Hopeless Poet

nakken7

Ouwe rot
Lid sinds
26 augustus 2008
Berichten
940
Hallo allen,

Sinds een tijdje werk ik met een Australische singer-songwriter aan nummers met een atmosferische acoustische vibe. Eerst deed ik alleen de productie en aanvullende studio-instrumentatie, maar nu gaan we er ook live mee spelen.

We vullen elkaar goed aan, aangezien ik hierin ook veel van mijn productiehobbies kwijt kan; echo's, reverbs, filters, synths, mellotrons

Langzamerhand rollen er nummers uit de studio, en daar hoor je dat ook in terug.

Hier is een eerste nummer:



Wat vinden jullie er van?
 
tsja, op zich best leuk.
je weet dat de zanglijn regelmatig nogal uit de pas loopt met het onderliggende schema?
:mega:

Dank voor je matige enthousiasme :D

Nee, dat was me niet opgevallen. Nu je het zegt nog steeds niet trouwens, dus kan ik me er niet zo druk om maken.

:mega:
 
Eerste indruk: Heel erg mooi :okdan:. Maar dan ook echt heel erg mooi.

Ik snap wel wat Jeroen zegt, maar ik krijg de indruk dat dit heel bewust is gedaan in deze track. Wat er gebeurt is dat de zang soms een hele nootafstand van de melodielijn zit. Ik vind dat heel erg mooi omdat het een spanning creëert. Ik probeer dat zelf ook vaak te doen als ik met akkoorden bezig ben. Het geeft iets aan de track mee waardoor het meer wordt dan een "simpel" luisterliedje.

Ik denk dat ik bij 3:15 wel een andere keuze gemaakt zou hebben als het gaat om die gitaar. Iets minder nadrukkelijk contrast creëren. En wat mij betreft vraagt het nummer ook om iets van een beat of percussie vanaf halverwege de track. Iets dat wat duidelijker richting geeft. Kan ook prima in de opbouw die er staat.

Ik moest het nummer drie keer luisteren voordat ik snapte waarom de vocal op deze manier is gemixed. Er zit iets vreemds in de EQ, Ik mis wat laag, misschien alleen in de reverb, weet ik niet. Maar het past wonderwel zoals het is. Ik verlang alleen nog naar een bad van warmte op een gegeven moment :). Gitaartje er heel even uit en dan weer terug samen met een volle pad of vioelen of whatever.

All in all, heel erg mooie compositie, mooi subtiel. Als er meer van dit aankomt, moet ik je misschien toch maar gaan volgen op SC.
 
Ik heb wel veel moeite met de tonale spanning tussen zang en gitaar
Jammer, want het zit verder prima in elkaar
 
Hmm, het verbaast me dat het spanningsverhaal zo breed ervaren wordt. Ik hoor het niet (niet dat ik daarmee aan jullie opmerking wil afdoen natuurlijk).

Misschien wel aardig om wat dingen over de productie uit de doeken te doen:

Acoustische gitaar
Twee takes, ééntje beetje links van het midden, ander iets verder rechts van het midden. Links heeft een lowpass 6db/oct, rechts een highpass. Cutoff is ongeveer rond 1 khtrz. Op beide sporen heb ik los milde compressie toegepast. De beide sporen heb ik als stereosignaal samengevoegd en daarop heb ik naar smaak nog wat compressie en eq toegepast.
Rond 5 khrtz heb ik een dipje geautomate als de vocalen erin komen, om wat ruimte te creëeren. Soms doe ik dat ook rond 2 khrts als de andere partijen dat nodig hebben.
Opgenomen met MXL 550 in neve 511 preamp

Vocalen
Best straightforward, idd met wat eq, vooral om clash met de acoustische gitaar te voorkomen. Suggestie van Dr VL om later wat meer laag toe te voegen vind ik erg goed goed, daar ga ik later nog eens naar kijken
Opgenomen met Rode NT1 in neve 511 preamp

Andere gitaren
Je hoort een dobro voor met een slide, een spaanse gitaar voor plucks en een fender strat voor andere kleine dingetjes. Sommige partijen heb ik door een moogerfooger MF-101 gehaald, de slidegitaar door een Korg MS-10 voor het filter

Mellotron
Strings aan het einde

Korg MS-10
Zoals gezegd als effect op sommige gitaarpartijen, maar ook als aanvulling op de strings uit de mellotron

Basgitaar
komt er ongeveer op een derde van de plaat bij, om het laag wat te vullen. Op dat moment leveren de acoustische gitaren een beetje laag in. Gespeeld via sansamp

Moog Minitaur
Voor beetje extra laag onder de basgitaar, weer wat later in het nummer

Tapedelays
2 x Space echo (twee verschillende opnames), één voor vocalen, één voor andere zaken die het nodig hadden. Tijdens opname feedback soms flink opgedraaid.

Lexicon reverb

Qua arrangement ben ik het met Dr VL eens dat wat percussie halverwege wel cool zou zijn. De afspraak die we hadden was dat ik het nummer een beetje zou aanvullen, maar op een manier dat we alle elementen wel zo'n beetje live zouden kunnen doen. Aangezien we met z'n tweeën gaan spelen krijgen we dit in de basis wel neergezet, maar voor percussie moeten we echt met z'n drieën zijn.

Bedankt voor het luisteren!
 
Klinkt goed! Wel hoor ik ook af en toe wat 'spannends' tussen zang en begeleiding.
Maar misschien let ik er meer op omdat jullie het erover hebben.. :-)
 
Die Iindie sound die omgetoverd wordt tot folk
Knap mooi gedaan inderdaad
Bruist van de lekkere goedheden!
 
ik vond het heel mooi, prachtige stem.. Vooral die laatste noten waren fantastisch.. Ik hoor niets verkeerd. Well done man ! ;)

Klinkt goed! Wel hoor ik ook af en toe wat 'spannends' tussen zang en begeleiding.
Maar misschien let ik er meer op omdat jullie het erover hebben.. :-)

Die Iindie sound die omgetoverd wordt tot folk
Knap mooi gedaan inderdaad
Bruist van de lekkere goedheden!

Cool, dank dat jullie hebben geluisterd en de tijd namen om even te reageren!

Woonkamerversie:



Opgenomen met één condensatormicrofoon, zonder eerst echt een goede positie te kiezen, dus het geluid laat soms te wensen over....

:engel:
 
Ik kan de eerste versie niet op mijn tablet horen, maar op de youtube/woonkamer versie hoor ik dat je de harmonisatie van de zanglijn en de muziek (akkoorden) onder de loep moet nemen; het wringt.

Succes.
 
Om even precies te zijn... Naar aanleiding van de youtubeclip: Op 0:43, 0:47, 1:46, 1:51, 2:20, 2:24, 2:30, 2:50, 2:55. 3:02, 3:25 en 3:30 vind ik het 'spannend'. De zang en gitaar lijken dan een andere weg ten opzichte van elkaar in te slaan. Maar dat kan natuurlijk ook een 'dichterlijke vrijheid' zijn!

Ik weet niet of het beter zou klinken wanneer op die momenten, de gitaar de zanglijn meer zou volgen.
 
Back
Top