Verbouwing kelder

Wildenberg

Ingeburgerd
Lid sinds
9 februari 2012
Berichten
68
Hey people,

ik heb een vraagje over mijn studioruimte in de kelder.

Een tijdje geleden ben ik met mijn muziek van de slaapkamer, naar de kelder verhuist. De kelder leek mij een ideale plek, vooral omdat de rest van het huis minder last heeft van de herrie en ik lekker mijn eigen ding kan doen.

Nu hebben wij een vrij grote kelder en de ruimte waar ik zat was simpelweg te groot, met zoveel galm lijkt het net alsof je in een bunker staat... Zie hieronder de bouwtekening en een paar foto's zodat jullie een beetje een beeld hebben waar ik het over heb ;)

https://www.dropbox.com/s/o85j9kt5h5iq5c2/photo.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/k38xcwo8ww7dsy8/photo%20%281%29.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/he0jkgfo50xi301/photo%20%282%29.jpg?dl=0

Nu is de situatie als volgt, ik heb met de aannemer besproken om een muurtje te laten zetten, en om zo mijn studioruimte kleiner te maken. Mijn eerste idee was om er een vierkante ruimte van te maken en de aannemer gaf aan dat hij de want die hij zet goed gaat isoleren om de ruimte een betere akoestiek te geven.

Mijn kennis over akoestiek is vrijwel 0, dus vroeg me af wat jullie in mijn situatie zouden doen, wat is akoestisch gezien de beste plaats voor een wantje, moet ik ervoor zorgen dat de ruimte vierkant wordt of juist niet? En hebben jullie misschien tips wat voor materiaal ik moet gaan?

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die tips voor me hebben! :) :)
 
Hallo,

1. Een grotere ruimte is akoestisch gezien altijd beter dan een kleinere.

2. Isolatie is heel iets anders dan akoestiek; goede geluidsisolatie betekent alleen dat er geen geluid naar buiten/binnen lekt en heeft op zich helemaal niets te maken met de akoestiek binnen de ruimte (hoe het geluid binnen klinkt).

3. Een vierkante ruimte dient ten allen tijde vermeden worden i.v.m optelling van de room modes uit de verschillende dimensies;
In een schoendoos vorm zullen de room modes van de linker- en rechtermuur op andere frequenties plaatsvinden dan die van de voor- en achterwand. Deze zijn dan beter te verhelpen met akoestische behandeling.

Zoals ik op jouw fotos kan zien, is jouw ruimte niet te groot, en die Low Frequency Ringing (galm) heb je altijd in een kale/lege, en akoestisch onbehandelde, ruimte.
De enige remedie hiertegen en voor een, voor mixing, acceptabele frequentie respons is akoestische behandeling in de vorm van absorptiepanelen (basstrapping & 1e reflectiepunten).

Succes.
 
Mijn kennis over akoestiek is vrijwel 0, dus vroeg me af wat jullie in mijn situatie zouden doen
Praten met iemand die wel iets weet van akoestiek. Akoestiek is niet hetzelfde als isolatie. Isolatie snappen aannemers prima, akoestiek vaak niet.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die tips voor me hebben! :) :)
Het galmt nu inderdaad als een malle. Voordat je permanente dingen gaat doen, ga eerst eens kijken naar zo'n panels zoals deze: http://gikacoustics.co.uk/
 
Tnx voor de snelle reacties!

Misschien had ik er bij moeten zeggen dat ik al wat heb geprobeerd om de galm tegen te gaan, ik heb zoals je op de foto's kan zien theaterdoek opgehangen en heb wat simpele schuimmatjes aan de muur gehangen. Ook heb ik een bank voor het theaterdoek gezet in de hoop dat dat de galm van het laag wat zou dempen maar tevergeefs.. Enkel de hoge reflecties werden wat minder maar het laag dreunt nog steeds als een malle door. Daarom ben ik ook niet meteen over gegaan op het kopen van een hoop akoestisch materiaal ;) Ik produceer voornamelijk hardere dancemuziek (Hardstyle/Harcore richting) dus het laag is eigenlijk altijd stevig aanwezig ^^
Op de foto's heb ik trouwens nog KRK RP5'jes maar ben ondertussen overgestapt op een setje Genelec 8040's dus ik wil niet weten hoe erg die doordreunen benden in de bunker haha...


https://www.dropbox.com/s/x4lc5wsk29ysh8r/Foto%2011-07-15%2023%2009%2000.jpg?dl=0
Foto%2011-07-15%2023%2009%2015.jpg
 
Haha, dat beetje helpt toch niks in zo'n kale ruimte... Weet je wat, demp het licht, zet een kassa bij de ingang en voila: een mooie hardcore club met de bijbehorende sound.
 
Zo te zien is het is een prima ruimte, hij is groot genoeg en het plafon is niet veel te laag.

Haal je werk tafel twee meter van de muur
speakers verder weg van je werk plek en verder uit elkaar.
zet tegen de achterkant een boeken kast. of/en andere diffusie
Zet op een paar meter van de achterkant een bank met tafeltje en daar ook een kleed op de vloer.

En dan kan je gaan optimaliseren.

Zet voldoende spullen in je ruimte, dat maakt dat het niet hol klinkt
Speakers moeten minstens een meter van muur
speakers en luisterplek moeten in ongeveer een gelijkbenige driehoek staan.
De afstand van je speaker tot de zij-muren moet eigenlijk kleiner zijn dan de afstand van je spiekers tot het plafon

Dit is een huiskamer oplossing
Er zijn mensen die er veel meer verstand van hebben dan ik,
 
Tnx Felshout, dat zijn nuttige tips :)

Ben toch blij dat jullie effe heb geraadpleegd voordat de aannemer er een vierkant hok van heeft gemaakt!

Volgende week komt de aannemer langs om de mogelijkheden door te spreken en hij heeft me er ook al op gewezen om de ruimte op een aantal plaatsen te voorzien van akoestische panelen, ik ben ervan overtuigd dat ik de hogere reflecties er wel uit kan krijgen hiermee, maar ben nog wel een beetje huiverig over de hele lage frequenties. Ik heb geen zin om voor minimaal 1000 euro akoestisch materiaal aan te schaffen om erachter te komen dat het nog steeds galmt...
 
Back
Top