Voordelen hardware sampler tergenover software?

Ik heb zelf een EMU e5000ultra.

Als ik nu zou moeten kiezen tussen een een goede comp. + soft sampler of een hardware sampler, dan zou ik kiezen voor de soft sampler.

Voornamelijk omdat je veel meer mogelijkheden hebt voor bewerking van het geluid. Ik heb dingen gehoord met plugins die ik never nooit uit mijn EMU kan halen.
 
Voornamelijk omdat je veel meer mogelijkheden hebt voor bewerking van het geluid. Ik heb dingen gehoord met plugins die ik never nooit uit mijn EMU kan halen

Da's precies wat ik bedoel ja. En over die timing, het zou best wel kunnen dat hardware strakker is, omdat je pc zich alleen over midi druk hoeft te maken. En bij een softsampler moet-ie midi afspelen en daarnaast ook nog eens de samples wat ook weer de nodige resources kost. Dus het zou kunnen...

Maar wat ik weleens wil weten van diegene die met softsamplers werken op een 2 tot 3 gigahertz pc,
Bij hoeveel sporen/samples tegelijk begint de pc te hoesten? bijv. uit Kontakt ofzo.
En kan je in Kontakt bij elke sample de output van je soundcard toewijzen?
 
Origineel geplaatst door fuse
Een hardware sampler is dus strakker volgens jouw?

En dat verschil zul je wel moeten kunnen horen want da's de enige manier waarmee je je muziek kunt waarnemen. ;)

Nou trek ik jouw knipvaardigheid niet in twijfel maar zelf vind ik de timestretch optie in SX wel erg handig voor loopjes etc. En dan nog zit ik wel eens te schuiven in superzoom mode zodat het toch lekkerder klinkt.

Nu heb ik zelf wel eens m'n midi accuratesse qua tijd gechecked en een hardware sampler zou in mijn geval niet echt strakker zijn. (Toch maar weer eens aan de Atari?)

Ik begrijp je commentaar volkomen en ik werk ook liever vanuit m'n pc. 't Is sneller en gemakkelijker werken en ik heb allerlei doldwaze plugins tot m'n beschikking om elke beat afzonderlijk te bewerken. Midi in de pc hoort ook strakker te zijn en toch....in mijn praktijk situatie hoor ik het verschil maar dan andersom.

Ik zat laatst bij Monopoly thuis te luisteren naar z'n 808 (heb zelf nooit zo'n ding gehad. Vind ze zwaar overrated. Oeps, daar komt weer discussie van) en hoorde meteen dat deze strakker klonk dan m'n tracks. Als je naar m'n tracks luistert, dan valt niemand het op maar als ik dan zo'n drummachine hoor dan is er toch een voor mij te duidelijk verschil.
Ik ga het maar eens gewoon uitproberen denk ik.

Weet iemand trouwens of een mpc 2000 geschikt is om met Cubase SX te syncen; dus als ik in SX terugspoel dat de mpc ook automatisch meespoelt?
Ik heb begrepen dat veel mensen het maar een speelgoed dingetje vinden t.o.v. de mpc 3000 maar ik heb hem alleen maar nodig om mijn beats retestrak af te spelen en Cubase een seintje te geven om mee te lopen (in retestrakke sync natuurlijk). leest de mpc 2000 trouwens wave files en is de XL versie interressanter om aan te schaffen of zijn het alleen wat extra bewerking tools?


gr. Tom8D
 
Origineel geplaatst door Sander02
Maar wat ik weleens wil weten van diegene die met softsamplers werken op een 2 tot 3 gigahertz pc,
Bij hoeveel sporen/samples tegelijk begint de pc te hoesten?

Het lijkt me niet zo evident om daar een objectief cijfer op te plakken.

Dat saturatiepunt wordt nl niet alleen door de beschikbare processorpower bepaald, maar ook door de grootte van de audiofiles in de softsampler. Het is nogal evident dat je PC/softsampler sneller begint te sputteren als ie samples van 10MB (of 100MB, waarom niet) moet verwerken, dan als ie alleen maar korte (drum)samples van pakweg 100KB te slikken krijgt. Met samples van bv >10MB in de ene sessie zal je minder polyfonie/rendement uit je softsampler/PC halen, dan met 100KB samples in een andere sessie op dezelfde computer.
 
Origineel geplaatst door bounce
het grootste nadeel van de emu-samplers is dat je geen samples en programs naar je mac/pc kan kopieren
dat zou het backuppen een stuk makkelijker maken.
echt raar dat ze dat bij emu verdommen... met AKAI kan dat weer wel maar ik vind de emu's beter klinken en daar gaat het uiteindelijk om.

Hint : als je enige probleem het back'uppen is, dan kan je toch ook zelf je eigen Emu CD-R's of CD-RW's aanmaken, met backups van je eigen Emu banken?! Je moet wel een kleine scsi hard disk (best niet meer dan 650MB) in of aan je Emu hebben hangen, dan maak je daar regelmatig een disk image van, die je vervolgens op CD-R brandt.
 
Origineel geplaatst door David
Het lijkt me niet zo evident om daar een objectief cijfer op te plakken.

Dat saturatiepunt wordt nl niet alleen door de beschikbare processorpower bepaald, maar ook door de grootte van de audiofiles in de softsampler. Het is nogal evident dat je PC/softsampler sneller begint te sputteren als ie samples van 10MB (of 100MB, waarom niet) moet verwerken, dan als ie alleen maar korte (drum)samples van pakweg 100KB te slikken krijgt. Met samples van bv >10MB in de ene sessie zal je minder polyfonie/rendement uit je softsampler/PC halen, dan met 100KB samples in een andere sessie op dezelfde computer.

Daar had ik met m'n akai dus geen last van! :duivels: no compromises
 
Origineel geplaatst door David
Hint : als je enige probleem het back'uppen is, dan kan je toch ook zelf je eigen Emu CD-R's of CD-RW's aanmaken, met backups van je eigen Emu banken?! Je moet wel een kleine scsi hard disk (best niet meer dan 650MB) in of aan je Emu hebben hangen, dan maak je daar regelmatig een disk image van, die je vervolgens op CD-R brandt.

goeie tip! dank je

die diskimage kan je dan vervolgens bij je midi-sequence file opslaan zodat je toch alles bij elkaar hebt en het overzichtelijk houdt. Het is wel een beetje omslachtig maar hier had ik nog niet aan gedacht :okdan:
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas
Weet iemand trouwens of een mpc 2000 geschikt is om met Cubase SX te syncen; dus als ik in SX terugspoel dat de mpc ook automatisch meespoelt?
Ik heb begrepen dat veel mensen het maar een speelgoed dingetje vinden t.o.v. de mpc 3000 maar ik heb hem alleen maar nodig om mijn beats retestrak af te spelen en Cubase een seintje te geven om mee te lopen (in retestrakke sync natuurlijk).

Iemand? [size=-2]Ik ben een dag te laat met het omhoog schoppen, het spijt me[/size]
 
Een voordeel is trouwens ook dat je een hardware sampler tweedehands kunt verkopen. Software is altijd lastig om te verkopen..

Hardware is prijsvaster. Maar dat zegt natuurlijk niets over de kwaliteit en het gebruik.
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Een voordeel is trouwens ook dat je een hardware sampler tweedehands kunt verkopen. Software is altijd lastig om te verkopen..

Hardware is prijsvaster. Maar dat zegt natuurlijk niets over de kwaliteit en het gebruik.

Het voordeel van software is wel dat je 'm eerst thuis een tijdje kan testen itt hardware.
 
Origineel geplaatst door krz
Iemand? [size=-2]Ik ben een dag te laat met het omhoog schoppen, het spijt me[/size]

Sorry Krz. Het moet kunnen. In Cubase SX heb ik het nog niet gedaan, maar toendertijd liep de mpc met m'n VSR880 mee. Als het daarmee kan, dan in SX ook. Ik heb de mpc nu niet meer maar ben al hard aan het kijken wat ik evt nog in de verkoop zet. Maar goed, het kan zeker weten!
Uit m'n hoofd weet ik het even niet, dus in de tussentijd moet je dat proberen uit te vogelen. Anders moet je geduld hebben tot ik er weer een heb...
 
Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Anders moet je geduld hebben tot ik er weer een heb...

Thanks, ik denk ook wel dat het kan. Maar ik denk ook dat ik er eerder een heb, dus laat ik het je dan wel weten. ;)
 
Origineel geplaatst door krz
Thanks, ik denk ook wel dat het kan. Maar ik denk ook dat ik er eerder een heb, dus laat ik het je dan wel weten. ;)

Mwoah, ik had hem eerder :D Alleen in een stomme bui verkocht. ;)

Heb er nog iedere dag spijt van en bang dat de mpc4000 over de top zal zijn koop ik denk de 2000xl terug. Dan hoef ik de handleiding er niet meer op na te slaan. Maar goed, zodra je hem hebt laat het weten. Je zult het een wereldbak vinden!!!
 
Origineel geplaatst door David
Hint : als je enige probleem het back'uppen is, dan kan je toch ook zelf je eigen Emu CD-R's of CD-RW's aanmaken, met backups van je eigen Emu banken?! Je moet wel een kleine scsi hard disk (best niet meer dan 650MB) in of aan je Emu hebben hangen, dan maak je daar regelmatig een disk image van, die je vervolgens op CD-R brandt.

kan je ook een CD-RW brander aan je emu hangen en gewoon als harddisk gebruiken?
in dat geval heb je toch geen extra harddisk nodig?
 
Origineel geplaatst door David
Hoi Bounce, aan dit artikeltje zal je wel wat hebben : nl. hoe je stap voor stap te werk moet gaan om je eigen Emu CD-Roms te maken op basis van een disk image van je Emu hard disk.

http://www.tweakheadz.com/CDR.html

ik heb het aandachtig gelezen maar dit gaat voornamelijk over het werken met de PC, met de Mac is dat weer heel anders lijkt mij
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Een voordeel is trouwens ook dat je een hardware sampler tweedehands kunt verkopen. Software is altijd lastig om te verkopen..

Hardware is prijsvaster. Maar dat zegt natuurlijk niets over de kwaliteit en het gebruik.


ahum! Yamaha A3000 kopen? ;)
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Een voordeel is trouwens ook dat je een hardware sampler tweedehands kunt verkopen. Software is altijd lastig om te verkopen..

Hardware is prijsvaster. Maar dat zegt natuurlijk niets over de kwaliteit en het gebruik.

fijn om te weten.......ik heb m'n 2 esi-32's al een hele tijd te koop staan voor een aantrkkelijke prijs....:D
 
Origineel geplaatst door dione
dat is waar....maar een andere discussie.....ik geef de draadstarter alleen wat punten om over na te denken...


je kunt ook een audio kaart kopen die meerdere outs heeft
en dan alleen je pc als sampler en seq gebruiken.
alles op de mengtafel blijven doen dus....
 
Back
Top