Slaapkamer akoestisch behandelen

Eurynom3

Ouwe rot
Lid sinds
29 januari 2009
Berichten
2.320
Locatie
Katwijk
Over enkele weken trek ik bij mijn vriendin in. Alleen in haar slaapkamer kan mijn bureau + monitoren staan. Het probleem is dat ik niet mooi in het midden kan zitten. Dit is nu eenmaal waarmee ik het moet doen. De ruimte anders indelen is echt geen optie.

Ik produceer Hardstyle en vooral het laag is voor mij belangrijk. Op de plek waar ik zit hoor ik veel bas (rond de 40-50 hz). Zodra de kick omhoog pitched met de melodie mee zakt het volume van het laag. Ik gok dat tussen 50/60 en 100 hz het probleemgebied zit.

Bijgevoegd een snelle schets. De pijltjes die ik getekend heb geven aan dat daar iets aan de muur kan komen te hangen. En de pijltjes naast waar ik zit kunnen eventueel staande panelen komen te staan.

Vraag 1: valt er door akoestische behandeling nog wat voor elkaar te krijgen voor het probleemgebied (50/60 tot 100 hz)? Dat deze dus wat meer terug komt/beter hoorbaar is (nu een flinke dip). Sowieso zal er aan de achterkant een goede basstrap komen te hangen. Om het laag rond de 40-50 hz wat terug te brengen.

Vraag 2: Welke tips hebben jullie nog meer? Het budget is niet heel hoog en moet onder de 1000 euro blijven. Liever nog wat lager.

Om jullie een voorbeeld te tonen:

Op 1:17 hoor ik steeds minder bas (/lager volume) als de kick verder omhoog pitched (ik noem het maar even een dip). Vanaf 1:46 is de bas weer veel te veel aanwezig.

 

Attachments

  • Screen Shot 2017-11-05 at 17.42.11.png
    Screen Shot 2017-11-05 at 17.42.11.png
    46,1 KB · Bekeken: 158
Een muziekruimte moet je 100% goed bouwen om goed resultaat te krijgen.
Het is en blijft een slaapkamer in dit geval.
Is het niet een goed idee om een hele goede hoofdtelefoon te zoeken?
Naar mijn mening is het zonde van je investering als je op voorhand al weet dat het niet goed gaat werken.
 
Hoofdtelefoon was ook mijn eerste idee. Maar ik las hier op het forum dat je snel je oren ermee kapot maakt. Het hoeft ook niet studio waardig te zijn. Als ik al van die dip rond de 50/60-100hz af ben ben ik al blij. Maar of zoiets mogelijk is weet ik niet.
 
Dan zul je behoorlijke basstraps moeten bouwen met veel wol. Dan komt het bed iets naar voren ;)
Je zal heel veel leefruimte inleveren om die 50/60 hz weg te krijgen.
Ik heb in mijn studio grote basstraps gebouwd, wol in het puntdak (zolder).
Ik heb 6 pakken rockwool gebruikt en er kan nog wel wat bij, nog niet tevreden hier.

Hoofdtelefoon proberen niet te hard te zetten :D
 
Kan je zelf de akoestiek meten? Ik meen dat ooit gezien te hebben. Dan moet je een microfoon plaatsen en dan krijg je de uitslag in grafiekvorm. Weet iemand wat ik bedoel? Of is dit heel duur?
 
Dat is prima te doen en zelfs aan te raden. Echter... De meeste winst die je gaat behalen is met positionering van speakers en luisterpositie. Je kan dan met bv. een Behringer bcm8000 meten (ding kost €63,-) wat de beste positie is. De frequenties die jij noemt zijn niet zo maar even te behandelen, zeker niet als je ook weinig speelruimte heb in de inrichting. Daar heb je heel veel minerale wil voor nodig (steen- of glaswol). Dat gaat over de modale akoestiek... De geometrische akoestiek is beter te behandelen, dat kan door kaders met minerale wil te maken en die een eindje van de muur te hangen.

op homerecording.be staat een hele toffe gids over akoestiek. Zeker de moeite waard om te lezen. Akoestiek is heel erg leuk om je mee bezig te houden, maar je moet je er wel echt ff in verdiepen. Veel lezen en gerichte vragen stellen en je kan echt wel een leuk resultaat bereiken.
 
Ik neem alles in overweging, dankjewel. Zou dit iets zijn?

https://www.sonarworks.com/reference

Dit zou ik dan willen gebruiken voor zowel speakers als de huidige koptelefoon die ik nu heb (AKG701). En voor de speakers dan nog wel akoestiek behandelen, maar niet extreem. Aangezien deze software al veel kan compenseren.

Iemand hier ervaring mee? Hier trouwens de demo voor je koptelefoon:

https://www.sonarworks.com/reference#player
 
Je begint al direct over een heel moeilijk gebied om aan te gaan pakken in een ruimte waar je maar tijdelijk in gaat werken.
Die software heb ik weinig vertrouwen in; het gaat bij akoestiek ook over galmtijden en die kan je met software niet aanpakken.
Als je die ruimte toch beter wil maken qua afluisterpositie zal je moeten gaan meten en experimenteren met je positie. Er is zeker en vast een aardige verbetering merkbaar als je daarmee aan de gang gaat.

Die AKG701 heb ik zelf ook en die klinkt echt heel goed en vlak in het frequentiespectrum.
Je moet er gewoon voor zorgen dat je niet op hoog volume gaat werken tijdens het producen om gehoorschade / vermoeidheid te vermijden.
 
Ik snap je punt. Maar de galmtijden kan je toch grotendeels aanpakken door akoestische panelen bij te plaatsen?
 
Mocht ik Sonarworks willen gebruiken voor mijn speakers dan heb ik een microfoon nodig voor de meting. Bij die van Sonarworks staat: 48 V Phantom voeding is benodigd. Ik ben in het bezit van een Motu 2408 MK3.

Twee vragen:

1. Moet ik een aparte phantom voeding aanschaffen? Of trekt mijn geluidskaart dit wel?
2. Die microfoon heeft een XLR aansluiting (die je in je geluidskaart moet stoppen, in de IN). Ik neem aan dat ik gewoon een kabel kan gebruiken die van XLR naar jack 6.33 mm gaat? En dat ik deze in de input van mijn geluidskaart moet stoppen?
 
Vraag 1: valt er door akoestische behandeling nog wat voor elkaar te krijgen voor het probleemgebied (50/60 tot 100 hz)? Dat deze dus wat meer terug komt/beter hoorbaar is (nu een flinke dip). Sowieso zal er aan de achterkant een goede basstrap komen te hangen. Om het laag rond de 40-50 hz wat terug te brengen.

Ja (maar als de ruimte een dubbele functie heeft als slaapkamer is de vraag wel of de opoffering van die ruimte het waard is).

Vraag 2: Welke tips hebben jullie nog meer? Het budget is niet heel hoog en moet onder de 1000 euro blijven. Liever nog wat lager.

Ik ben in 2015 een aardig deel van de zomer bezig geweest om akoestisch materiaal te bouwen voor mijn studio. Het resultaat is niet perfect maar wel goed. Als ik de boel zou meten zou ik vast nog wat afwijkingen vinden maar er is niemand in mijn studio geweest die niet onder de indruk was van hoe strak het laag werd weergegeven.

Let op: zelfbouw kan echt een flinke klus zijn. Ik ben er volgens mij uiteindelijk zo'n € 500-700,– mee kwijt geweest dus financieel gezien is het aantrekkelijk, maar het was echt een grotere klus dan ik had gedacht.

Er staat een hoop "hear-say" informatie op het internet maar twee mannen van wie je redelijk klakkeloos uitspraken kunt aannemen zijn Ethan Winer (acoustics expert en eigenaar Realtraps) en Gwen Kuras (acoustics expert en eigenaar GIK acoustics). Ethan Winer heeft zijn eigen forum (http://forums.musicplayer.com/ubbthreads.php/forums/24/1/Ethan_Winer_The_Audio_Expert) en post ook op Gearslutz meen ik. Glen Kuras post sowieso regelmatig op Gearslutz.

Random informatie die ik uit mijn mail en Evernote heb getrokken:

- http://arqen.com/acoustics-101/room-setup-speaker-placement/
- Alle videos op GIK site http://www.gikacoustics.com/
- Getting started, 7 simple rules for broadband acoustical treatment: http://www.readyacoustics.com/getting-started.html (tot aan het verkooppraatje)
- http://realtraps.com/art_room-setup.htm (goed kort & bondig artikel).
- http://ethanwiner.com/acoustics.html (lang artikel 45p, zeker de moeite waard om te printen en rustig door te nemen)
- radford.edu/~shelm/acoustics/bass-traps.html (gaat meer in op het bouwproces)
- DIY basstraps:


Maar.. zoals al geopperd.. het moet wel realistisch blijven. Accepteren dat je je koptelefoon goed moet leren kennen en daar het beste van moet maken kan in sommige gevallen echt de betere optie zijn.
 
Ik ga trouwens in ieder geval Sonarworks Reference 4 proberen. Ik lees veel positieve reacties hierover. Het equalized laat maar zeggen alles bij, zodat je zo neutraal mogelijk hoort.
 
Eindelijk een goede meting kunnen doen met Sonarworks Reference 4. Corrigeert goed moet ik zeggen. Erg tevreden over. Vooral in het laag corrigeert ie goed. Is weer in balans.

Maar dit roept wel weer een vraag op. Aangezien ik nu de lage tonen vrijwel op hetzelfde volume hoor, is het dan nog verstandig om veel bass traps te plaatsen? Of kan ik mij dan beter gaan richten op de reflecties? Als ik nu klap hoor ik een flinke 'ring'/'echo'. Iemand dus een idee?

Zie trouwens ook de meting die ik heb gedaan van mijn ruimte.
 

Attachments

  • Screen Shot 2017-11-13 at 19.15.57.jpg
    Screen Shot 2017-11-13 at 19.15.57.jpg
    50,7 KB · Bekeken: 126
Eindelijk een goede meting kunnen doen met Sonarworks Reference 4. Corrigeert goed moet ik zeggen. Erg tevreden over. Vooral in het laag corrigeert ie goed. Is weer in balans.

Maar dit roept wel weer een vraag op. Aangezien ik nu de lage tonen vrijwel op hetzelfde volume hoor, is het dan nog verstandig om veel bass traps te plaatsen? Of kan ik mij dan beter gaan richten op de reflecties? Als ik nu klap hoor ik een flinke 'ring'/'echo'. Iemand dus een idee?

Zie trouwens ook de meting die ik heb gedaan van mijn ruimte.


Zonder een LF waterfall, waarin de frequentieresponse in de tijd wordt weergegeven, weet je niet of er frequenties zijn die langer dan andere doorklinken.
Dit doorgalmen van bepaalde, vooral lagere, frequenties, heeft hetzelfde effect alsof die frequentie harder staat, ondanks een lineaire frequentieverloop.

Anders dan equalising, werken basstraps op zowel de frequentieresponse als op de galmtijden. Nu heb je alleen de frequentresponse aangepakt.
Dus basstraps zul je ongetwijfeld toch nodig hebben. En teveel basstrapping heb je niet gauw; het zal jouw huidige resultaat alleen maar verbeteren.

Jouw 'first reflection points' moet je zowiezo aanpakken.
Dat ringing bij het klappen zegt echter niet veel.
Het hangt er namelijk van af, wáár je gaat lopen/zitten klappen; zelfs als je ringing hoort als je op jouw luisterpositie gaat zitten klappen, is het traject van jouw handen naar de muur en terug naar jouw oren niet hetzelfde pad dat het signaal volgt uit de speakers via de reflectiepunt naar jouw oren.

Ik hoop dat dit het een beetje duidelijk voor jou heeft gemaakt. :)
 
Ja best wel! Dankjewel :D Ik denk dat ik maar eens moet gaan meten met room eq wizard en verder moet verdiepen om tot een goede oplossing te komen. Want nu weet ik niet welke behandeling ik precies moet toepassen. Sowieso bass traps voor en achter mij. Maar of ik dit moet combineren met difussie is mij nog niet duidelijk. En zo ja welke precies. De eerste reflecties vang ik denk ik op met absorbers.

Wel wil ik alles bij GIK acoustics bestellen.
 
Ja best wel! Dankjewel :D Ik denk dat ik maar eens moet gaan meten met room eq wizard en verder moet verdiepen om tot een goede oplossing te komen. Want nu weet ik niet welke behandeling ik precies moet toepassen. Sowieso bass traps voor en achter mij. Maar of ik dit moet combineren met difussie is mij nog niet duidelijk. En zo ja welke precies. De eerste reflecties vang ik denk ik op met absorbers.

Wel wil ik alles bij GIK acoustics bestellen.

Even REW dowloaden, installeren, inregelen en opnemen maar. REW is veel uitgebreider en speciaal ontwikkelt voor dit soort jobs. Sonarworks meet alleen de ruimte om aanpassingen in het eq gedeelte te doen.

Dus eerst meten, dan weten, dan kopen (of diy).

Diffusie werkt het best bij grote ruimtes. Bij kleine ruimtes kan het zelfs averechts werken...
 
Het klinkt nogal tegenstrijdig tegenover wat ik gister zei (eerst goed meten), maar tot nu toe ben ik van plan het volgende te gaan gebruiken in de slaapkamer (in samenspraak met GIK Acoustics):

- Muur achter mij: 3x 6A Alpha Panel (1D) -> zijn Monster Bass Traps met een beetje diffusie
- Eerste reflecties naast mij (L/R): 2x 244 panels with wooden stands
- Eerste reflecties boven mij: 2x 242 panels for the ceiling
- Muur voor mij: 2x Monster Bass Trap Full range (no limiter)

Het is voor mij wat ik nu kan voorzien heel lastig om de hoeken te behandelen (met bass traps), hoe graag ik dit ook wil. De ruimte in de kamer laat dit niet echt toe. Hiermee zou ik nog veel meer winst behalen, maar ik moet kijken hoe ik dat later nog kan oplossen.

Ik moet alleen nog iets erbij zoeken van 100 euro zodat de shipping kosten gratis zijn (zijn met deze keuzes 120 euro - dan kan ik net zo goed iets voor dat geld erbij bestellen).

Lijkt jullie dit een goede basis-aanpak?
 
Laatst gewijzigd:
[orgineel gepost door Depressoptimist] De meeste winst die je gaat behalen is met positionering van speakers en luisterpositie

Dit lijkt me een betere basis aanpak. ;)

Ik heb ook is een halve dag alleen maar staan schuiven van mn boxen met de rolmaat in de aanslag.
Je moet dat gestructureerd doen, maar er kwam (bij mij iig) een 'ideale' positie uit, in combi met de luisterpositie uiteraard.
 
Back
Top