Nieuwe Yamaha synths: Reface

Het lijkt er op dat Yamaha binnenkort met wat nieuwe synths komt. De hype molen draait al op volle toeren, niet ten miste omdat het gaat om een aantal apparaten die geinspireerd of gebaseerd zijn op een aantal Yamaha klassiekers. Verder lijkt het er op dat het geen full size replica's zullen zijn, maar kleinere versies van de originelen.

RefaceTeaser.png


Je ziet het goed: dit zijn een YC-10 orgel, een CP-70 stage piano, CS80 en een DX 7

De apparaten in kwestie:

imgext.php


Verder zijn er nog wat youtube videos waar je niet heel veel wijzer van wordt (en met wat gepingel dat verdacht als een CS80 klinkt), en ook een teller die aftelt tot het moment van de reveal: https://yamahasynth.com/
 
Als ze even naar de (successen van de) concurrentie hebben gekeken, dan zal deze knallen! :verkoght:
 
Je zou zeggen dat de markt voor de DX-7 nog steeds verzadigd is met tweedehands exemplaren (ik meen me te herinneren dat er meer dan 100.000 zijn verkocht) en andere machines die deze klanken kunnen voortbrengen (en aanpassen), de Yamaha PLG-150DX, de Clavia Nord Modular G2 en de Korg Kronos. Reface zal wel een machine worden met een digitale simulatie van deze synthesizers, zoals de Kronos dat is voor o.a. de CX-3 en de DX-7. Voor de CS-80 lijkt me zo'n aanpak niet geschikt. Misschien dat het lukt met digitale oscillatoren (incl. de foute golfvormen) en analoge filters. Maar ook de gebruikersinterface van de CS-80 maakt het instrument tot wat het is: knoppen, schuiven, polyfone aftertouch, ribbon controller... Dat wordt een duur geintje.
 
Het zal er als speelgoed uitzien, dus vermoedelijk ook goedkoop geprijsd.

Bij Teenage Engineering houden ze daar een iets andere filosofie op na... :)
 
In een van de filmpjes zegt men "it is not a toy'
Het ziet er dus wel degelijk zo uit anders zegt die mens dat toch niet?
 
Uit het filmpje rechtsboven https://yamahasynth.com/:

'It's coming out of this very small, basic little basic thing' en de volgende zegt '...my eyes told me this one is a toy.'
 
Yamaha heeft waarschijnlijk 6 jaar development en een dikke 34 miljoen euro geïnvesteerd in de ontwikkeling van microkeys. Een volwassen hand bereikt 4 octaven. Met je vinger speel je minimaal 2 toetsen tegelijk omdat de keys zo smal zijn. Een beetje zoals bij een 12 string gitaar. Wil je individuele noten bespelen moet je een stylus of plectrum gebruiken. ;)

Voordeel: in deze micro form factor weegt de CS-80 slechts 94kg en past hij in een middelklasse stationwagen.
 
Voordeel: in deze micro form factor weegt de CS-80 slechts 94kg en past hij in een middelklasse stationwagen.


Dat gaat niet passen. Iemand had het er in de filmpjes over dat je 'm onder de stoel van de auto kunt schuiven. Nu is de gemiddelde Amerikaanse auto er wel op berekend dat er een dubbele CS-80 óp de stoel gaat zitten, maar de ruimte om er 94kg. ónder te stoppen, daarvoor heb je eerder een oversized tank nodig lijkt me.

Tenzij je bedoelt dat Yamaha 94 kg. in het formaat van een Electribe weet te proppen?
 
Laatst gewijzigd:
Enthousiast ben ik nog niet. Zeg nou zelf, denk je echt dat de sound van de CS uit een minikeys plastic doosje kan komen?
maw, het wordt weer "bijna hetzelfde".. Kan je net zo goed plugins blijven houden..
 
het zou me ook niet verbazen als het gewoon een iPad app wordt met de naam reface, met misschien een controller erbij geleverd of zo.

ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt
 
Ik ben van maar weinig dingen zo zeker.
Lever mij een CS (elke uit de serie zal voldoen) en een plastic doosje met minikeys, geef me een maandje en, presto!

Hmm, dat is wel erg stellig.
 
Als ik zie wat geboden wordt, dan moet dat wel via software gaan. Maar waarom zou Yamaha daar een speciaal kastje voor ontwikkelen als het ook gewoon op een iPad kan? Zou een speciaal kastje meer hands-on zijn? Of is de resolutie van de audio beter? Op een miniklaviertje zitten weinig mensen te wachten. Via USB of Midi kun je elk gewenst klavier aansluiten.
 
Anyway, ik had van bv Akai ook een hoge pet op, en toen brachten ze de rythm wolf uit.. hoe lang nog wachten ? ben erg benieuwd. Heel erg.
 
Back
Top