Advies gezocht.......hardware sampler vs software

Als het je bedoeling is exclusief in software te gaan werken, is de kans reeel dat je op den duur gefrustreerd raakt.
Ik heb nog geen enkel softwarepakket gezien dat niet af en toe eens 'lollig' doet en je urenlange werk naar de kl*ten helpt!

Bovendien is de timing bij het simultaan afspelen van audio-instruments (zoals samplers,...) en andere audiotracks niet 'optimaal' te noemen. Het gebeurt me dikwijls dat de synchronisatie tussen verschillende tracks (audio en midi) compleet de mist in gaat (ik werk met logic audio platinum 5.5 en een PIV en hetzelfde met een Powerbook G4, problemen met zowel VST-instruments, AU-Instruments, Emagic-proprietary-instruments, enz). Voornamelijk als je een paar van die spullen in loopmode laat afspelen. 'Problems synchronising midi and audio' is dan de boodschap. De start en stop buttons zijn dan de enige oplossing. Als je met een muis in het scherm zit te klikken is dit tamelijk frustrerend. Best een 'HUI' aankopen om het gebruik van software te vergemakkelijken.

Clue van het verhaal: bewerk je samples met de PC, editeer je programma's van je hardware-sampler (en andere synths) eventueel met de PC, maar speel ze af via MIDI.

Nadeel van deze oplossing: de verschillende programma's en samples voor die externe hardware geordend en gemakkelijk beschikbaar houden (hoeveel oplossingen zijn er niet op de markt: externe scsi-hd? floppy, SD-cards,CF-Cards, externe CD, usb-HD? Wat nog? Als het maar verkoopt...)

Iemand andere ervaringen?:Z
 
De baby
babyhui_main.jpg


De ouder(s)
hui_main.jpg
 
Origineel geplaatst door acoustiventure
Als het je bedoeling is exclusief in software te gaan werken, is de kans reeel dat je op den duur gefrustreerd raakt.
Ik heb nog geen enkel softwarepakket gezien dat niet af en toe eens 'lollig' doet en je urenlange werk naar de kl*ten helpt!

Bovendien is de timing bij het simultaan afspelen van audio-instruments (zoals samplers,...) en andere audiotracks niet 'optimaal' te noemen. Het gebeurt me dikwijls dat de synchronisatie tussen verschillende tracks (audio en midi) compleet de mist in gaat (ik werk met logic audio platinum 5.5 en een PIV en hetzelfde met een Powerbook G4, problemen met zowel VST-instruments, AU-Instruments, Emagic-proprietary-instruments, enz). Voornamelijk als je een paar van die spullen in loopmode laat afspelen. 'Problems synchronising midi and audio' is dan de boodschap. De start en stop buttons zijn dan de enige oplossing. Als je met een muis in het scherm zit te klikken is dit tamelijk frustrerend. Best een 'HUI' aankopen om het gebruik van software te vergemakkelijken.

Clue van het verhaal: bewerk je samples met de PC, editeer je programma's van je hardware-sampler (en andere synths) eventueel met de PC, maar speel ze af via MIDI.

Nadeel van deze oplossing: de verschillende programma's en samples voor die externe hardware geordend en gemakkelijk beschikbaar houden (hoeveel oplossingen zijn er niet op de markt: externe scsi-hd? floppy, SD-cards,CF-Cards, externe CD, usb-HD? Wat nog? Als het maar verkoopt...)

Iemand andere ervaringen?:Z


Hmmm....we werken hier ook met LAP 5.5 op een P4, en heel, heel af en toe krijg ik die melding over "synchronising midi and audio" , maar tis dan idd. maar een kwestie van stoppen en weer op start drukken....piece of cake (gebeurt echt gemiddeld maar 2-3 keer per week, en we werken toch gemiddeld zo'n 5-8 of meer uur per dag met Logic).

Voordeel van audiosnippets afspelen in de PC : vele malen strakker dan via midi.
Daarentegen, als je even snel een shuffle oid. wilt aanbrengen, kun je ff vlug wat nootjes verschuiven om te experimenteren met de feel. Goed, dat zou ook met een softsampler gaan. De reden dat we nog met hardware samplers werken is om wat meer kontrast in de mix aan te brengen (ieder apparaat, iedere convertor heeft toch weer z'n eigen specifieke sound).
 
We praten hier wel steeds over studio. Bij een live performance kun je niet even rebooten of een sample opnieuw inladen. Bovendien loop ik tegen nog meer nadelen aan van softsamplers bij Live optredens. Je kun vaak niet een volledige bank met samples laden welke dan vervolgens via simpele keystroke functie kan worden aangestuurd, dan moet je toch weer de muis gebruiken, en dat werkt niet prettig. En dan is er ook nog geen midi bank / program select ondersteuning. Dwz. ik gebruik mijn S90 synth om om bij elk program wat ik kies sysex bank/pg change naar mijn andere synth & modules te sturen. Er is volgens mij nog geen softsampler die hiermee om kan gaan.
 
Voor live is Reaktor erg interessant, ik heb zelf nog niet genoeg kennis om zelf live tools erin te bouwen. Maar ik heb al een aantal raktor live tools gezien die het goed deden live.
 
Origineel geplaatst door shappy1010
We praten hier wel steeds over studio. Bij een live performance kun je niet even rebooten of een sample opnieuw inladen.


Ik heb de topicstarter nog met geen woord over live performance horen reppen.....

C-Code, your thoughts plz ;)
 
Origineel geplaatst door Soundtrooper
Ik heb de topicstarter nog met geen woord over live performance horen reppen.....

C-Code, your thoughts plz ;)

Ik ben niet van plan om met mijn huidige set up zo ie zo iets live te gaan doen, plus ik heb er de tijd niet voor. Ik ben wat dat betreft echt een studio muzikant.
 
Origineel geplaatst door Cornerman
Voor live is Reaktor erg interessant, ik heb zelf nog niet genoeg kennis om zelf live tools erin te bouwen. Maar ik heb al een aantal raktor live tools gezien die het goed deden live.

Euuuh, Reaktor is een softsynth... geen sampler...?
 
In Reaktor zitten ook samplers en ''live tools'' dus combi van synth en sampler :D


Tja wat kan Reaktor niet ?

(koffie zetten,auto rijden,de omwas doen,dehond uitlaten,friet bakken,schoenen poetsen enz.enz. dat kan Reaktor niet)
 
Origineel geplaatst door C-Code
Ik gebruik hem voornamelijk voor percussie, stukjes geluid en eventueel gesampelde stukjes van een loop waar ik zelf weer iets uit creeer.

Dat is ook het enige waar ik m'n sampler voor gebruik.

Ik heb eerst een tijdje Halion gehad.
Ik miste echter een bepaalde 'power' in de beats en ik had ook te weinig kanalen om m'n beats apart over m'n mengpaneel uit te mixen. Bovendien vergt Halion ook weer extra kracht van m'n pc welke ik liever spaar voor het seqeuncen.
Ik heb Halion dus verkocht en heb een 'oude' Akai s3000xl gekocht.
Ik bewerk m'n beats in de pc en als ze naar m'n smaak zijn gaan ze naar de hardware sampler en heb ik 10 individuele kanalen met beats over m'n mengpaneel lopen. Kan ik ze daar ook nog eens apart bewerken met outboard gear.
Kom ik dan nog eventueel een kanaaltje te kort dan gebruik ik gewoon een audiokanaal in m'n sequencer.
Ik denk dat een softsampler vooral handig is als je hele melodie partijen uit je sampler wilt halen of allerlei freaky sounds wilt creeren, alhoewel je die 'freaky' sounds ook gewoon in je sequencer kunt maken met al die plugins die je tegenwoordig hebt.

TvT:L (Tip van Tom): Laat je niet leiden door 'de trend' of door programma's of andere gear wat er gelikt uitziet.
Bedenk goed wat je ilt doen en zoek er dan de juiste gear bij, software en/of hardware. Mocht je eerlijk tegen jezelf zijn en tot de conclusie komen dat wat je 'nodig' hebt al in je bezit is of misschien die ontrendy slecht uitziende ouwe sok is; ga dan voor die oude sok en/of de gear die je al bezit en heb nog even geduld met je Motu.


Succes met je keuze,


gr. Tom
 
het nadeel van software is dat je een enorme bibliotheek op de harde schijf gooit . met hardware zul je sneller tijdens een track even wat opnemen loopen fx-en . als je van gefreak hou hardware / zoek ja altijd naar bekende geluiden hoovers 909 etc neem dan software
 
Back
Top