking van de panelen. De laatste 2 panelen kan je direct achter je monitors op de muur hangen zodat die een beetje laag kunnen absorberen zodat je iets minder last hebt dat je monitors dicht bij de wand staan. Soms werkt het beter om je monitors zo dicht mogelijk tegen de muur te hebben (tegen de panelen) en soms heb je betere resultaten om ze iets verder weg te zetten. Uitproberen en luisteren (meten is beter). Wat er gebeurd is dat het laag uit je woofer direct hoort en laag wat uit de achterkant van de speaker straalt via de muur later bij je oor komt. Dit veroorzaakt een piek of een dip op bepaalde frequenties. Door het veranderen van de afstand verplaats je de frequentie van de piek of dip. Succes!
 
Back
Top